کارگردان نمایش «ریچارد سوم» که در اولین روز بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی به صحنه رفت معتقد جشنواره با مخاطب معنا پیدا میکند و آثار صرف جایزه و برنده شدن به صحنه نمیروند.
به گزارش سینماسینما، مهدی بختیاری نویسنده و کارگردان نمایش «ریچارد سوم» که از دانشگاه هنر تهران در بخش صحنهای بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران حضور پیدا کرده و در روز جمعه ۱۱ تیر نمایش خود را در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به صحنه برده، درباره وضعیت کیفی این دوره از جشنواره گفت: وقتی دبیر جشنواره بیست و سوم انتخاب و معرفی شد حدود ۲۰ روز بود که ویروس کرونا وارد کشور شده بود. بر اساس برنامهریزی اولیه قرار بود که تابستان و پاییز ۹۹ مرحله اول و دوم بازبینی آثار جشنواره انجام و جشنواره نیز در اواخر پاییز سال ۹۹ برگزار شود که این امر میسر نشد.
وی یادآور شد: به دلیل موجهای مختلف شیوع کرونا برگزاری جشنواره مدام به عقب افتاد و در اکثر گروهها به دلیل صرف هزینههای مالی و زمانی، تنش ایجاد شده بود. از طرفی به دبیر و دبیرخانه جشنواره بیست و سوم هم نمیشود خرده گرفت.
بختیاری ضمن تشکر از زحمات دبیرخانه جشنواره بیست و سوم تئاتر دانشگاهی ایران، اظهار کرد: با وجود زحماتی که کشیده شد بی برنامگی در جشنواره وجود داشت و این امر باعث گلایه اکثر گروهها شد. برخی از گروهها سالنی را که برای اجرا میخواستند در اختیارشان قرار نگرفت.
وی درباره مشکلات پیش آمده برای اجرای نمایش «ریچارد سوم»، توضیح داد: جدول اجراهای جشنواره روز پنجشنبه ۱۰ تیر یعنی تنها یک روز مانده به اجرای ما منتشر شد. هر سال سالن اجرا از شب قبل در اختیار گروهها قرار میگرفت تا کار نصب دکور و نور را انجام دهند و از صبح روز اجرا به تمرین کامل نمایش با طراحی صحنه و نور انجام شده بپردازند. در این دوره سالن ساعت ۸ شب و آن هم برای نصب دکور در اختیار ما قرار گرفت و اجازه نصب نور در همان شب به ما داده نشد. در نتیجه ما صبح روز اجرا را صرف نصب نور نمایش کردیم و به همین خاطر گروه بازیگران نتوانستند با طراحی نور انجام شده هماهنگی لازم را پیدا کنند.
کارگردان نمایش «ریچارد سوم» درباره وضعیت پیش آمده از روز سوم بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران و اجرای آثار بدون حضور مخاطب به دلیل آغاز موج جدید شیوع کرونا، تأکید کرد: دبیر و دبیرخانه جشنواره زحمت کشیدند و نمیشود همه چیز را به گردن دبیرخانه جشنواره انداخت ولی حداقل میشد اینگونه تصمیم گرفت که برگزاری جشنواره تا زمان فروکش کردن موج جدید شیوع کرونا به تعویق انداخت.
بختیاری با اشاره به اینکه نمایش «ریچارد سوم» را با حضور مخاطب و در اولین روز جشنواره به صحنه برده است، تصریح کرد: اگر قرار بود بدون مخاطب نمایش را روی صحنه ببرم این کار را نمیکردم زیرا اجرای من در مواجهه با مخاطب شکل میگیرد. شاید برخی آثار دیگر نیز ایده اجرای شان اینگونه باشد. جشنواره برای مخاطب برگزار میشود نه صرف جایزه گرفتن. حضور مخاطب به جشنواره معنا میدهد.
وی در بخش پایانی سخنان خود درباره ایده اجرایی نمایش «ریچارد سوم» گفت: من همیشه قسمتی از متن را مینویسم و متن در زمان تمرینها تکمیل میشود. بر اساس ایدهای که داشتم شکل روایی اثر را به ۲ قسمت قبل و بعد از پادشاهی ریچارد سوم تقسیم کردم و قبل از پادشاهی را به شکل ارسطویی و بعد از پادشاهی را به شکل اپیک روایت کردم. در دراماتورژی انجام شده بر اثر شکسپیر و همچنین پلاتی که برای اجرا چیده بودم، تعدد بازیگران را از ۵۰ به ۴ بازیگر کاهش دادم. مصطفی لطیفی خواه، بهزاد حاجی حسینی، مریم قاسمی و فائزه امیری بازیگر این نمایش هستند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر