فیلم سازان به تجربه دریافته اند که برای عبور از شورای سیاست گذاری و دریافت مجوز تولید باید از نشانه هایی همچون نماز، سقاخانه، مرگ و عزاداری در فیلم خود استفاده کند و همین امر باعث شده سینمای دینی در سطحی ترین لایه های دین باقی بماند.
به گزارش سینماسینما، محمد خزاعی تهیه کننده سینما در برنامه شهر فرنگ شبکه خبر درباره سینمای دینی گفت: انقلاب ما، انقلابی ایدئولوژیک و مبتنی بر تفکرات دینی و مذهبی بوده پس اینکه سینمای ما نیز دینی باشد امری طبیعی است.
خزاعی با تاکید بر اینکه هر فیلمی که پس از انقلاب ساخته شده دینی نیست اظهار داشت: حتی اگر صحنه ای از مظاهر دینی درفیلم نشان داده شود به این معنی نیست که فیلم، دینی است زیرا برخی اوقات اندیشه ها و پیام هایی در فیلم مطرح می شود که صورت های ظاهری دین است در حالی که دین دارای مفاهیم عمیق است.
این تهیه کننده سینما افزود: کسانی که می خواهند در عرصه دین و سینمای دینی فیلم بسازند اگر تکنیک های فیلم سازی را می دانند باید با معارف دینی آشنا باشند و اگر دین شناسان خوبی هستند حتما تکنیک های سینما و فیلم سازی را بیاموزند زیرا فیلمساز نمی تواند سکانسی از عبادت و خلوت بنده با معبود را نشان دهد بدون اینکه خودش وارد این وادی شده باشد.
خزاعی با اشاره به ماهیت سینما گفت: در سینما هیچ فشاری برای تولید فیلم در زمان مشخص و محدود وجود ندارد از این رو سیاست گذاران برای تنوع محصولات فرهنگی خود باید برنامه ریزی کنند.
در بخش دیگری از این گفتگو حسین سلطان محمدی کارشناس سینما و روزنامه نگار گفت: دین در تمامی سلوک زندگی، حرف، روش و توصیه دارد و دین اسلام به اندازه ای پویاست که بر اساس شرایط زمانی و مکانی انعطاف پیدا می کند با این حال ما نتوانسته ایم از رسانه سینما برای انتقال اثرگذار پیام های دینی استفاده و دانش دینی و مذهبی خود را منتشر کنیم.
سلطان محمدی مهمترین مشکل اساسی در این باره را ضعف در ساختار سیاست گذاری سینمای دینی دانست و تصریح کرد: برخی از فیلمسازان فیلم هایی ساخته اند که مبتنی بر شناخت و تحقیق بوده. سینمای ما تحت نظارت دولت است و شورای صدور پروانه ساخت و شورای تصویب فیلمنامه باید درباره فیلم هایی که ساخته می شود نظر می دهند پس اگر امروز ناهمسان عمل می کنیم نتیجه ناهمگونی این سیستم کنترلی است که برون داد مناسبی نداشته ایم.
این کارشناس سینما ادامه داد: اگر انتظار داریم سینما به تنهایی دین را وارد جامعه کند، اشتباه می کنیم زیرا مخاطب با فیلم، تلویزیون و شبکه های اجتماعی سر و کار دارد و همه اینها همین وظیفه را بر عهده دارند. اگر در سال های گذشته دچار سلایق مدیریتی نمی شدیم امروز بهتر می توانستیم عمل کنیم.
سلطان محمدی با تاکید بر اینکه سیاستگذاران در این سال ها برای اعمال سیاست های کنترلی خود با فیلم ساز ارتباط خوبی برقرار نکرده اند تصریح کرد: فیلم سازان به تجربه دریافته اند که برای عبور از شورای سیاست گذاری و دریافت مجوز تولید باید از نشانه هایی همچون نماز، سقاخانه، مرگ و عزاداری در فیلم خود استفاده کند و همین امر باعث شده فیلم ساز به نشانه های صوری در فیلم خود اکتفا کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «برگهای افتاده» در سینماتک برج آزادی
- خود را دریابیم/ مرثیهای برای هنرمندان
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- سینمای ایران در دهه آینده/ به مناسبت روز ملی سینما
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- اعتراض سازندگان «مرد بازنده» به صدا و سیما
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- چرا دراماتیک نیستیم؟/ سینمای جزئیات، سینمای کلیات
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- پخش منتخب آثار زندهیاد پرویز پورحسینی از شبکه نمایش
- صِفر، نوزده/ سوءتفاهم دربارهی مفهوم قضاوت
- مدیریت جدید صداوسیما چه چالشهایی پیشرو دارد/ در جستوجوی شبکه آرامش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟