علی شمس به دعوت فیلارمونیک شهر رم و در مراسم بازگشایی سالنهای تئاتری در پایتخت کشور ایتالیا، پرفورمنسی را بر اساس شاهنامه فردوسی در یکی از مکانهای باستانی رم اجرا میکند.
به گزارش سینماسینما، علی شمس نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر ایران که این روزها در شهر رم کشور ایتالیا در حال آماده سازی جدیدترین اثر نمایشی خود است، درباره این تجربه گفت: بعد از اینکه تئاترها در ایتالیا به دلیل شیوع ویروس کرونا درگیر رکود و تعطیلی بود و حال با تزریق واکسن کرونا بار دیگر فعال میشوند، فیلارمونیک رم برای از بازگشایی سالنهای تئاتر و از سرگیری اجراهای تئاتری در سالنهای نمایش کشور ایتالیا و همچنین شهر رم، مراسمی را تدارک دیده که طی آن چند کارگردان تئاتر به اجرای چند پرفورمنس در روزهای مختلف میپردازند.
وی ادامه داد: فیلارمونیک رم از من نیز دعوت کرده تا در کنار ۴ یا ۵ کارگردان دیگر که عموماً ایتالیایی هستم، پرفورمنسی را در این مراسم اجرا کنم.
شمس درباره پرفورمنسی که برای اجرا در شهر رم در نظر دارد، توضیح داد: من همیشه به اساطیر علاقه مند بوده و هستم و برای این پرفورمنس هم روی موضوع «چشم اسفندیار» از شاهنامه فردوسی کار میکنم که قرار است با حضور بازیگری ایتالیایی در تاریخ ۳۰ ماه ژوئن یعنی چهارشنبه ۹ تیر اجرا شود.
برنده جایزه نمایشنامه برگزیده جشنواره تئاتر فجر درباره اینکه آیا پرفورمنس مدنظر مبتنیبر متن یا فرم اجرایی است، یادآور شد: در این اجرا متن هم وجود دارد ولی با توجه به اینکه خیلی وقت ندارم بیشتر روی فضای فرمی شاهنامه و تشابهات اساطیری کار میکنم که بتوانم اجرا را بلافاصله آشنا و دوستانه به مخاطب خودم انتقال دهم.
این هنرمند تئاتر ایران در پایان سخنان خود با بیان اینکه تقریباً بیش از یک سال و پنج ماه است که تماشاگران در سراسر جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا از تئاتر دور بوده، تأکید کرد: پیشنهاد من این بوده که پرفورمنس خود را در فضای باز و حیاط فیلارمونیک رم که محیطی باستانی و مملو از سنگ قبرهای باستانی است اجرا کنم؛ فضایی سیال و چرخشی که تماشاگر بتواند نسبتی با جغرافیا هم برقرار کند و به اتمسفر اجرا و پرفورمنس من هم کمک کند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دومین نشست «بازیابی» در خانه هنرمندان ایران؛ هنرمندان تئاتر چگونه به «تحریم شغل خود» رسیدند؟
- با حضور علی شمس و سیاوش پاکراه؛ مداخلهی هنرمند هنرهای نمایشی در صورتبندی امروز و فردا
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- معرفی هیات انتخاب دومین جشنواره تئاتر شهرزاد
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





