نخستینبار در ماجرای رحلت آیتالله هاشمیرفسنجانی بود که عملکرد صداوسیما با انتقادهایی رو به رو شد. در ماجرای پلاسکو نیز از نظر اطلاعرسانی باری از دوش جامعه برنداشت که حتی بدتر، با بسیج مردم برای ارسال فیلم و عکسهایشان باز هم با انتقاد کارشناسان رو به رو شد. این اتفاق این بار در حادثه تروریستی حمله به مجلس از حوالی ساعت ۱۰ روز گذشته آغاز شد. حدود یک ساعت بعد از این رخداد، زمانی که فضای مجازی پر است از گفتهها و شنیدهها و شایعات و البته معدود مسائل مدلل و واقعی، رسانه ملی ما اما در فضای دیگری سیر میکند. این در حالی است که رسانهها و خبرگزاریهای جهان چون سیانان، یورو نیوز، بیبیسی جهانی، الجزیره، خبرگزاری فرانس پرس، آسوشیتدپرس به اطلاع رسانی لحظه به لحظه می پردازند. در چنین شرایطی ، رسانه ملی انگار در جایی دور از این تب و تاب نشسته و برنامه روی آنتن میفرستد. به خصوص که موج مردم در حال حرکت به سمت مجلس هستند تا اندکی از کنجکاوی و –ببخشید، اما چارهای نیست- فضولی عمومی اجتماع و خودشان را فرونشانند و در این راه مخل کار نهادهای امنیتی و انتظامی نیز شدهاند، در این آشفتهبازار، شبکه یک برنامه مذهبی-خانوادگی روی آنتن دارد، شبکه ۲ برنامهای به نام اوج یادگیری پخش میکند، از شبکه سه برنامه سرتون سلامت پخش میشود و شبکه ۴ هم برنامه به روز چشم شب روشن را تکرار میکند. روی آنتن شبکه ۵ نیز در ابتدا اخباری درباره یک نمایشگاه و سپس هم یک برنامه مذهبی ارسال میشود. در این میان تنها استثنا شبکه خبر است که لابهلای برنامههایش چند زیرنویس درباره حادثه ارایه میشود که فقط و فقط در این حد به کار می آید که میتوانند مطمئنمان کنند به اینکه اهالی ساختمان شیشهای جامجم از وقوع چنین رخدادی آگاهی کامل دارند؛ منتها فرصت، امکانات، لجستیک و البته هزینه لازم را برای ارسال خبرنگار و فیلمبردار تا میدان بهارستان نداشتهاند و به دلیل اعتقاد به اصل مهم «دانستن حق مردم است» به ناچار به زیرنویسکردن شنیدههاشان از رخداد اکتفا کردهاند!
نکته مهم در این میان اما این است که ظاهرا در رسانه ملی اطلاعرسانی و بهاصطلاح وجه رسانهای این نهاد بالذات تأثیرگذار کمترین درجه اولویت را در نگاه و نظر گردانندگانش دارد.
درواقع همیشه در چنین بزنگاههایی مدیران رسانه ملی بهانههایی دارند؛ و انگار نه انگار که همین بهانههاست که باعث میشود این رسانه از اصلیترین وظیفه و کارش باز بماند.
اما این پرسش بنیادین درباره ذات وجود و حضور رسانهای چون صداوسیما باید پاسخ داده شود، رسالت رسانه ملی بهعنوان مهمترین و تنها رسانه رسمی کشور چیست؟ یا این سوال که صداوسیما اساسا به دنبال چیست؟ جذب مخاطب؟ فرهنگسازی؟ اطلاعرسانی؟ سرگرمیسازی؟ پوشش لحظهای و زنده واقعه در شرایط بحرانی؟ یا….
این پرسشها همگی در نقطهای با هم تلاقی پیدا میکنند که از این نقطه تلاقی رازهای مهمی چون دلیل کاهش روزافزون تعداد مخاطبان این رسانه سابقا قدرتمند و موثر سر بر میآورد. اصولا میتوان یکی از مهمترین دلایل این واقعیت را که شمار تماشاگران برنامههای حتی سطحی ماهوارهای بسیار بالاتر از برنامه های تلویزیون است ، باید در فقدان افراد متخصص و آگاه در رسانه ملی دانست. در ویژهنامه تحلیل رویکرد تلویزیون در ماجرای پلاسکو نوشته بودیم که در حالی که در تمام رسانههای معتبر دنیا اتاق فکر و خبرنگاران آموزشدیده مخصوص اتفاقات مهم و بهطورکلی درباره بحران وجود دارد، اما رسانه ملی به دلیل نداشتن چنین متخصصانی هیچگاه در موارد بحرانی نتوانسته پوشش مناسبی از اخبار مربوط به ماجرا ارایه دهد. در همان ماجرای پلاسکو فراموش نکردهایم که در حالی که خبرنگاران صداوسیما از نخستین ساعات آتشسوزی پلاسکو در محل حاضر بودند، اما به جز شبکه خبر، آن هم در قالب گفتوگوهای خشک با مسئولان هیچ پرداخت موثری صورت نگرفت و مردم کمترین بهرهای از حضور پررنگ خبرنگاران و تصویربرداران صداوسیما نبردند. این قضیه در سالهای اخیر کشورمان بارها و بارها بهکرات تکرار شده است. جدیدترین نمونهاش را هم دیروز و امروز در حرم امام(ره) و نیز مجلس دیدیم که در شرایطی که تمام دنیا با چشم و دهان باز منتظر آخرین اخبار و اطلاعات از یکی از مهمترین رخدادهای تروریستی سالهای اخیر بودند، رسانه ملی نتوانست خوراک مناسبی به آن همه نگاه نگران و کنجکاو و منتظر برساند.
شهروند
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بیانیه روابط عمومی سازمان صداوسیما؛ دیدگاه جبلی درباره محتوای شبکه نمایش خانگی دوباره تشریح شد
- رئیس سازمان صدا و سیما: تکرار آثار بدون محتوا مثل دادن آب شور دریا به فردی تشنه است
- رویا میرعلمی جدیدترین بازیگر «مستوران» شد + عکس
- آنچه در صداوسیما میگذرد/ آسیبشناسی عملکرد رسانه ملی
- پژمانفر نماینده مجلس: منافع فردی مانع ساماندهی صداوسیما است / لزوم نظارت استصوابی بر سیما
- در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب؛ شبکه یک مستندسازی را احیا میکند/ «عزت» روی آنتن سیما
- رییس کمیسیون فرهنگی مجلس :رسانه ملی هیات امنایی می شود
- رفتار شناسی تلویزیون به بهانه اتفاق اخیر در شبکه شما / مرگ تدریجی یک رویا
- واکنش فراستی به یک حاشیه/ صدای اعتراض علیه ابتذال به گوش همه رسید
- اتفاق «من و شما» اتفاق یا چیدمان/ دستورالعملی برای مشهور شدن!
- نقدی بر پخش سریالهای تلویزیون/ شبکه هایی با محصولات کمتنوع / تلویزیون در محاصره سریالهای تکراری
- جوابیه صدا و سیما نسبت به پخش اعترافهای دختر نوجوان/ دلیل پخش مستند «بیراهه»/ مقام قضایی خواست سوژه رسانه ای شود
- تکذیب ماجرای دریافت ارز دولتی و واردات ذرت توسط رسانه ملی
- مدیر شبکه کودک: نمی خواهیم بچهها بیش از یک ساعت پای تلویزیون بنشینند/ زورمان به آگهیهای تلویزیون نمیرسد
- نقدی به یک رویه در تلویزیون/ وقتی اطلاع رسانی مساوی میشود با حذف برنامه ها از آنتن!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت





