تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۹/۱۳ - ۱۰:۲۹ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 34074

مسعود فراستیجدیدترین برنامه سینمایی «هفت» شب گذشته به روی آنتن رفت. میز نقد برنامه این هفته هم به فیلم «سیانور» اختصاص داشت.

به گزارش سینماسینما، میز نقد این قسمت از برنامه هفت با حضور مسعود فراستی و غلامعباس فاضلی برگزار شد. مسعود فراستی که از حاضر نشدن کارگردان فیلم «سیانور» در این بخش دلخور به نظر می‌رسید در مورد این موضوع گفت: «بعد از تبلیغاتی که هفت درباره «سیانور» با حضور عواملش رفت، قرار بود که کارگردان و نویسنده فیلم به پای میز نقد فیلم بیایند. اما نیامدند! علت چیست؟ چرا از نقد فرار می کنیم؟ فرهنگ نقد در ایران روابط عمومی فیلم است. حتی به نظرم فرهنگ در نقد جدی تر از فیلمسازی است. مسئله فراستی نیست، مسئله اصل فرهنگ نقد است که دوستان نه تنها اعتماد ندارند، بلکه فیلمسازی که کارش را از نظر خودش درست انجام داده است اصلا از نقد فرار نمی کند بلکه استقبال می کند.»

اما فراستی در ادامه به نقد فیلم «سیانور» پرداخت و در رابطه با آن گفت: «فیلم برخلاف موضوع و ظاهرا داستانش سیاسی نیست! یک موضوع سیاسی را گرفته و بخش مهمی از این موضوع را مفروض، فرض کرده و دارد از یک جایی وارد داستان می شود. حس و حال کمی گانگستری در آن پیدا می کنی، اما حس و حال سیاسی ندارد. ما درباره ۳ طیف در فیلم حرف میزنیم. ساواک، مجاهدین باقی مانده بر مواضع قبلی و مجاهدین تغییر کرده. فیلم در ابتدا با یک ترور شروع می شود که اجرای ضعیفی دارد. بعد به سراغ ساواک می رویم. اما ساواک واقعی را در فیلم نمی بینیم. بازی هاشمی در فیلم بین جدی و شوخی مانده است که اصلا ساواکی نمی دهد! تصور از ساواک این است که تا حدی در مبارزه با این طیف انشعاب گر مارکسیست حق دارد. ما رژیمی را هم در فیلم نمی بینیم. ساواک در فیلم دشمن مردم نیست. بلکه دشمن مجاهدین است. مردم را در فیلم نمی بینیم.»

اما این گفته‌های فراستی واکنش فاضلی منتقد موافق «سیانور» را در پی داشت و این منتقد درباره نقدهای فراستی گفت: «مسعود مزیت های فیلم را نقاظ ضعف برمی شمرد! فیلم اتفاقا فیلمی است که آلوده به سیاست نیست. فیلم یک داستان عاشقانه است که این داستان را با یک پس زمینه سیاسی ترکیب کرده است و ما از همان ابتدای فیلم و ترور، با کارگردانی طرف هستیم که فضا را می شناسد. من قرار نیست بعد از تماشای فیلم به اطلاعاتی دقیق و درست درباره ساواک و حوادث آن دست یابم. هر فیلم دنیای خودش را بنا می کند و «سیانور» جهان خود را بنا می کند.»

با پایان میز نقد برنامه «هفت» اکبر نبوی و پرویز کرمی در مورد جشنواره «ایران ساخت» توضیحاتی را ارائه دادند و این قسمت از برنامه «هفت» به پایان رسید.

منبع: آی سینما

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها