یوسف میرشکاک هفته گذشته یکی از مهمانان غیرمنتظره برنامه «هفت» بود که برای سینمای آخرالزمانی به این برنامه سینمایی دعوت شده بود. گرچه حرفهای او در این برنامه چندان سینمایی نبود، اما به نظر میرسد او اصل حرفهایش را در پشت صحنه «هفت» زده است که به تازگی کانال تلگرام «هفت» منتشر کرده است.
به گزارش سینماسینما، او در این صحبتها انتقادات تندی به مجید مجیدی و حتی فرجالله سلحشور وارد کرده و در عوض از نماز خواندن برای موفقیت فیلمهای جیمز کامرون صحبت کرده است.
یوسفعلی میرشکاک در ابتدای این گفتوگوی کوتاه درباره اینکه اینروزها زیاد به سینما نمیرود، اینطور پاسخ میدهد: «این مثل این است که شما از من درباره پراید سوال کنید. خب من همچنان پیکان را به پراید ترجیح میدهم. سینمای قبل از انقلاب علیرغم همه کاستیهایی که داشت سینمایی بود که حتی عامیانهترین وجهش رو به اسطوره داشت.»
او در ادامه توضیح میدهد: «یک مدتی سینمای دفاع مقدس بود بعد حتی جماعت دفاع مقدسیها یاد گرفتند که فیلم دو پهلو بسازند یک خورده غش کنند اینطرف، یک خورده روشنفکر بازی دربیاورند، آنهم نه روشنفکریبازی اصیل روشنفکری مقلدانه و مسائلشان مسائل جزئی شد.»
اما بخش جالبی از صحبتهای این نویسنده، شاعر و محقق به نظر او درباره جیمز کامرون کارگردان آمریکایی باز میگردد: «به همین خاطر من هروقت جیمز کامرون اقدام میکرد که فیلم بسازد، دعا میکردم که خدایا این فیلم شکست نخورد. نماز میخواندم! جدی میگویمها، همه رفقا میدانند. چرا؟ چون میدانستم این فیلم به فیلم میرود سراغ آن سوژهای که ما دنبالش هستیم. در «ترمیناتور» یک نفر از آینده میآید که نجات بدهد، همزمان وجه شرش هم میآید؛ نبرد نور و ظلمت (است)، مظهر نور ظلمت را به سمت خودش میکشد که انسان باقی بماند، خلیفه باقی بماند. یا مثلا در همین «تایتانیک» که بحثش مطرح نشد، هر سه طبقه اشراف، متوسط، عوام و کلالانعام با هم غرق میشوند. «تایتانیک» نماد تمدن کنونی است.»
او در پاسخ به اینکه به چه فیلمهایی علاقه دارد نیز میگوید: «فیلمهایی که برایشان شعر گفتهام. مثل رد پای گرگ یا سلطان.»
میرشکاک در ادامه با اشاره به اینکه سینما را از منظر تاویل میبیند، میگوید: «یعنی سعی میکنم همه چیز از جمله بازیگر، بازیگری، داستان و ماجرا را به مصادر برگردانم، تمام اجزا را باید بتوانم به کلیات برگردانم و کلیات را به کل فی الکل، اگر نباشد که خب سینمای اروپای بهترش را به من عرضه میکند.»
او نظرش را صریح میگوید و در اظهارات جالب توجهی از «محمد رسولالله» ساخته مجید مجیدی مثال میزند: «این فیلم شکست اقتصادی و اجتماعی و آیینی و همه چیز است، چرا؟ چون گفت این وزنه را ایشان نمیتواند بلند کند. خاتم انبیا را اینطوری؟ آنهم موسیقیاش از آن طرف، دکوراتورش از آنطرف، فلان و … آهان! عنوان کارگردان مال کسی باشد که… مرد حسابی درباره «فایده گوسفند» از تو انشا بگیرند زیر ۱۰ میگیری! تو در دیکته پنجم ابتدایی پایینتر میگیری. خب حالا برای اینکه ۸۸ شده است غش نکنی به آن طرف گفت اسپانسر یک پولی بدهد تو فیلم بساز. این سینما نیست، این ورشکستگی است، نوعی اختلاس در سینماست.»
میرشکاک همچنین درباره حضور غیر منتظرهاش در برنامه «هفت» نیز اینطور توضیح میدهد: «اولینبار است که در برنامه «هفت» شرکت میکنم، چون بنده بیست سال که تلویزیون را برای خودم حرام کردهام. گاهی اوقات رد شدهام دیدهام مثلا سریال «یوسف پیامبر» پخش میشود، فقط خودم را کتک زدهام و هوار کشیدهام رو به آسمان که نیست اینطور، این تحریف است و دروغ است!»
منبع: آی سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- پس از پایان «آواتار: آتش و خاکستر»؛ جیمز کامرون به دنیای آدمخوارها میرود
- تغییر موضع کارگردان «آواتار» نسبت به هوش مصنوعی
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- لطفا از نردبان «فسیل» بالا نروید
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- «آواتار ۲» سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد






چقدر خوب حرف زده ، آفرین به جرات و صراحتش