
محمدحسین جهانپناه دبیر بخش شگفتی تکنولوژی نشریه «دانستنیها» نوشت :
🔺درست ۱۶ سال پیش، جام جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن در حالی به پایان رسید که انبوه خطاهای داوری موجب شد تا بسیاری از تیمها با اعصابی خط خطی به خانه باز گردند. «سپ بلاتر»، رئیس پیشین فیفا در آن ایام با اشاره به این اعتراضات گفت: «بازیکنان گاهی دچار خطا میشوند، مربیان آنها نیز گاهی اشتباه میکنند و بله، داوران هم مصون از اشتباه نیستند. با این حال فوتبال یعنی همین شور و هیجان انسانی که همیشه بر آن تکیه کرده است. به علاوه تا وقتی که من رئیس فیفا هستم هیچ تکنولوژی داوریای پایش را به زمین فوتبال نخواهد گذاشت.» این پاسخ او به انبوه خبرنگارانی بود که از او علت مقاومت فیفا در برابر ورود تکنولوژیهای نظارتی جدید به دنیای فوتبال را پرسیده بودند. فوتبال اگرچه محبوبترین ورزش دنیاست، اما از منظر تکنولوژی پیشرفتهترین ورزش دنیا نیست. به صورت سنتی برای سالها فیفا در برابر ورود هر تکنولوژی مدرنی به این ورزش از خود مقاومت نشان میداد؛ مقاومتی که سرانجام پس از سالهایی پرفرازونشیب که به تحولات عمدهای در فیفا انجامید، در هم شکست. آن هم در حالی که دیگر نه از بلاتر خبری هست و نه از بسیاری از مقامات سنتگرای فیفا که در نتیجهی رسوایی مالی در چند سال گذشته مجبور به کنارهگیری شدند.
🔺با این همه فوتبال هنوز راه درازی تا تبدیل شدن به ورزشی مدرن در پیش دارد. راه درازی که جام جهانی امسال را میتوان محکمترین گام در این مسیر دانست. امسال برای نخستین بار فیفا اجازهی استفادهی کامل از کمکداور ویدئویی را صادر کرده است. این تکنولوژی و بقیه همقطارانش به خودی خود سالهاست در رشتههای دیگر ورزشی استفاده میشدند و چندان هم چیز پیچیده یا جدیدی نیستند. در واقع فیفا تنها کافی بود کمی زودتر به فکر استفاده از تجربیات دیگر فدراسیونهای ورزشی بیفتد. کاری که حالا «لوکاس برود»، دبیر هیئت بینالمللی فوتبال (که وظیفهی قانونگذاری در ورزش فوتبال را برعهده دارد) میگوید در حال انجام آن است. با این همه این روزها به نظر میرسد که فوتبال سرانجام پذیرفته است که باید به قرن بیستویکم وارد شود. جامجهانی امسال روسیه از خیلی جهات نقشی تعیینکننده در آیندهی تکنولوژی در دنیای فوتبال و مسیر پیشرفت این رشتهی ورزشی خواهد داشت. هم از این بابت که برای اولین بار میتوانیم نقش تکنولوژیهای جدید در کاهش شمار خطاهای داوری را در میدان عمل ببینیم و هم از این جهت که تجربه موفق بازیهای امسال ممکن است فیفا را وادار کند تا نسبت به پذیرش تکنولوژیهای جدید انعطاف بیشتری از خود نشان دهد. گزارش ویژهی این شمارهی دانستنیها مربوط به همهی آن چیزهایی است که باید در مورد تکنولوژیهای جدید جامجهانی امسال بدانید؛ از خط گل گرفته تا چگونگی کار کمکداورهای ویدئویی. به علاوه چند مطلب علمی در مورد فوتبال خواهیم داشت از جمله مقایسهی مسی و رونالدو و دیگر اینکه گزارش اختصاصی ویژهای هم از ورزشگاههای محل برگزاری مسابقات جام جهانی امسال داریم که برای دیدن آنها کافی است در این پرونده تا انتها با ما همراه باشید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مسابقه فوتبال ایران و آمریکا، سومین بازی پر بیننده جام جهانی ۲۰۲۲
- مسابقه فوتبال ایران و آمریکا در سینماها اکران میشود
- هدیه همراه اول بهمناسبت اولین برد ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر
- بازی ایران ـ انگلیس رکورد BBC را شکست
- رونمایی همراه اول از «ستاره ۲۰۲۲ مربع» با طیف وسیعی از سرویسهای ویژه جامجهانی
- جهانگیر کوثری: فوتبال در سینما اصلا درنمیآید/ تفاوت تماشاگران ورزش و سینما
- ۲۹۲ میلیارد تومان؛ آخرین آمار فروش کل سینمای ایران از ابتدای امسال
- مجریانی که صداوسیما برای جامجهانی انتخاب کرد
- ارائه بستههای رومینگ ویژه جامجهانی قطر توسط همراه اول
- استقبال همراه اول از جام جهانی ۲۰۲۲ با ۱۱ توپ طلا
- مصوبات شورای صنفی نمایش؛ طرح حمایتی برای اکران همزمان با جام جهانی/ پرفروشها محدودیت ندارند
- قیمت بلیت تماشای فوتبال در سینما چقدر میشود؟
- مرور کارتونهای فوتبالی مشهور/ آیا می توان با تولید یک اثر پاسخگوی نیاز علاقهمندان به فوتبال بود؟
- فوتبال به جای باکس شبانه
- از دیشب تا امروز؛ ۵ هزار بلیت سینما برای بازی فوتبال ایران و مراکش فروش رفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





