آتیلا پسیانی مهمترین مطالبه از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی را جلب اعتماد جامعه هنری میداند.
به گزارش سینماسینما، این هنرمند که در عرصههای هنری گوناگونی مانند تئاتر، سینما، تلویزیون فعال است، در گفتگویی از وضعیت دشوار اجرای تئاتر در دوران کرونا و پیگیریهای خانه سینما برای واکسیناسیون هنرمندان سخن میگوید، از تعطیلی رشته نمایش در هنرستان سوره دختران ابراز تاسف میکند و مهمترین مطالبات جامعه هنری از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی را اعتمادسازی میداند.
او در آغاز درباره مهمترین مطالبات هنرمندان از وزیر جدید میگوید: مهمترین خواسته جامعه هنری از وزیر جدید، جلب اعتماد است و این اعتماد با انجام اموری مانند برقراری حقوق ایام بیکاری، ارتقای وضعیت بهداشتی سالنهای تئاتر برای جلب اعتماد مردم، سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون هنرمندان و … رخ میدهد. اگر وزیر جدید این امور زیربنایی را انجام دهد، کل جامعه هنری پشت او خواهند ایستاد.
این هنرمند در ادامه، تعطیلی رشته نمایش در هنرستان سوره دختران را تصمیمی اشتباه میداند و میگوید: این تصمیم نادرست است مگر اینکه دلایلی کاملا منطقی داشته باشند. در هر حال متاسفانه این نگرانی وجود دارد که این ماجرا به دیگر مراکز آموزشی و دانشگاههای هنری هم تسری پیدا کند که اگر چنین شود، فضا برای فعالیت زنان در هنرهای نمایشی هر روز تنگتر خواهد شد و کم کم باید به فکر مردان زن پوش باشیم!
پسیانی که اجرای نمایشش «قهوه قجری» به دلیل شرایط کرونایی در اسفند سال ۹۸ متوقف شد، از وضعیت دشوار اجرای تئاتر در این دوران می گوید.
او توضیح میدهد: فعلا هیچ امیدی برای شروع دوباره تئاتر ندارم. با این ریتم واکسیناسیون بعید میدانم فعلا بتوانیم در شرایط معقولی تئاتر اجرا کنیم. البته که همه مشکلات ما فقط به واکسینه کردن مردم برنمیگردد. گیرم که کرونا را مهار کردیم، ترس مردم را برای حضور در سالنهای تئاتر چگونه مهار کنیم.
این کارگردان خاطرنشان میکند: تماشاگران تئاتر جزو قشر فکور جامعه هستند، کسانی که عموما به رعایت پروتکلهای بهداشتی پایبندند و چنین افرادی تا مدتها در سالنهای تئاتر حاضر نخواهند شد و باید برای جلب اعتماد دوباره آنان برای حضور در این سالنها تلاش کرد ولی با این شرایط، فعلا اجرای تئاتر منطقی به نظر نمیرسد.
پسیانی سپس از مشکلی دیگر هم سخن میگوید؛ اینکه تئاتر هنوز در سبد مصرف خانوار قرار نگرفته است.
او در این زمینه توضیح میدهد: تئاتر برای مردم ما به نان تبدیل نشده است و هنوز در سبد خرید خانوادهها قرار نگرفته. گیرم که کل تئاترها را برای ۵ سال ببندند، کسی متعرض نمیشود. فقط خود جامعه تئاتری اعتراض خواهد کرد. در خوشبینانهترین حالت تنها دو سه هزار نفر در میان مردم وجود دارند که نیازمند تماشای تئاتر هستند. این رقم در یک جامعه ۸۰ میلیونی فاجعه است.
پسیانی که مدتها از سوی خانه سینما پیگیر واکسینه کردن هنرمندان بوده است، در پایان این گفتگو درباره نتایج این پیگیریها توضیح میدهد: ماههاست که پیگیر این ماجرا هستیم. بعد از این همه وقت، تازه سه روز پیش دستور واکسیناسیون دادهاند بدون اینکه حتی یک سُرَنگ دیده باشیم! در تمام این مدت بسیاری از دوستان و همکارانمان را به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادیم، بسیاری از آنان در این شرایط پرریسک، بدون ماسک مقابل دوربین میروند. بنابراین سخنان مدیران هنری مبنی بر اینکه واکسینه کردن گروههای نمایشی جوان که در حال اجرای نمایش یا در نوبت اجرا هستند، در اولویت است، ضمانت اجرایی ندارد و زمانی ضمانت اجرایی خواهیم داشت که واکسیناسیون سراسری به صورت جدی انجام شود.
آتیلا پسیانی به تازگی بازی در دو مجموعه «مردم معمولی» به کارگردانی رامبد جوان و «برف بیصدا میبارد» کار پوریا آذربایجانی را به پایان رسانده و قرار است برای بازی در یک سریال دیگر، مقابل دوربین مهران احمدی برود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نشست خبری وزیر ارشاد برگزار شد؛ مشکل شرعی، مانع «قاتل و وحشی»/ دور تازه بازگشت هنرمندان وطندوست
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- گردهمایی هنرمندان برای آتیلا پسیانی؛ صابر ابر: جای آتیلا اصلا خالی نیست!
- نامه شورایعالی تهیهکنندگان سینما به وزیر جدید ارشاد
- آقای وزیر دولت چهاردهم تقابل با اهالی فرهنگ را به تعامل تبدیل کنید/خطر گعدههای دولت در سایه
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- وزیر ارشاد: معین میتواند به ایران بازگردد
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- وزارت ارشاد پیگیر روشن شدن ابعاد قتل داریوش مهرجویی/ بیانیه شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان سینما
- آتیلا پسیانی به خانه ابدی بدرقه شد
- رونمایی از آلبوم موسیقی «پاییز بعد از تو»؛ ترانه فیلم سینمایی گیجگاه به آتیلا پسیانی تقدیم شد
- تا شقایق هست زندگی باید کرد/ یادداشت اختصاصی داریوش فرهنگ به مناسبت درگذشت آتیلا پسیانی
- آتیلا پسیانی درگذشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





