داریوش فرهنگ با تاکید بر لزوم برانگیختن هیجان و احساسات عمومی توسط یک اثر نمایشی، در این زمینه بیان کرد: «اگر سریال، فیلم سینمایی یا تئاتر بتواند هیجان و احساسات عمومی که در تمام مردم جهان مشترک است را ایجاد کند، یعنی نوشته این اثر نمایشی جهانشمول است و بومی و دمدستی نیست.»
به گزارش سینماسینما، داریوش فرهنگ که با ایفای نقش در سریال «در جستجوی آرامش» این روزها در قاب تلویزیون دیده میشود، با تاکید بر اهمیت فیلمنامه در آثار نمایشی، گفت: سریال، فیلم و هر هنر نمایشی حلقه و زنجیرهای به هم پیوسته است که اگر یک حلقه آن بلنگد کار خراب میشود. عوامل یک اثر به دلیل اینکه ما بازیگر هستیم و نقش اصلی را داریم پاس گل را به ما میدهند تا گل بزنیم. اما همه این موارد به هم پیوسته است و به هم ربط دارد. اولین قدم در یک اثر نمایشی، فیلمنامه است. اگر فیلمنامه خوب نباشد هیچ اتفاقی نمیافتد. از یک فیلمنامه متوسط یک فیلم نسبتا متوسط تولید میشود اما اگر فیلمنامه بیکیفیت باشد کارگردان هم نمیتواند کار خوبی بسازد. فیلمنامه یک اندیشه اولیه است که کارگردان به وسیله بازیگران به آن روح میبخشد. بازیگران پلی میان اندیشه نویسنده و سلیقه کارگردان هستند.
این کارگردان افزود: من اگر نقشی را دوست نداشته باشم حتی اگر میلیاردها میلیارد دستمزد به من پیشنهاد دهند بازی نخواهم کرد.
او با تاکید بر اینکه باید از هر مساله سطحی و سهلپسند گریزان بود، ادامه داد: سهل پسندی در بعضی تماشاگران وجود دارد و همچنین این سهلپسندی به اسم کمدی در برخی فیلمهای ما فروش میکند و مورد استقبال مخاطبان قرار میگیرد. در حال حاضر سطحی پسندی و آسانپسندی در موسیقی، شعر و به خصوص سینما وجود دارد.
این بازیگر با انتقاد از عملکرد مسئولان در سینما و تلویزیون بیان کرد: در حال حاضر ملاک سینما فروش فیلم شده و ملاک تلویزیون نیز آمار بینندگان برنامهها و مجموعههای در حال پخش است که این آمار از کجا میآید من نمیدانم و دنبال نکردهام. همیشه مردم وسیلهای هستند که میتوان پشتشان ایستاد و زمانی که اعتراض و انتقادی درباره سریال و فیلمی داشته باشیم میگویند مردم سریال و فیلم با این ساختار و محتوا را دوست دارند.
او ادامه داد: پشت مردم ایستادن و آنها را برای کارمان بهانه کردن یک طرز تلقی کودکانه و آسانپسند است؛ برای مثال یک فیلم نامناسب از لحاظ محتوا میتواند بیننده زیادی داشته باشد و بگویند مردم استقبال کردهاند. ملاک یک فیلم نباید فروش باشد بلکه کیفیت، رشد، تعالی، معرفت و کمالات کار هنر باید معیار باشد. کار هنر تبلیغ کمالات و زیباییهاست. کار هنر تبلیغ مکانی بهتر برای زیستن و همچنین نزدیک کردن تمام افکار و سلیقههای مردم در مسائل مشترک است که میتواند مردم را به شوق بیاورد تا به زندگی امید و اشتیاق پیدا کنند.
این نویسنده با ارائه مثالی در این راستا گفت: به نظرم فوتبال حرفهای نزدیک کردن افکار و ایجاد شوق میان مردم را به بهترین شکل انجام میدهد. رییس جمهور، کارگر، سیاهپوست و زردپوست در کنار هم قرار میگیرند و فوتبال را تماشا میکنند. در واقع تماشاگران فوتبال از همه قشر هستند و در هیجان عمومی مشترک میشوند.
داریوش فرهنگ با تاکید بر ایجاد هیجان و احساسات عمومی توسط یک اثر نمایشی میان مردم بیان کرد: مردم جهان در خصلتهای انسانی یکسان هستند و اگر سریال، فیلم سینمایی یا تئاتر بتواند هیجان و احساسات عمومی که در تمام مردم جهان مشترک است را ایجاد بکند یعنی نوشته این اثر نمایشی جهانشمول است و بومی و دمدستی نیست.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشت داریوش فرهنگ به یاد ناصر تقوایی؛ عدالت در گور خفته ست؟/ روزگار غریبی است
- داریوش فرهنگ: قرار بود واروژ کریم مسیحی «سربداران» را بسازد/ «طلسم» درباره غیبت عشق است
- داریوش فرهنگ: بهرام بیضایی استاد فن در سینما است
- داریوش فرهنگ: زرین دست بهترین فیلمبردار فنی سینمای ایران است
- آیین یادبود بیتا فرهی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد/ پاسداشتی برای بانوی خاص سینمای ایران
- چرا داریوش فرهنگ کم کار است؟
- داریوش فرهنگ: هر پلانی نویدی برای پلان دیگر است/ آنچه باقی میماند تنها عشق است
- تا شقایق هست زندگی باید کرد/ یادداشت اختصاصی داریوش فرهنگ به مناسبت درگذشت آتیلا پسیانی
- ناگفتههایی از مرگ ناباورانه کیومرث پوراحمد/ داریوش فرهنگ چه گفت؟
- سینماسینما/ یادداشت داریوش فرهنگ در یادبود مهسا امینی/ جمع کنید این بساط نخنما را
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از نقشآفرینی پرویز پورحسینی در فیلم «طلسم»
- تازهترین خبرها از مسابقهای تلویزیونی با اجرای گلزار
- تکذیب خبر تصادف بازیگر سینما/ ساعد سهیلی در فرانسه است
- آقای بازیگر در ۹۴ سالگی هنوز پیشنهاد دریافت میکند
- گزارش مراسم تشییع پیکر ناصر ملکمطیعی/ انتقاد پرویز پرستویی از مهران مدیری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





