رییس سازمان سینمایی با حضور در برنامه «چشم شب روشن» گفت: «جشنواره باید صاحب هویت شود و این بخش جشنواره ملی باید تقویت شود؛ همچنین بخش جشن آن در حال غالب شدن است و قطعاً یکی از اصلیترین جشنهای انقلابی است و امسال باشکوهتر خواهد شد.»
به گزارش سینماسینما، اکبر نبوی، دیشب در برنامه «چشم شب روشن»، میزبان محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی بود و به تحلیل و بررسی مسائل مربوط به سینمای ایران از دهه ۶۰ تاکنون پرداخت.
نبوی در ابتدا بیان کرد: «حیدریان از نخستین مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به همراه آقایان انوار و بهشتی ادامه حرکت مدیران قبل را شروع کرده و پایه سینمای بعد از انقلاب را خیلی جدی بنا نهادهاند.»
عوامل فراوانی در اتفاقات حوزه فرهنگ و هنر امروز دخیل است
محمدمهدی حیدریان در پاسخ به این سؤال نبوی که وضع سینمای امروز را نسبت به سینمای بعد از چگونه میبیند و چه برنامهای برای آن دارد گفت: «از مشترکات دهه ۶۰ با اکنون این است که هر اتفاقی که در حوزه فرهنگ و هنر میافتد به دلیل پیچیدگی، گستردگی و فراوانی عوامل دخیل در آن، به برنامهریزی احتیاج دارد.»
ادامه حیات مثبت انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی است
او در تکمیل حرفهایش گفت: «متأسفانه در طول این سالها تلاش کردیم تا به همه دوستان بگوییم که واقعاً زیربنا فرهنگی است و ادامه حیات انقلاب اسلامی ایران به سمتوسوی مثبت، انقلاب فرهنگی است که خاستگاه آن در فرهنگ مردم بوده و درجایی که فاصله گرفتیم ضربه خوردیم.»
باید برنامه سازگار با مختصات اتفاقات دنیا تدوین کنیم
حیدریان افزود: «این تغییرات سبب میشود که برنامهریزی ما نسبت به گذشته جدیتر باشد و همچنین ما باید متوجه اتفاقاتی که در دنیا میافتد باشیم و با پشتوانه تجربیاتی که در طول این سالها به دست آوردیم، بهسرعت برنامه جدیدی تدوین کنیم که با مختصات این دوره سازگار باشد.»
مدیر اسبق شبکه جام جم اظهار کرد: «یکی از دلایل بیمرزی، پیدا کردن و مستقر شدن زبان مشترک است؛ چرا که بیان مشترک امکان تعامل بیواسطه را میدهد و تعامل بیواسطه کمک به مفاهمه را بیشتر میکند.»
اخذ سهم از بازار تصویری جهان هدف اصلی ما است
حیدریان حفظ حراست و تبیین ارزشها و داشتههای معنوی را هدف معنایی و محتوایی سینما دانست و افزود: «باید در برنامههایمان، مقصدمان به جهت شکلی و قالبی، حضور در فضای تصویری دنیا باشد و هدف اصلی ما این باشد که اخذ سهم از بازار تصویری جهان داشته باشیم.»
او تکمیل کرد: «برای دستیابی به این سهم باید تکنولوژی آن را بدانیم تا حرفهایی که میخواهیم بزنیم، شنیدهشود و مانع کپیبرداری این حرفها شویم و با قدرت تبدیل این حرفها، بیان تصویری پیدا کنیم.»
مردم عهد نکردهاند که فقط فیلمهای تکراری ببینند
او اظهار کرد: «با توجه به ساخت فیلمها در ژانرهای یکسان و قدرت انتخاب مخاطبان، ریزش مخاطب خواهیم داشت چرا که مردم عهد نکردند تا فقط این فیلمها را ببینند که این مخالف نیاز فرهنگی مردم است و ما باید با بازسازی گونهها و ژانرهای مختلف سینما، از این اتفاق جلوگیری کنیم.»
عضو هیئتمدیره آفرینشهای هنری در رابطه با جشنوارههای فیلم گفت: «زمانی نیاز داشتیم مقصد را جشنواره ببینیم، چرا که در آن زمان تنها خبرهای جنگ و نفت از ایران منتشر میشد تا اینکه سینما ورود پیدا کرد و ما باید روی سکو میرفتیم تا دیده میشدیم و جشنواره ها بهعنوان اهداف اولیه طراحی شدند.»
او در تکمیل حرفهایش تصریح کرد: «امروز جشنوارهها در برنامهریزی جدید، گذرگاه لازم و توقف گاه مهلکی است و اگر مقصد گذاری ما جشنواره باشد، برای ما مشغولیت سازی میشود…»
حیدریان عنوان کرد: «اگر جشنواره از حالت توقفگاه و مقصد به حالت گذرگاه درنیاید، ما نمیتوانیم سهممان را بازار جهانی بگیریم و برای این منظور اول باید مفاهمه داشته باشیم و در مرحله بعدی لوازم حضور متنوع متناسب امروز دنیا را که بیننده جهانی با آن سرکار داشته باشد فراهم کنیم و در نهایت اینکه حضور و سرمایهگذاری در بازارهای جهانی بیش از جشنوارهها باشد.»
او در تکمیل حرفهایش گفت: «برخی از ائمه جمعه میگویند ما سینما نداریم، ما میخواهیم خانوادهها بیایند بیرون و در یک مکان فرهنگی با هم باشند.»
برای اهداف خاص میتوانیم آثار خارجی را اکران کنیم
او ادامه داد: «ما برای هدف خاص بیآنکه مزاحمتی برای فیلمساز ما باشد، میتوانیم آثار خارجی را به نمایش بگذاریم.»
حیدریان در رابطه با فیلمهای هنر و تجربه گفت: «سینمای هنر تجربه یعنی ایجاد امکانی برای مواجهه مردم با دستاندرکاران سینما و اگر تجربههای هنری در فیلمهای هنری استفاده شود، سینمای هنر و تجربه مطلوب ما خواهد بود.»
او خاطرنشان کرد: «در چند ماهی که این مسئولیت را بر عهده گرفتم و کار را با دوستان سینماگر شروع کردیم، با برنامهریزی و هم افزایی های صورت گرفته، قرار بر ورود جدی صداوسیما به سینما با ساخت برنامه و تولید فیلم شد و رسیدن به افق موردنظر، بدون رسانه ممکن نیست.»
جشنواره فجر شناسنامهدار میشود
او بیان کرد: «جشنواره جهانی فجر تجربه بسیار خوبی بود. با تلاشهایی که دوستان، بهویژه آقای میرکریمی کردند و این مسئولیت را قبول کردند، جشنواره برگزار شد. هدفی که برای این جشنواره دنبال خواهیم کرد، این است که جشنواره فجر بهسرعت دارای شناسنامه خواهد شد.»
حیدریان ادامه داد: «در کنار جشنواره، ما بازار را پررنگ کردیم که میتوانست مقطعی باشد ولی کارکردی نداشت؛ در کنار آن ورک شاپ داریم و سینماگران جدیدی را وارد میکنیم.»
بخش جشن بودن جشنواره فجر غالب میشود
او در پایان خاطرنشان کرد: «جشنواره باید صاحب هویت شود و این بخش جشنواره ملی باید تقویت شود؛ همچنین بخش جشن آن در حال غالب شدن است و قطعاً یکی از اصلیترین جشنهای انقلابی است و امسال باشکوهتر خواهد شد. یکی از اتفاقاتی که امسال افتاده، این است که امسال ۲۲ فیلم داریم و این جزوی از تغییرات خواهد بود.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همایون اسعدیان: نمیدانم چرا وزیر ارشاد دوست دارد هر هفته حرف بزند؟/مسئولین شبها مسابقه دارند که فردا چه بگوییم تا مردم بیشتر عصبانی شوند!
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- مجید مجیدی رئیس گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر شد
- محمدمهدی حیدریان رییس گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر شد
- دوکلمه صریح با رئیس سازمان سینمایی
- آرزوی ۲۰ ساله سینما محقق شد/ بهرهبرداری از فاز اول فیلمخانه ایران
- سیدجواد هاشمی هم به صف معترضان وضعیت اکران پیوست
- تغییر رییس سازمان سینمایی و چند نکته مهم
- پاسخ اکبر نبوی به اظهارات بهروز افخمی/ «گبه» مخملباف با توافق جمعی به اسکار رفت
- توقع توهینآمیز حیدریان
- پیام تسلیت رئیس سازمان سینمایی در پی درگذشت عزتالله انتظامی
- گزارش سینماسینما/ بررسی گزینههای احتمالی جایگزینی حیدریان/ جا برای مدیران جوان باز میشود؟
- اعضای کمیته انضباطی کارگروه اکران حکم گرفتند
- سیاست دروغ و فریب در یک پلان/انتقاد تند اکبر نبوی از دولت روحانی
- اعضای کمیته یکپارچهسازی و ارتقای نظام تهیهکنندگی منصوب شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد