یوسف میرشکاک هفته گذشته یکی از مهمانان غیرمنتظره برنامه «هفت» بود که برای سینمای آخرالزمانی به این برنامه سینمایی دعوت شده بود. گرچه حرفهای او در این برنامه چندان سینمایی نبود، اما به نظر میرسد او اصل حرفهایش را در پشت صحنه «هفت» زده است که به تازگی کانال تلگرام «هفت» منتشر کرده است.
به گزارش سینماسینما، او در این صحبتها انتقادات تندی به مجید مجیدی و حتی فرجالله سلحشور وارد کرده و در عوض از نماز خواندن برای موفقیت فیلمهای جیمز کامرون صحبت کرده است.
یوسفعلی میرشکاک در ابتدای این گفتوگوی کوتاه درباره اینکه اینروزها زیاد به سینما نمیرود، اینطور پاسخ میدهد: «این مثل این است که شما از من درباره پراید سوال کنید. خب من همچنان پیکان را به پراید ترجیح میدهم. سینمای قبل از انقلاب علیرغم همه کاستیهایی که داشت سینمایی بود که حتی عامیانهترین وجهش رو به اسطوره داشت.»
او در ادامه توضیح میدهد: «یک مدتی سینمای دفاع مقدس بود بعد حتی جماعت دفاع مقدسیها یاد گرفتند که فیلم دو پهلو بسازند یک خورده غش کنند اینطرف، یک خورده روشنفکر بازی دربیاورند، آنهم نه روشنفکریبازی اصیل روشنفکری مقلدانه و مسائلشان مسائل جزئی شد.»
اما بخش جالبی از صحبتهای این نویسنده، شاعر و محقق به نظر او درباره جیمز کامرون کارگردان آمریکایی باز میگردد: «به همین خاطر من هروقت جیمز کامرون اقدام میکرد که فیلم بسازد، دعا میکردم که خدایا این فیلم شکست نخورد. نماز میخواندم! جدی میگویمها، همه رفقا میدانند. چرا؟ چون میدانستم این فیلم به فیلم میرود سراغ آن سوژهای که ما دنبالش هستیم. در «ترمیناتور» یک نفر از آینده میآید که نجات بدهد، همزمان وجه شرش هم میآید؛ نبرد نور و ظلمت (است)، مظهر نور ظلمت را به سمت خودش میکشد که انسان باقی بماند، خلیفه باقی بماند. یا مثلا در همین «تایتانیک» که بحثش مطرح نشد، هر سه طبقه اشراف، متوسط، عوام و کلالانعام با هم غرق میشوند. «تایتانیک» نماد تمدن کنونی است.»
او در پاسخ به اینکه به چه فیلمهایی علاقه دارد نیز میگوید: «فیلمهایی که برایشان شعر گفتهام. مثل رد پای گرگ یا سلطان.»
میرشکاک در ادامه با اشاره به اینکه سینما را از منظر تاویل میبیند، میگوید: «یعنی سعی میکنم همه چیز از جمله بازیگر، بازیگری، داستان و ماجرا را به مصادر برگردانم، تمام اجزا را باید بتوانم به کلیات برگردانم و کلیات را به کل فی الکل، اگر نباشد که خب سینمای اروپای بهترش را به من عرضه میکند.»
او نظرش را صریح میگوید و در اظهارات جالب توجهی از «محمد رسولالله» ساخته مجید مجیدی مثال میزند: «این فیلم شکست اقتصادی و اجتماعی و آیینی و همه چیز است، چرا؟ چون گفت این وزنه را ایشان نمیتواند بلند کند. خاتم انبیا را اینطوری؟ آنهم موسیقیاش از آن طرف، دکوراتورش از آنطرف، فلان و … آهان! عنوان کارگردان مال کسی باشد که… مرد حسابی درباره «فایده گوسفند» از تو انشا بگیرند زیر ۱۰ میگیری! تو در دیکته پنجم ابتدایی پایینتر میگیری. خب حالا برای اینکه ۸۸ شده است غش نکنی به آن طرف گفت اسپانسر یک پولی بدهد تو فیلم بساز. این سینما نیست، این ورشکستگی است، نوعی اختلاس در سینماست.»
میرشکاک همچنین درباره حضور غیر منتظرهاش در برنامه «هفت» نیز اینطور توضیح میدهد: «اولینبار است که در برنامه «هفت» شرکت میکنم، چون بنده بیست سال که تلویزیون را برای خودم حرام کردهام. گاهی اوقات رد شدهام دیدهام مثلا سریال «یوسف پیامبر» پخش میشود، فقط خودم را کتک زدهام و هوار کشیدهام رو به آسمان که نیست اینطور، این تحریف است و دروغ است!»
منبع: آی سینما

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- لطفا از نردبان «فسیل» بالا نروید
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- «آواتار ۲» سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- «آواتار ۲» جای «تایتانیک» را گرفت
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
چقدر خوب حرف زده ، آفرین به جرات و صراحتش