علی نصیریان در برنامه «هزار داستان» از آغاز فعالیت هنری خود در تئاتر و نقشهای ماندگاری که در فیلمهای سینمایی و تلویزیونی بازی کرده است، گفت.
به گزارش سینماسینما، برنامه تلویزیونی «هزار داستان»، شامگاه جمعه ۲۱ مهر، با اجرای محمدرضا شهیدیفرد، میزبان علی نصیریان بود.
در ابتدای برنامه شهیدیفرد با توجه به شباهت نام برنامه «هزار داستان» با سریال پُرمخاطب علی حاتمی که اوایل دهه ۶۰ خورشیدی پخش شد، از نصیریان درباره تجربه نقشآفرینیاش در سریال «هزار دستان» پرسید.
علی حاتمی بی ادا بود
علی نصیریان در پاسخ از علی حاتمی یاد کرد و گفت: « علی حاتمی، آدمی صمیمی بود، خودش بود، بی ادا بود و با عوامل کار با محبت رفتار میکرد.»
او ادامه داد: «حاتمی صنایع دستی و آثار تجسمی قدیمی را دوست داشت و از آنها در صحنه فیلمهایش زیاد استفاده میکرد. او به معماری قدیمی ایران، گلدان و آجر تعلق داشت. در کل نسل ما به این چیزها خیلی علاقه داشت. برای مثال ما با بازارچهها بزرگ و عجین شده بودیم.»
بازیگر سریال «شهرزاد» در واکنش به پرسش شهیدیفرد درباره قبول یا قبول نکردن بازی در یک نقش پاسخ داد: «برای من ساختمان، پیچیدگی، رمز و راز و فراز و نشیب نقش مهم است، مهم نیست که منفی یا مثبت یا کمدی یا تراژدی باشد.»
در ادامه، نصیریان از سالهای دهه ۳۰ و کودتای ۲۸ مرداد یاد کرد. او با ذکر خاطرهای گفت: «یادم هست آن زمان چپیها و مصدقیها سفید میپوشیدند. در آن گیر و دار، یک روز من و اسماعیل داورفر هم ندانسته سفید پوشیده بودیم و در خیابان بودیم. در شلوغیها، تانکی به سمت ما آمد و افسر روی آن کلتش را به سمت ما گرفت که بترسیم و خیابان را ترک کنیم.»
این بازیگر ادامه داد: «از اواسط دهه ۳۰ حرکت های هنری شکل گرفت و از سال ۳۵ به بعد رفتم باربد وهنرستان هنرپیشگی. در باربد گلستان سعدی و شاهنامه یادمان می دادند انا الان در کدام دانشکده چنین می کنند. حالا همه این آثار کهن را تو تاقچه گذاشته ایم و سرمان تو گوشی هست.»
او در مورد علاقه اش به هنر نمایش هم گفت: «خانواده ام تئاتری نبود اما پدرم مرا می برد نقالی و تعزیه که علاقمند شدم. لاله زار یک مرکز فرهنگی و هنری بود کافه داشت و … البته دیگر اجناس زندگی هم در فروشگاه های ارائه می شد.»
لاله زار مثل برادوی نیویورک امروز بود
نصیریان همچنین گفت: «در مدرسه جامع باربد که درس می خواندم اسماعیل مهرتاش هم بود که عاشق تئاتر ایرانی بود و آواز و دستگاه های موسیقی را پیش او یاد گرفتم. مهم این است که با آدم های شناسنامه دار کار کند در هر قشری که هستیم. یک هنرمند جدا از تصوری که از خودش داره باید فرهنگ داشته باشه که در مدرسه هم یاد نمی دهند.»
این بازیگر پیشکسوت ادامه داد: «باید از بزرگان یاد بگیریم. از جوانان می خواهم خودآموزی داشته باشند و بروند دنبال علاقهشان عرق بریزند. فریدون رهنما، فرخ غفاری، منوچهر غضنفر و خجسته کیا برایمان از حکیم نظامی نمایشنامه می خواندند.»
مردم مرا با فیلم «گاو» شناختند
بازیگر سریال «میوه ممنوعه» یادآور شد: «در دهه ۴۰ اتفاقات خوبی برای فرهنگ و هنر ، ادبیات، نقاشی و سینما افتاد.»
او در ادامه به بیان خاطراتش از فیلم سینمایی «گاو» پرداخت و گفت: «با خلوص نیت رفتیم روستایی در قزوین برای فیلم «گاو». شرایط غذایی و گرما اذیت مان می کرد اما با جان و دل کار میکردیم. این فیلم اولین حضور سینمایی من بود. که برایش حقوقی هم دریافت نکردم. فقط مهرجویی از جشنواره ای چهار هزارتومان برنده شد که به من داد.»
نصیریان ادامه داد: «فیلم یک ماه و نیم دو ماه فیلمبرداری طول کشید که البته صداگذاری هم داشتیم. حاتمی دوبله را قبول داشت اما مهرجویی نه صدای سر صحنه می خواست.»
این بازیگر گفت: «هفت یا هشت سال پیش دوباره «گاو» را دیدم که برایم خاطره انگیز بود.
شهیدی فرد در ادامه صحبتهایش با نصیریان از مجموعه «سربداران» به عنوان یک سریال ویژه نام برد و نصیریان نیز از آشنایی اش با نجفی گفت: «همان زمان از حسینیه ارشاد کسی زنگ زد که دکتر شریعتی دعوت کرده است بیایید تئاتر «ابوذر» رضا دانشور را ببینید. خیابان پر از جمعیت بود که گفتیم ما نتوانستیم بریم تو. عاقبت نجفی ما را داخل برد با لهجه اصفهانی اش گفت یک جا پیدا کردم. شریعتی بعد از نمایش از من پرسید نظرت در باره کار چیست که گفتم سخنرانی تو برایم بیشتر از نمایش جذب بود. نمایش خیلی قوی نبود.»
او افزود: «بعد از انقلاب نجفی به من زنگ زد و پیشنهاد بازی در «سربداران» را داد. من قاضی شارع را مثل یک واعظ و قاضی و … بازی کردم. رئالیستی نبود رفتم استلیزهاش کردم. خیلی ها انتقاد کردن اما با استقبال مردم معلوم شد کارم درست بود.»
بازیگر نباید به سمت شب زندهداری و مواد مخدر برود
بازیگر «پستچی» ادامه داد: «یک بازیگر در اجرا هم از احساساتش انرژی می گیرد و هم از بدنش بعد از معدن سخت ترین کار دنیاست. اما شب زنده داری و غذای زیاد و استفاده مواد مخدر را بازیگر نباید انجام دهد، یک بازیگر باید پاک بازی کند. اگر عشق به کار داشته باشی این محدودیت ها را می پذیریم. در این کار باید چشم سوم داشته باشی و ما غرق شدن در نقش نداریم اما باید ماهرانه بازی کنیم.»
نصیریان گفت: « از این راهی که انتخاب کرده ام پشیمان نیستم.»
این بازیگر درباره مشکلات زندگی شخصیاش نیز گفت: «پای همسرم مدتی است درد می کند. همسرم میگوید و من مثل یک کمک آشپز کار می کنم و آشپزی یاد می گیرم.»
او افزود: «همسرم منتقد خیلی خوبی شده است و قبل از مشکل پایش همه کارهای من را می دید.»
این بازیگر درباره بازی در «کمیته مجازات» گفت: «سر سریال «سربداران» در همین شهرک غزالی کار میکردم که یک روز علی حاتمی مرا صدا زد و گفت یک کاری دارم و نقشی هست بنام ابولفتح که از سوسیال دموکراتهای سمت قفقاز است. کمیته مجازاتی وجود دارد و او تحت عنوان صحاف آمده که ترور کند. نقش جالبی است و دلم میخواهد شما بازی کنی. گفتم من سر سریال «سربداران» هستم. گفت خب هماهنگ میکنیم با آقای نجفی. «سربداران» هم اواخر کار است. پرسیدم چقدر طول میکشد. گفت دو ماه و واقعا هم کار من دو ماه طول کشید. مجموعه سریال از قبل از انقلاب شروع شده بود و چندین سال طول کشید چون در اواسط کار متوقف شد».
او افزود: «رفتم این نقش را بازی کنم، عبدالله اسکندری کلاه گیس های زیادی برایم گذاشت اما آخرش گفتم همین سری که تراشیده ام برای نقش ابوالفضل بهتر است که عینک و ردا را به آن شخص اضافه کردم. این شخصیت بسیار تودار و مرموز بود که به خودم نزدیک بود با احساس بازی کردم و به یادش می افتم گریه می کنم.»
نصیریان در پایان صحبتهایش گفت: «آرزوی من خوب شدن پای همسرم هستم، همچنین دوست دارم رابطه ام با مردم حفظ شود.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقدیر ویژه جشنواره شبهای سیاه تالین از نصیریان/ علی نصیریان: مدیون تازهنفسها هستیم
- بزرگداشت و رونمایی از کتاب فرهاد آییش با حضور علی نصیریان برگزار شد
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- نصیریان: سینما را از مهرجویی آموختم/ اولین حضور رئیس جدید سازمان سینمایی در میان هنرمندان
- سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛ پروانه زرین روی شانه برگزیدگان
- علی نصیریان در سالگرد تماشاخانه سنگلج مطرح کرد: تئاتر را نمیتوان دیکته کرد
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- «سیصد» از علی نصیریان تقدیر کرد
- ۱۹ هنرمند زن بر اساس جمله علی حاتمی ایران را تصویر کردند
- انتشار قسمت سوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- داستان ۴۷۱۱ و فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی
- فرهنگ رکن زندگی، حیات و هویت یک ملت است/ «ناخداخورشید»؛ معرفی خردمندانهای از سینمای ایران
- حضور «هفت بهار نارنج» در بخش رقابتی جشنواره داکا
- دیدار با علی نصیریان در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





