اکبر نبوی در شب سینمایی «چشم شب روشن» میزبان رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر بود و با او درباره شهید آوینی، ماهیت جشنواره های بین المللی و تازه ترین اتفاقات جشنواره جهانی فیلم فجر گپ زد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی چشم شب روشن، رضا میرکریمی چهارشنبه ۲۳ فروردین با حضور در تاکشو شبکه چهار در سخنانی درباره شهید آوینی اظهار کرد؛ تازگی و کاشف بودن آوینی برایم جذاب بود. او کپی پیست کسی نبود و در حالی که برنامه های زیادی درباره جنگ پخش می شد، صدایی هر هفته از تلویزیون پخش می شد که دیدگاهی متفاوت داشت.
او افزود: او را خیلی از نزدیک درک نکردم، البته در روز تشییع پیکرش احساس خاصی داشتم و بخاطر شرکت در مراسم، دانشگاه نرفتم. او از اتفاقات نمی ترسید و آماده پذیرش معانی جدید بود. کنجکاوی از او آوینی ساخت که تکراری نبود و صدق بر کلام او حاکم بود.
آوینی اگر زنده بود، به مخاطب جهانی فکر می کرد
میرکریمی تصریح کرد: ما درباره گذشتگانمان اینگونه هستیم که می خواهیم از آنها یک موجود جامد بسازیم. اما من فکر می کنم اگر آوینی اکنون زنده بود به مخاطب جهانی فکر می کرد ولی ما مجبوریم چون پرونده زندگی او در یک زمان مشخص بسته شده، درباره همان زمان حرف بزنیم. شهید صیاد شیرازی نیز دارای همین ویژگی ها بود. ضمن اینکه این سخن را که می گویند ما به شهدا مدیونیم قبول ندارم و به نظرم ما به هیچکس جز خودمان دینی نداریم.
در ادامه نبوی درباره جشنواره جهانی فیلم فجر پرسید و میرکریمی در این باره بیان کرد: دکتر ایوبی یک سال و نیم پیش پیشنهاد دبیری این جشنواره را داد و من درباره آن دغدغه داشتم. به ویژه که سالهاست می گویم پاشنه آشیل جشنواره بخش تخصصی آن است. خود من ۱۰ سالی بود که به جز مهمانیهایی که در خلال برگزاری جشنواره دعوت می شدم در جشنواره شرکت نمی کردم. بنابراین تصمیم داشتم جشنواره جهانی یک گردهمایی خوب و باشکوه سینمایی با حضور کارشناسان جهانی برای ارتباط با جهان باشد.
با پول ساختمان می توان ساخت، فرهنگ نه
کارگردان خیلی دیر خیلی نزدیک یادآور شد: در زمان مشکلات منطقه ای، می طلبید که ما با سینمای ارزشمندی که داریم، جشنواره ای به اندازه آن داشته باشیم. به ویژه که در منطقه برخی تلاش کردند با صرف هزینه های گزاف جشنواره برگزار کنند که موفق نشدند، چرا که با پول، ساختمان می توان ساخت اما فرهنگ را نه.
جشنواره ای لوکس را به جشنواره ای تخصصی تبدیل کردیم
میرکریمی تاکید کرد: ما جشنواره ای را که ویترین داشت و لوکس بود به جشنواره ای تخصصی با کارگاه های آموزشی تبدیل شد. ریخت و پاش کمتری داشتیم و ولخرجی های کشورهای همسایه را انجام ندادیم چرا که تصمیم داشتیم از یک جشنواره پیرو به جشنواره ای پیشرو تبدیل شویم. برای اینکه کشورهای همسایه از تاجیکستان تا افغانستان نیز این جشنواره را پایگاه خودشان بدانند، کوشیدیم ذائقه سازی کنیم.
دبیر جشنواره جهانی فجر، در بیان برخی آمار این جشنواره گفت: سال گذشته از ۶۵ فیلمی که داشتیم ۱۷ فیلم برای اولین بار در آسیا نمایش داده شدند و آثاری نیز داشتیم که اولین حضور بین المللی شان را تجربه کردند. امسال این قانون را برای شرکت کنندگان همسایه داریم که فیلمشان را در هیچ جشنواره منطقه ای شرکت نداده و جشنواره فجر را ترجیح داده باشند.
همه جشنواره ها سیاسی هستند
در ادامه پس از پخش تیزر جشنواره که به یاد و نام عباس کیارستمی ساخته شده، میرکریمی درباره اینکه سیاست یا هنر، کدام گزینه را در موفقیت فیلمهای سینمای ایران در جشنواره های جهانی موثر می داند، تصریح کرد: به نظر من همه جشنواره ها سیاسی هستند، منتها در هر جای دنیا غلظت و نسبت و اندازه دارد. طبیعتا همه مثل ما دنبال اهداف ملی خودشان هستند اما این دلیل نمی شود همه اتفاقاتی که در جشنواره ها رخ می دهد، از آن نگاه سخت گیرانه عبور کرده باشد.
اصولا سینمای مستقل دنیا، سینمای معترض است
وی با بیان اینکه اصولا سینمای مستقل دنیا، سینمای معترض است و این در همه جای دنیا رایج است، افزود: بنابراین اینگونه نیست که فقط در ایران، سینمای اجتماعی سینمای مستقل باشد و این در همه جای دنیا صدق می کند و همه جای دنیا سیاست به نوعی پشت همه چیز هست.
میرکریمی درباره جایگاه سینمای معترض در جشنواره جهانی فجر گفت: سینمای مستقل و کم تیراژ از این جنس است که بخش بزرگتری از واقعیت در آن است، اگر چنین آثاری در جشنواره باشد، بسیاری از کسانی که صرفا علاقمندان سینما نیستند می توانند فیلمها را به عنوان بستری تحقیقاتی و شناختی تماشا کنند و مخاطب جشنواره باشند.
فضایی که در دنیا حاکم است، فضای اعتراض است
کارگردان فیلم «دختر» ادامه داد: هیچ هنرمندی در شرایط عادی، دوست ندارد مخاطب کمتری داشته باشد. فضایی که در دنیا حاکم است، فضای اعتراض است و در تاریخ بشر چنین بی عدالتی را شاهد نبوده ایم و طبق آماری که ارایه می شود فقط ۸درصد جمعیت جهان ۸۲ درصد منابع را در اختیار دارند.
علی رغم هزینه های بسیاری که پرداخت کرده ایم در جمع نه گویان دنیا نیستیم
وی با اشاره به شکل گیری یک «نه بزرگ جهانی» تصریح کرد: ما علی رغم هزینه های بسیاری که پرداخت کرده ایم در جمع این نه گویان نیستیم، ما در گذشته یک نه گوی بزرگ در افکار جهانی بودیم و اکنون یک قدرت خوب در منطقه هستیم.
معتقدم عباس کیارستمی فیلمساز بزرگی است
میرکریمی در بخشی دیگری از سخنانش گفت: حوزه فرهنگ متغیر است و با یک نسخه کوچک نمی توان آن را اداره کرد. از این زاویه است که من معتقدم عباس کیارستمی فیلمساز بزرگی است و در فیلمهایش ذائقه و فرهنگ ایرانی دیده می شود. این تنگ نظری که کیارستمی از ما نیست همانی است که باعث می شود در جمع نه گویان نباشیم و لوکال و منطقه ای باشیم.
سیاستمداران به حرفمان گوش ندادند کار خودمان را کردیم
دبیر جشنواره جهانی فجر تصریح کرد: ما تا جایی که می توانیم می کوشیم با سیاستمداران حرف بزنیم در این باره که حوزه فرهنگ مهم است و هزینه های شما را کاهش می دهد. اما اگر کسی به حرفمان گوش ندهد، ما می کوشیم کار خودمان را درست انجام بدهیم و امسال پس از یک سال تلاش با دبیرخانه ثابتی که داشتیم، به نتایج خوبی رسیده ایم. مثلا ما برای مهمانانی که از اروپا دعوت کرده ایم این مشکل را داشتیم که آنها اگر در پاسپورتشان سفر به ایران درج شده بود، دیگرنمی توانند به آمریکا سفر کنند. پیرو تنشهای جدیدی که این آقای تازه به دوران رسیده در آمریکا ایجاد کرده هم مشکلاتی داریم. کشورهای عربی هم که با ما در زاویه قرار گرفته اند و ما می خواهیم یک مانور فرهنگی ملی داشته باشیم و در این شرایط متاسفانه تنازعات سیاسی و جناحی حقیر آنقدر وقت مملکت را گرفته که ما خودمان دست به کار شدیم.
۶۷ مهمان کارشناس بین المللی داریم که برای آمدن یا نیامدن ۴۸ ساعت از ما وقت می خواستند
دبیر جشنواره جهانی فجر درباره اتفاقات جشنواره امسال توضیح داد: امسال ما از ۶۷ کشور جهانی مهمان کارشناس؛ کارگردان، بازیگر و… داریم افرادی که از ما ۴۸ ساعت وقت خواستند تا ببینند می توانند خطر کنند و به ایران بیایند و دیگر قادر به رفتن به آمریکا نباشند و سرانجام به ما بله گفتند. ۳۰،۴۰ نفر هم از کشورهای عربی هستند البته نه از عراق و لبنان و … بلکه از مصر و الجزایر و تونس و مراکش.
از محل پایین آوردن پذیرایی مهمانها دارالفنون را راه انداختیم
میرکریمی درباره دارالفنون جشنواره فجر نیز توضیح داد: ما از محل پایین آوردن پذیرایی مهمانها و عناصری که جشنواره را لوکس می کنند، دارالفنون را راه انداختیم که شامل ۵۰نفر از جوانان زیر ۲۷ سال ایرانی و جوانانی از ۲۸ کشور دنیا است؛ افرادی که حداقل یک فیلم ساخته اند و در مجموع ۱۱۰ نفر هستند. در این فرصت ایجاد شده آنها می توانند از تجربیات بزرگان سینمای ایران و جهان بهره ببرند. امسال اساتیدی دعوت کرده ایم که وقتی می گفتند شما قرار است برای استعدادهای جوان آموزش دهید می پذیرفتند و دغدغه شان بود.
مشکل سینمای ایران، فیلمنامه نیست، نداشتن تنوع در ژانر و اجرای ضعیف است
او ادامه داد: امسال ما دو برابر پارسال فیلم داریم و یک سال تمام سینمای جهان را رصد و انتخاب کردیم. من معتقد نیستم مشکل سینمای ایران فیلمنامه است، بلکه تنوع ژانر ندارد و در ساختار و پرفورمنس ضعیف شده است. بنابراین فیلمهایی انتخاب کرده ایم که قدری با این تک آهنگی سینمای ایران که بیشتر فیلمهای اجتماعی و بدون فانتزی است، متفاوت باشد.
دبیر جشنواره جهانی فجر همچنین با اشاره به باشگاه مخاطبان تصریح کرد: اینکه مخاطبان بیایند فیلمها را ببینند و بروند به درد ما نمی خورد، ما باید مخاطب شناسی کنیم، چرن مخاطب باید در اداره جشنواره به ما کمک کنند، تعداد اعضای باشگاه مخاطبان پارسال ۸ هزار نفر و امسال ۲۲هزار نفر است و امیدوارم بتوانیم پاسخگو باشیم. سطح سواد شرکت کنندگان نیز نسبتا بالا و میانگین نزدیک فوق لیسانس است.
«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه ها از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح کرد: نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ حضور ۸ فیلم ایرانی در بخش رقابتی
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- مدیر روابط عمومی جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





