سیاست درهای باز ساختمان شیشهای و وعدهای که رییس صداوسیما برای بازگشت چهرهها از همان بدو ورود داده بود، پس از چند سال پر فراز و نشیب حالا میرود که رفته رفته عملی شود. پس از یک سالِ پُرحاشیه برای فضای فرهنگ و هنر، حالا ورق برگشته و گویا بیش از اینها قرار است شاهد بازگشت هنرمندان محبوب به جامجم باشیم.
به گزارش سینماسینما، ماجرای بازگشتها به صداوسیما از چند ماه قبل و تلاش برای بازگشت رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار به شبکه سه شروع شد. حتی خبرگزاری صداوسیما هم این خبر را با درج جزییات اعلام کرد؛ اما واکنش عدهای از فعالان حال حاضر آنتن که از سوی برخی دست و پا زدن برای حفظ جایگاهشان تلقی میشد، باعث شد که در نهایت این موضوع بینتیجه پایان یابد.
وقتی رشیدپور به «سیم آخر» زد و گلزار از «هفت خان» نگذشت
در پی مخالفتها با بازگشت این دو نفر، رشیدپور که پس از «سیم آخر» سالِ قبل، برنامهای را اجرا نکرده بود، ویدئویی را در فضای مجازی منتشر کرد و در آن توضیح داد، فکر میکند در موقعیت حاضر حضورش به جای آنکه مایه نشاط شود، دستمایه تشویش ذهن مخاطب و تشدید دوقطبیها غمانگیز خواهد شد و بنابراین ترجیح میدهد این حضور را به زمانی دیگر موکول کند.
گلزار هم که طعم جدایی یکباره از آنتن را با «برنده باش» تجربه کرده بود، هنوز نتوانسته است بازگشتی به تلویزیون داشته باشد. او پس از توقف مسابقه شبکه سه، در مقطعی تلاش کرد با اجرای مسابقه «هفت خان» بار دیگر نگاهها را به خود جلب کند اما عملکردش در این برنامه، به زعم منتقدان در نهایت به ثبت شکستی در پرونده کاریاش منجر شد.
«مهمونی» یواشکی در تلویزیون
در ادامه، ماجرای ایرج طهماسب و آمدن «مهمونی» به تلویزیون پیش آمد. خبری که در ابتدا باورش کمی سخت بود اما رسانهای شدن نامهای از سوی بازرگانی صداوسیما به شرکتها که برای تبلیغات در این برنامه فراخوان داده بود، نشان داد که قضیه جدیتر از این حرفهاست. ضمن اینکه این خبر هرگز از سوی طهماسب تکذیب نشد و در نهایت هم عوامل «مهمونی» چند روز قبل با بینندگانشان در شبکه نمایش خانگی خداحافظی کردند تا شاید زمینه ساخت برنامه برای شبکهای تلویزیونی را فراهم کنند.
آخرین حضور طهماسب در تلویزیون به ساخت «کلاه قرمزی» برمیگشت؛ برنامهای که چند سال قبل سازندگانش با رییس قبلی صداوسیما بر سر مسائل مالی به توافق نرسیدند و بیتوجه به مخاطب، تصمیم گرفتند که در نوروز ۹۸، تلویزیون پس از چند سال «کلاه قرمزی» نداشته باشد. ساخت «مهمونی» در شبکه نمایش خانگی هم در فصل دوم ـ تابستان و پاییز ۱۴۰۱ ـ چراغ خاموش جلو رفت و ناگهان بار دیگر برای پخش اعلام حضور کرد. بر این اساس در شرایطی که این پیشینه را از سازندگان برنامه سراغ داریم، حضور دوباره و بدون اعلام قبلی ـ این بار در تلویزیون چندان هم دور از ذهن به نظر نمیرسد.
«پایتخت» و قهر میلیون دلاری
بعد از «مهمونی»، داستان «پایتخت» وسط کشیده شد و همکاری صداوسیما با محسن تنابندهای که سال ۹۹ به حالت قهر از منتقدانش گفته بود که ادامه «پایتخت» را نمیسازد. واکنشهای رسانهای به این خبر هم متفاوت بود با این حال تلویزیون پا پس نکشید و منکر خبر نشد. حتی رییس مرکز سیمافیلم تلویحی ساخت «پایتخت» جدید را تایید کرد و توضیح داد: با تهیهکننده و کارگردان سریال «پایتخت» مذاکراتی داشتیم که در صورت به نتیجه رسیدن، وارد قرارداد میشویم.
تنابنده آخرین بار آذر ماه ۹۹ بود که با انتشار نامهای در فضای مجازی از ساخت «پایتخت» انصراف داد. این تصمیم در پی انتشار خبرها و ادعاهایی از جمله دستمزد پنج میلیاردیِ او برای ساخت فصل جدید و نقدهایی که در فضای رسانهای و مجازی به دنبال داشت، اعلام شد.
تشویق برای دوری از سلبریتیزدگی و بازگشت از یک رویکرد
تلویزیون دو فصل پس از پشت سر گذاشتن سیاستی جدید که تلاش داشت آنتن را در غیاب بِرندها و چهرههای محبوب سر پا نگه دارد و در این بازهی زمانی دو مناسبت مهم نوروز و رمضان را هم پشت سر گذاشت، بهرغم مخالفتهای اولیه روسای خود، این روزها رجعتی داشته است به رویکردهای قبلی و هنرمندان محبوب گذشته.
رییس صداوسیما در آخرین مصاحبه خود با ایسنا در اسفند ماه ۱۴۰۱ با این پرسش مواجه شد که آیا در غیاب بِرندها میتوانند از فرصت همزمانی دو مناسبت (نوروز و رمضان) بهخوبی استفاده کنند؟ که گفته بود: با توجه به اینکه این همزمانی تا سه سال آینده ادامه خواهد داشت، این روند به همکاران ما کمک میکند برای اینکه بتوانند در تولیدات سرگرمکننده و مشخصا در حوزههای تلویزیونی، نمایشی، مسابقات و برنامههای جذاب تلویزیونی تجربه جدیدی داشته باشند؛ هم در مناسبت اعتقادی و مذهبی ماه مبارک رمضان و هم در فضای شادی و نشاط سال نو.
در ادامه هم روابط عمومی صداوسیما در فرودین ماه ۱۴۰۲ خبری را منتشر کرد که در آن به بخشهایی از نامه شورای نظارت بر سازمان صداوسیما درباره برنامههای تحویل سال این رسانه اشاره کرده و از محتوای این نامه با تعبیر «بانشاط و همراه با معنویت به دور از سلبریتی زدگی» یاد شده بود؛ در حقیقت صداوسیما بهخاطر دوری از «سلبریتیزدگی» در نوروز ۱۴۰۲ تشویق شد.
زندگی در ساختمان شیشهای شیرین میشود؟
حالا اما مدیران این رسانه از فضایی متفاوت صحبت میکنند. رویکردی که در صورت درست اجرایی شدن، حداقل تا مدتی میتواند تلویزیون را از شرایط فعلی بحران مخاطب رهایی بخشد. مصداق بارز این سیاست، تولید و پخش برنامهای مانند «جام جم» است که زیر نظر شخص رییس صداوسیما تولید و پخش میشود و به آرزویی محقق نشده ـ نقد رسانه ملی در خود رسانه ملی ـ جامه عمل میپوشاند.
حالا مدیران صداوسیما «آینده خیلی روشن و شیرینی» را برای مخاطبانشان نوید میدهند و در تحقق این مسیر نقش هنرمندان محبوب و قدیمی را پررنگ میبینند.
چنانچه رییس مرکز سیمافیلم بهتازگی در مصاحبهای با روزنامه وابسته به صداوسیما چنین اعلام موضع کرده است: «درِ صداوسیما به روی همه هنرمندان باز است. من که در این جایگاه هستم، نهتنها هیچ منعی برای من نشده بلکه حتی ماموریت دادهاند که من با هنرمندان بزرگ وارد مذاکره شوم و از آنها دعوت به همکاری شود … ما با آغوش باز جلسات متعددی با هنرمندان داشتیم و سعیمان رفع موانع تولید برای عزیزان هنرمند است. ولی باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که جریان نمایشی یک جریان زودبازده نیست.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- بازگشت ایرج طهماسب و فرزاد حسنی/ موضع صداوسیما درباره مهران مدیری
- معرفی آثار راهیافته به بخش تلویزیونی جشنواره چندرسانهای میراث فرهنگی
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- مرد هزار چهره / درباره محسن تنابنده
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- تلویزیون ۱۷۰ فیلم سینمایی در نوروز امسال پخش میکند/ مذاکره برای خرید فیلمهای برنده سیمرغ
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





