یک منتقد با بیان اینکه هزینه تولید و دستمزدهای بازیگران افزایش پیدا کرده است، گفت: با افزایش هزینه تولید از جمله دستمزد بازیگران، تلویزیون میترسد تا مدتی به سمت تولید سریالهای فاخر مذهبی مانند «امام علی(ع)» و «مختارنامه» برود.
به گزارش سینماسینما، آرش خوشخو با اشاره به عملکرد تلویزیون در ساخت برنامهها و سریالها بیان کرد: در شورای تصویب فیلمنامهها در سیمافیلم، روی کمهزینه و کم لوکیشن بودن سریال یا برنامه تاکید میشود. در یک بازه زمانی در تلویزیون ماجرایی به نام برونسپاری رخ داد و کل سریال را با یک تهیهکننده دقیقهای حساب میکردند. این امر باعث شد که تولید یک اثر به سمت هزینههای اضافی برود. همچنین دستمزد اغلب بازیگران افزایش پیدا کرد و فشار بودجهای سنگینی به تلویزیون وارد شد.
این منتقد سینما درباره آسیبهای افزایش هزینه تولید و دستمزد عوامل سازنده سریالها گفت: این مسائل، مشکلات مدیریت دولتی را نشان میدهد که برخی مواقع متوجه نیستند که چگونه بهرهوری منافع سازمان و شرکت خود را بهتر حفظ کنند و درباره هزینه اضافی معمولا سهل انگار هستند. هزینه تولید و دستمزدهای بازیگران در حال حاضر افزایش پیدا کرده است در نتیجه تلویزیون میترسد تا مدتی به سمت تولید سریالهای فاخر مذهبی مانند «امام علی(ع)» و «مختارنامه» برود.
این روزنامهنگار با اشاره به موضوعات سریالهای مناسبتی، اظهار کرد: موضوعات سریالها و برنامههای مناسبتی بهتر است که با منافع ملی و کشورمان همساز باشد؛ به این معنی که به تشویق صفاتی مانند شجاعت، ابداع و خلاقیت و مسائل مشابه بپردازند اما متاسفانه سریالها و برنامههای کودکی که ساخته میشوند به این موضوعات نمیپردازند.
او افزود: برای اینکه در تولید برنامه و سریالها یک طیف بسیار مذهبی را راضی نگه داریم به سمت تشویق یک سری مسائل خاص میرویم که در جای خود محترم است اما ما نیاز به ترویج شجاعت، خلاقیت و غرور ملی داریم که در تلویزیون ما غایب است. سریال «شب دهم» حسن فتحی که درون مایه مذهبی داشت به همین نکتهها تاکید میکرد و به همین دلیل هم موفق شد.
آرش خوشخو در پایان به محتوای برخی سریالها اشاره کرد و گفت: تلویزیون ترویج خلاقیت، شجاعت و غرور ملی و … را از یاد برده است که به مساله محتوا مربوط میشود. به نظرم افرادی که در شورای تصویب فیلمنامه هستند باید مدیوم و استانداردهای فیلمنامهنویسی را تشویق کنند و ارتقاء دهند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- سلمان فارسی به ارمنستان رفت
- آخرین وضعیت تولید ۹ سریال جدید برای تلویزیون
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





