رییس سازمان سینمایی با حضور در برنامه «چشم شب روشن» گفت: «جشنواره باید صاحب هویت شود و این بخش جشنواره ملی باید تقویت شود؛ همچنین بخش جشن آن در حال غالب شدن است و قطعاً یکی از اصلیترین جشنهای انقلابی است و امسال باشکوهتر خواهد شد.»
به گزارش سینماسینما، اکبر نبوی، دیشب در برنامه «چشم شب روشن»، میزبان محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی بود و به تحلیل و بررسی مسائل مربوط به سینمای ایران از دهه ۶۰ تاکنون پرداخت.
نبوی در ابتدا بیان کرد: «حیدریان از نخستین مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به همراه آقایان انوار و بهشتی ادامه حرکت مدیران قبل را شروع کرده و پایه سینمای بعد از انقلاب را خیلی جدی بنا نهادهاند.»
عوامل فراوانی در اتفاقات حوزه فرهنگ و هنر امروز دخیل است
محمدمهدی حیدریان در پاسخ به این سؤال نبوی که وضع سینمای امروز را نسبت به سینمای بعد از چگونه میبیند و چه برنامهای برای آن دارد گفت: «از مشترکات دهه ۶۰ با اکنون این است که هر اتفاقی که در حوزه فرهنگ و هنر میافتد به دلیل پیچیدگی، گستردگی و فراوانی عوامل دخیل در آن، به برنامهریزی احتیاج دارد.»
ادامه حیات مثبت انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی است
او در تکمیل حرفهایش گفت: «متأسفانه در طول این سالها تلاش کردیم تا به همه دوستان بگوییم که واقعاً زیربنا فرهنگی است و ادامه حیات انقلاب اسلامی ایران به سمتوسوی مثبت، انقلاب فرهنگی است که خاستگاه آن در فرهنگ مردم بوده و درجایی که فاصله گرفتیم ضربه خوردیم.»
باید برنامه سازگار با مختصات اتفاقات دنیا تدوین کنیم
حیدریان افزود: «این تغییرات سبب میشود که برنامهریزی ما نسبت به گذشته جدیتر باشد و همچنین ما باید متوجه اتفاقاتی که در دنیا میافتد باشیم و با پشتوانه تجربیاتی که در طول این سالها به دست آوردیم، بهسرعت برنامه جدیدی تدوین کنیم که با مختصات این دوره سازگار باشد.»
مدیر اسبق شبکه جام جم اظهار کرد: «یکی از دلایل بیمرزی، پیدا کردن و مستقر شدن زبان مشترک است؛ چرا که بیان مشترک امکان تعامل بیواسطه را میدهد و تعامل بیواسطه کمک به مفاهمه را بیشتر میکند.»
اخذ سهم از بازار تصویری جهان هدف اصلی ما است
حیدریان حفظ حراست و تبیین ارزشها و داشتههای معنوی را هدف معنایی و محتوایی سینما دانست و افزود: «باید در برنامههایمان، مقصدمان به جهت شکلی و قالبی، حضور در فضای تصویری دنیا باشد و هدف اصلی ما این باشد که اخذ سهم از بازار تصویری جهان داشته باشیم.»
او تکمیل کرد: «برای دستیابی به این سهم باید تکنولوژی آن را بدانیم تا حرفهایی که میخواهیم بزنیم، شنیدهشود و مانع کپیبرداری این حرفها شویم و با قدرت تبدیل این حرفها، بیان تصویری پیدا کنیم.»
مردم عهد نکردهاند که فقط فیلمهای تکراری ببینند
او اظهار کرد: «با توجه به ساخت فیلمها در ژانرهای یکسان و قدرت انتخاب مخاطبان، ریزش مخاطب خواهیم داشت چرا که مردم عهد نکردند تا فقط این فیلمها را ببینند که این مخالف نیاز فرهنگی مردم است و ما باید با بازسازی گونهها و ژانرهای مختلف سینما، از این اتفاق جلوگیری کنیم.»
عضو هیئتمدیره آفرینشهای هنری در رابطه با جشنوارههای فیلم گفت: «زمانی نیاز داشتیم مقصد را جشنواره ببینیم، چرا که در آن زمان تنها خبرهای جنگ و نفت از ایران منتشر میشد تا اینکه سینما ورود پیدا کرد و ما باید روی سکو میرفتیم تا دیده میشدیم و جشنواره ها بهعنوان اهداف اولیه طراحی شدند.»
او در تکمیل حرفهایش تصریح کرد: «امروز جشنوارهها در برنامهریزی جدید، گذرگاه لازم و توقف گاه مهلکی است و اگر مقصد گذاری ما جشنواره باشد، برای ما مشغولیت سازی میشود…»
حیدریان عنوان کرد: «اگر جشنواره از حالت توقفگاه و مقصد به حالت گذرگاه درنیاید، ما نمیتوانیم سهممان را بازار جهانی بگیریم و برای این منظور اول باید مفاهمه داشته باشیم و در مرحله بعدی لوازم حضور متنوع متناسب امروز دنیا را که بیننده جهانی با آن سرکار داشته باشد فراهم کنیم و در نهایت اینکه حضور و سرمایهگذاری در بازارهای جهانی بیش از جشنوارهها باشد.»
او در تکمیل حرفهایش گفت: «برخی از ائمه جمعه میگویند ما سینما نداریم، ما میخواهیم خانوادهها بیایند بیرون و در یک مکان فرهنگی با هم باشند.»
برای اهداف خاص میتوانیم آثار خارجی را اکران کنیم
او ادامه داد: «ما برای هدف خاص بیآنکه مزاحمتی برای فیلمساز ما باشد، میتوانیم آثار خارجی را به نمایش بگذاریم.»
حیدریان در رابطه با فیلمهای هنر و تجربه گفت: «سینمای هنر تجربه یعنی ایجاد امکانی برای مواجهه مردم با دستاندرکاران سینما و اگر تجربههای هنری در فیلمهای هنری استفاده شود، سینمای هنر و تجربه مطلوب ما خواهد بود.»
او خاطرنشان کرد: «در چند ماهی که این مسئولیت را بر عهده گرفتم و کار را با دوستان سینماگر شروع کردیم، با برنامهریزی و هم افزایی های صورت گرفته، قرار بر ورود جدی صداوسیما به سینما با ساخت برنامه و تولید فیلم شد و رسیدن به افق موردنظر، بدون رسانه ممکن نیست.»
جشنواره فجر شناسنامهدار میشود
او بیان کرد: «جشنواره جهانی فجر تجربه بسیار خوبی بود. با تلاشهایی که دوستان، بهویژه آقای میرکریمی کردند و این مسئولیت را قبول کردند، جشنواره برگزار شد. هدفی که برای این جشنواره دنبال خواهیم کرد، این است که جشنواره فجر بهسرعت دارای شناسنامه خواهد شد.»
حیدریان ادامه داد: «در کنار جشنواره، ما بازار را پررنگ کردیم که میتوانست مقطعی باشد ولی کارکردی نداشت؛ در کنار آن ورک شاپ داریم و سینماگران جدیدی را وارد میکنیم.»
بخش جشن بودن جشنواره فجر غالب میشود
او در پایان خاطرنشان کرد: «جشنواره باید صاحب هویت شود و این بخش جشنواره ملی باید تقویت شود؛ همچنین بخش جشن آن در حال غالب شدن است و قطعاً یکی از اصلیترین جشنهای انقلابی است و امسال باشکوهتر خواهد شد. یکی از اتفاقاتی که امسال افتاده، این است که امسال ۲۲ فیلم داریم و این جزوی از تغییرات خواهد بود.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همایون اسعدیان: نمیدانم چرا وزیر ارشاد دوست دارد هر هفته حرف بزند؟/مسئولین شبها مسابقه دارند که فردا چه بگوییم تا مردم بیشتر عصبانی شوند!
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- مجید مجیدی رئیس گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر شد
- محمدمهدی حیدریان رییس گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر شد
- دوکلمه صریح با رئیس سازمان سینمایی
- آرزوی ۲۰ ساله سینما محقق شد/ بهرهبرداری از فاز اول فیلمخانه ایران
- سیدجواد هاشمی هم به صف معترضان وضعیت اکران پیوست
- تغییر رییس سازمان سینمایی و چند نکته مهم
- پاسخ اکبر نبوی به اظهارات بهروز افخمی/ «گبه» مخملباف با توافق جمعی به اسکار رفت
- توقع توهینآمیز حیدریان
- پیام تسلیت رئیس سازمان سینمایی در پی درگذشت عزتالله انتظامی
- گزارش سینماسینما/ بررسی گزینههای احتمالی جایگزینی حیدریان/ جا برای مدیران جوان باز میشود؟
- اعضای کمیته انضباطی کارگروه اکران حکم گرفتند
- سیاست دروغ و فریب در یک پلان/انتقاد تند اکبر نبوی از دولت روحانی
- اعضای کمیته یکپارچهسازی و ارتقای نظام تهیهکنندگی منصوب شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش