ضرغامی در اظهارات اخیر خود در برنامه «مهلا» درباره ممنوعیت پخش آثار شجریان از تلویزیون که در زمان ریاست او بر صداوسیما رخ داد، توضیح داد که این اتفاق خواسته خود زنده یاد شجریان بوده است.
به گزارش سینماسینما، سید عزتالله ضرغامی ـ رییس پیشین سازمان صداوسیما و وزیر فعلی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ با حضور در برنامه «مهلا» که این روزها در شبکه نمایش خانگی در حال پخش است، در پاسخ به پرسش محمدحسین پویانفر ـ مجری برنامه ـ مبنی بر ممنوعیت پخش آثار محمدرضا شجریان از تلویزیون که در زمان ریاست او بر صداوسیما رخ داد، توضیح داد: مرحوم شجریان طی نامهای محترمانه از من خواست که آثارشان از رسانه پخش نشود. من هم عین درخواست ایشان را ابلاغ کردم و تا آخر به آن وفادار ماندم.
ضرغامی درباره درخواستها مبنی بر پخش ربنای محمدرضا شجریان هم توضیح داد: اگر در مورد ربنا خود آقای شجریان پیغام و نامهای میدادند قابل بررسی بود اما این اتفاق نیفتاد.
او سرود «ای گروه جانبازان» را یکی از بهترین و مهمترین آثار شجریان معرفی کرد و در این زمینه گفت: این سرود را با همهی وجود هم خواند. حتی تحت مدیریت خودم روی آن تصویربرداری دارم. البته «مرغ سحر» را هم دوست دارم. اما در حوادث سال ۸۸ خارج رفت و آن تصویر بد منتشر شد و خیلی حرفها را از ایشان گرفتند و شیطنت کردند. بعد از آن اتفاق، ۲۰:۳۰ گزارشی درباره ایشان آماده کرد که قبل از پخش درخواست کردم آن را ببینم. پس از دیدنِ گزارش، گفتم به هیچوجه متعرض آقای شجریان نشوید. گفتم صبر کنید و اجازهی پخش آن گزارش را ندادم. ایشان هنرمند است و خدماتی کرده و رفته است. یعنی رعایت کردیم آن هم به دلیل خدماتی که بعد از انقلاب داشتند.
ضرغامی درباره قرائت فاتحه بر مزار شجریان نیز گفته است: قرائت فاتحه بر سر مزار اموات نیاز به کسب اجازه از کسی ندارد.
برخی محورهای گفتوگوی ضرغامی در حوزه فرهنگ و هنر به شرح زیر است:
«* تیتراژ لالائی در سریال مختارنامه که توسط خانم صدیقه بحرانی اجرا شد یکی از سالمترین و تأثیرگذارترین نواهای مذهبی است.
* سریالهای معروف شبکه خانگی را دیدهام. صرف نظر از برخی اشکالات نقاط قوت و آموزنده زیادی دارند.
* در شش ماه اول مسئولیتم در صداوسیما، درهای آرشیو را به روی مردم باز کردم و بسیاری از فیلمهای ممنوعه که نقش مهمی در آگاهسازی مردم داشت را پخش کردم که در این بین دفاعیات خسرو گلسرخی خیلی خوب بود.
* خانم هنگامه قاضیانی با خیلی از متهمان اغتشاشات متفاوت هستند. من در صداوسیما ازایشان تجلیل کردهام و سخنان ایشان در مراسم دریافت سیمرغ در جشنواره فجر متعهدانه بود. آن رفتار خاص، کاملاً عکسالعملی بود. باید برای این اقدامات چارهاندیشی کرد.
* مرحوم منوچهر آتشی عضو کانون نویسندگان بود. به دلیل توجه ما به او و انتخاب برای چهرههای ماندگار کاملاً متحول شد و یک سند ارزشمند در دفاع از جمهوری اسلامی نوشت که بینظیر است.
* توییتها و یادداشتهای کوتاه، هیچ وقتی از من نمیگیرد. من در انجام ماموریتهای کاری و به ویژه سفرهای استانی بسیار پرکار هستم. برخی دوست دارند بگویند چرا برای امور غیرمرتبط وقت میگذارم. درحالی که اصلاً این طور نیست.
* اگر بخواهم از هنرمند خاصی یاد کنم، یاد و خاطرهی مرحوم یدالله صمدی را پیشنهاد میکنم. هنرمند بسیار شایستهای بود.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همایون یا شجریان؛ مسأله این است
- در سوک «دل آواز» که شجریان با خود برد
- یک بازیگر و چندین صدا؛ عزتالله انتظامی و فیلم سینمایی «کمالالملک» در بیست و چهارمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- «سیاوش در آتش»؛ روایتی از ارتباط موسیقی با جامعه با محوریت زندگی استاد شجریان
- اعلام جرم دادستان تهران علیه هفت سینماگر و یک فعال رسانهای
- مراسم گرامیداشت استاد «محمدرضا شجریان»
- هنگامه قاضیانی آزاد شد
- هنگامه قاضیانی و کتایون ریاحی بازداشت شدند
- تسویه حساب نسلی که دیده و شنیده نشد
- علت مرگ: تمسخرِ حافظ!
- بزرگداشت پنج هنرمند پیشکسوت در افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر
- «سیاوش در آتش» به دنبال اکران نوروزی هنروتجربه
- حسام منظور در «جزیره» مقابل دوربین سیروس مقدم رفت
- هنگامه قاضیانی در سریال «جزیره» بازی میکند
- روایتی تازه از محمدرضا شجریان در «سیاوش در آتش»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





