علی شمس به دعوت فیلارمونیک شهر رم و در مراسم بازگشایی سالنهای تئاتری در پایتخت کشور ایتالیا، پرفورمنسی را بر اساس شاهنامه فردوسی در یکی از مکانهای باستانی رم اجرا میکند.
به گزارش سینماسینما، علی شمس نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر ایران که این روزها در شهر رم کشور ایتالیا در حال آماده سازی جدیدترین اثر نمایشی خود است، درباره این تجربه گفت: بعد از اینکه تئاترها در ایتالیا به دلیل شیوع ویروس کرونا درگیر رکود و تعطیلی بود و حال با تزریق واکسن کرونا بار دیگر فعال میشوند، فیلارمونیک رم برای از بازگشایی سالنهای تئاتر و از سرگیری اجراهای تئاتری در سالنهای نمایش کشور ایتالیا و همچنین شهر رم، مراسمی را تدارک دیده که طی آن چند کارگردان تئاتر به اجرای چند پرفورمنس در روزهای مختلف میپردازند.
وی ادامه داد: فیلارمونیک رم از من نیز دعوت کرده تا در کنار ۴ یا ۵ کارگردان دیگر که عموماً ایتالیایی هستم، پرفورمنسی را در این مراسم اجرا کنم.
شمس درباره پرفورمنسی که برای اجرا در شهر رم در نظر دارد، توضیح داد: من همیشه به اساطیر علاقه مند بوده و هستم و برای این پرفورمنس هم روی موضوع «چشم اسفندیار» از شاهنامه فردوسی کار میکنم که قرار است با حضور بازیگری ایتالیایی در تاریخ ۳۰ ماه ژوئن یعنی چهارشنبه ۹ تیر اجرا شود.
برنده جایزه نمایشنامه برگزیده جشنواره تئاتر فجر درباره اینکه آیا پرفورمنس مدنظر مبتنیبر متن یا فرم اجرایی است، یادآور شد: در این اجرا متن هم وجود دارد ولی با توجه به اینکه خیلی وقت ندارم بیشتر روی فضای فرمی شاهنامه و تشابهات اساطیری کار میکنم که بتوانم اجرا را بلافاصله آشنا و دوستانه به مخاطب خودم انتقال دهم.
این هنرمند تئاتر ایران در پایان سخنان خود با بیان اینکه تقریباً بیش از یک سال و پنج ماه است که تماشاگران در سراسر جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا از تئاتر دور بوده، تأکید کرد: پیشنهاد من این بوده که پرفورمنس خود را در فضای باز و حیاط فیلارمونیک رم که محیطی باستانی و مملو از سنگ قبرهای باستانی است اجرا کنم؛ فضایی سیال و چرخشی که تماشاگر بتواند نسبتی با جغرافیا هم برقرار کند و به اتمسفر اجرا و پرفورمنس من هم کمک کند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دومین نشست «بازیابی» در خانه هنرمندان ایران؛ هنرمندان تئاتر چگونه به «تحریم شغل خود» رسیدند؟
- با حضور علی شمس و سیاوش پاکراه؛ مداخلهی هنرمند هنرهای نمایشی در صورتبندی امروز و فردا
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- معرفی هیات انتخاب دومین جشنواره تئاتر شهرزاد
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





