کارگردان نمایش «ریچارد سوم» که در اولین روز بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی به صحنه رفت معتقد جشنواره با مخاطب معنا پیدا میکند و آثار صرف جایزه و برنده شدن به صحنه نمیروند.
به گزارش سینماسینما، مهدی بختیاری نویسنده و کارگردان نمایش «ریچارد سوم» که از دانشگاه هنر تهران در بخش صحنهای بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران حضور پیدا کرده و در روز جمعه ۱۱ تیر نمایش خود را در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به صحنه برده، درباره وضعیت کیفی این دوره از جشنواره گفت: وقتی دبیر جشنواره بیست و سوم انتخاب و معرفی شد حدود ۲۰ روز بود که ویروس کرونا وارد کشور شده بود. بر اساس برنامهریزی اولیه قرار بود که تابستان و پاییز ۹۹ مرحله اول و دوم بازبینی آثار جشنواره انجام و جشنواره نیز در اواخر پاییز سال ۹۹ برگزار شود که این امر میسر نشد.
وی یادآور شد: به دلیل موجهای مختلف شیوع کرونا برگزاری جشنواره مدام به عقب افتاد و در اکثر گروهها به دلیل صرف هزینههای مالی و زمانی، تنش ایجاد شده بود. از طرفی به دبیر و دبیرخانه جشنواره بیست و سوم هم نمیشود خرده گرفت.
بختیاری ضمن تشکر از زحمات دبیرخانه جشنواره بیست و سوم تئاتر دانشگاهی ایران، اظهار کرد: با وجود زحماتی که کشیده شد بی برنامگی در جشنواره وجود داشت و این امر باعث گلایه اکثر گروهها شد. برخی از گروهها سالنی را که برای اجرا میخواستند در اختیارشان قرار نگرفت.
وی درباره مشکلات پیش آمده برای اجرای نمایش «ریچارد سوم»، توضیح داد: جدول اجراهای جشنواره روز پنجشنبه ۱۰ تیر یعنی تنها یک روز مانده به اجرای ما منتشر شد. هر سال سالن اجرا از شب قبل در اختیار گروهها قرار میگرفت تا کار نصب دکور و نور را انجام دهند و از صبح روز اجرا به تمرین کامل نمایش با طراحی صحنه و نور انجام شده بپردازند. در این دوره سالن ساعت ۸ شب و آن هم برای نصب دکور در اختیار ما قرار گرفت و اجازه نصب نور در همان شب به ما داده نشد. در نتیجه ما صبح روز اجرا را صرف نصب نور نمایش کردیم و به همین خاطر گروه بازیگران نتوانستند با طراحی نور انجام شده هماهنگی لازم را پیدا کنند.
کارگردان نمایش «ریچارد سوم» درباره وضعیت پیش آمده از روز سوم بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران و اجرای آثار بدون حضور مخاطب به دلیل آغاز موج جدید شیوع کرونا، تأکید کرد: دبیر و دبیرخانه جشنواره زحمت کشیدند و نمیشود همه چیز را به گردن دبیرخانه جشنواره انداخت ولی حداقل میشد اینگونه تصمیم گرفت که برگزاری جشنواره تا زمان فروکش کردن موج جدید شیوع کرونا به تعویق انداخت.
بختیاری با اشاره به اینکه نمایش «ریچارد سوم» را با حضور مخاطب و در اولین روز جشنواره به صحنه برده است، تصریح کرد: اگر قرار بود بدون مخاطب نمایش را روی صحنه ببرم این کار را نمیکردم زیرا اجرای من در مواجهه با مخاطب شکل میگیرد. شاید برخی آثار دیگر نیز ایده اجرای شان اینگونه باشد. جشنواره برای مخاطب برگزار میشود نه صرف جایزه گرفتن. حضور مخاطب به جشنواره معنا میدهد.
وی در بخش پایانی سخنان خود درباره ایده اجرایی نمایش «ریچارد سوم» گفت: من همیشه قسمتی از متن را مینویسم و متن در زمان تمرینها تکمیل میشود. بر اساس ایدهای که داشتم شکل روایی اثر را به ۲ قسمت قبل و بعد از پادشاهی ریچارد سوم تقسیم کردم و قبل از پادشاهی را به شکل ارسطویی و بعد از پادشاهی را به شکل اپیک روایت کردم. در دراماتورژی انجام شده بر اثر شکسپیر و همچنین پلاتی که برای اجرا چیده بودم، تعدد بازیگران را از ۵۰ به ۴ بازیگر کاهش دادم. مصطفی لطیفی خواه، بهزاد حاجی حسینی، مریم قاسمی و فائزه امیری بازیگر این نمایش هستند.
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- روایت منوچهر محمدی از یک اتاق عجیب ۱۶ متری در وزارت ارشاد که برای سینماگران پرونده سازی می کرد