علی شمس به دعوت فیلارمونیک شهر رم و در مراسم بازگشایی سالنهای تئاتری در پایتخت کشور ایتالیا، پرفورمنسی را بر اساس شاهنامه فردوسی در یکی از مکانهای باستانی رم اجرا میکند.
به گزارش سینماسینما، علی شمس نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر ایران که این روزها در شهر رم کشور ایتالیا در حال آماده سازی جدیدترین اثر نمایشی خود است، درباره این تجربه گفت: بعد از اینکه تئاترها در ایتالیا به دلیل شیوع ویروس کرونا درگیر رکود و تعطیلی بود و حال با تزریق واکسن کرونا بار دیگر فعال میشوند، فیلارمونیک رم برای از بازگشایی سالنهای تئاتر و از سرگیری اجراهای تئاتری در سالنهای نمایش کشور ایتالیا و همچنین شهر رم، مراسمی را تدارک دیده که طی آن چند کارگردان تئاتر به اجرای چند پرفورمنس در روزهای مختلف میپردازند.
وی ادامه داد: فیلارمونیک رم از من نیز دعوت کرده تا در کنار ۴ یا ۵ کارگردان دیگر که عموماً ایتالیایی هستم، پرفورمنسی را در این مراسم اجرا کنم.
شمس درباره پرفورمنسی که برای اجرا در شهر رم در نظر دارد، توضیح داد: من همیشه به اساطیر علاقه مند بوده و هستم و برای این پرفورمنس هم روی موضوع «چشم اسفندیار» از شاهنامه فردوسی کار میکنم که قرار است با حضور بازیگری ایتالیایی در تاریخ ۳۰ ماه ژوئن یعنی چهارشنبه ۹ تیر اجرا شود.
برنده جایزه نمایشنامه برگزیده جشنواره تئاتر فجر درباره اینکه آیا پرفورمنس مدنظر مبتنیبر متن یا فرم اجرایی است، یادآور شد: در این اجرا متن هم وجود دارد ولی با توجه به اینکه خیلی وقت ندارم بیشتر روی فضای فرمی شاهنامه و تشابهات اساطیری کار میکنم که بتوانم اجرا را بلافاصله آشنا و دوستانه به مخاطب خودم انتقال دهم.
این هنرمند تئاتر ایران در پایان سخنان خود با بیان اینکه تقریباً بیش از یک سال و پنج ماه است که تماشاگران در سراسر جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا از تئاتر دور بوده، تأکید کرد: پیشنهاد من این بوده که پرفورمنس خود را در فضای باز و حیاط فیلارمونیک رم که محیطی باستانی و مملو از سنگ قبرهای باستانی است اجرا کنم؛ فضایی سیال و چرخشی که تماشاگر بتواند نسبتی با جغرافیا هم برقرار کند و به اتمسفر اجرا و پرفورمنس من هم کمک کند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دومین نشست «بازیابی» در خانه هنرمندان ایران؛ هنرمندان تئاتر چگونه به «تحریم شغل خود» رسیدند؟
- با حضور علی شمس و سیاوش پاکراه؛ مداخلهی هنرمند هنرهای نمایشی در صورتبندی امروز و فردا
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- معرفی هیات انتخاب دومین جشنواره تئاتر شهرزاد
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما