اکبر نبوی در شب سینمایی «چشم شب روشن» میزبان رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر بود و با او درباره شهید آوینی، ماهیت جشنواره های بین المللی و تازه ترین اتفاقات جشنواره جهانی فیلم فجر گپ زد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی چشم شب روشن، رضا میرکریمی چهارشنبه ۲۳ فروردین با حضور در تاکشو شبکه چهار در سخنانی درباره شهید آوینی اظهار کرد؛ تازگی و کاشف بودن آوینی برایم جذاب بود. او کپی پیست کسی نبود و در حالی که برنامه های زیادی درباره جنگ پخش می شد، صدایی هر هفته از تلویزیون پخش می شد که دیدگاهی متفاوت داشت.
او افزود: او را خیلی از نزدیک درک نکردم، البته در روز تشییع پیکرش احساس خاصی داشتم و بخاطر شرکت در مراسم، دانشگاه نرفتم. او از اتفاقات نمی ترسید و آماده پذیرش معانی جدید بود. کنجکاوی از او آوینی ساخت که تکراری نبود و صدق بر کلام او حاکم بود.
آوینی اگر زنده بود، به مخاطب جهانی فکر می کرد
میرکریمی تصریح کرد: ما درباره گذشتگانمان اینگونه هستیم که می خواهیم از آنها یک موجود جامد بسازیم. اما من فکر می کنم اگر آوینی اکنون زنده بود به مخاطب جهانی فکر می کرد ولی ما مجبوریم چون پرونده زندگی او در یک زمان مشخص بسته شده، درباره همان زمان حرف بزنیم. شهید صیاد شیرازی نیز دارای همین ویژگی ها بود. ضمن اینکه این سخن را که می گویند ما به شهدا مدیونیم قبول ندارم و به نظرم ما به هیچکس جز خودمان دینی نداریم.
در ادامه نبوی درباره جشنواره جهانی فیلم فجر پرسید و میرکریمی در این باره بیان کرد: دکتر ایوبی یک سال و نیم پیش پیشنهاد دبیری این جشنواره را داد و من درباره آن دغدغه داشتم. به ویژه که سالهاست می گویم پاشنه آشیل جشنواره بخش تخصصی آن است. خود من ۱۰ سالی بود که به جز مهمانیهایی که در خلال برگزاری جشنواره دعوت می شدم در جشنواره شرکت نمی کردم. بنابراین تصمیم داشتم جشنواره جهانی یک گردهمایی خوب و باشکوه سینمایی با حضور کارشناسان جهانی برای ارتباط با جهان باشد.
با پول ساختمان می توان ساخت، فرهنگ نه
کارگردان خیلی دیر خیلی نزدیک یادآور شد: در زمان مشکلات منطقه ای، می طلبید که ما با سینمای ارزشمندی که داریم، جشنواره ای به اندازه آن داشته باشیم. به ویژه که در منطقه برخی تلاش کردند با صرف هزینه های گزاف جشنواره برگزار کنند که موفق نشدند، چرا که با پول، ساختمان می توان ساخت اما فرهنگ را نه.
جشنواره ای لوکس را به جشنواره ای تخصصی تبدیل کردیم
میرکریمی تاکید کرد: ما جشنواره ای را که ویترین داشت و لوکس بود به جشنواره ای تخصصی با کارگاه های آموزشی تبدیل شد. ریخت و پاش کمتری داشتیم و ولخرجی های کشورهای همسایه را انجام ندادیم چرا که تصمیم داشتیم از یک جشنواره پیرو به جشنواره ای پیشرو تبدیل شویم. برای اینکه کشورهای همسایه از تاجیکستان تا افغانستان نیز این جشنواره را پایگاه خودشان بدانند، کوشیدیم ذائقه سازی کنیم.
دبیر جشنواره جهانی فجر، در بیان برخی آمار این جشنواره گفت: سال گذشته از ۶۵ فیلمی که داشتیم ۱۷ فیلم برای اولین بار در آسیا نمایش داده شدند و آثاری نیز داشتیم که اولین حضور بین المللی شان را تجربه کردند. امسال این قانون را برای شرکت کنندگان همسایه داریم که فیلمشان را در هیچ جشنواره منطقه ای شرکت نداده و جشنواره فجر را ترجیح داده باشند.
همه جشنواره ها سیاسی هستند
در ادامه پس از پخش تیزر جشنواره که به یاد و نام عباس کیارستمی ساخته شده، میرکریمی درباره اینکه سیاست یا هنر، کدام گزینه را در موفقیت فیلمهای سینمای ایران در جشنواره های جهانی موثر می داند، تصریح کرد: به نظر من همه جشنواره ها سیاسی هستند، منتها در هر جای دنیا غلظت و نسبت و اندازه دارد. طبیعتا همه مثل ما دنبال اهداف ملی خودشان هستند اما این دلیل نمی شود همه اتفاقاتی که در جشنواره ها رخ می دهد، از آن نگاه سخت گیرانه عبور کرده باشد.
اصولا سینمای مستقل دنیا، سینمای معترض است
وی با بیان اینکه اصولا سینمای مستقل دنیا، سینمای معترض است و این در همه جای دنیا رایج است، افزود: بنابراین اینگونه نیست که فقط در ایران، سینمای اجتماعی سینمای مستقل باشد و این در همه جای دنیا صدق می کند و همه جای دنیا سیاست به نوعی پشت همه چیز هست.
میرکریمی درباره جایگاه سینمای معترض در جشنواره جهانی فجر گفت: سینمای مستقل و کم تیراژ از این جنس است که بخش بزرگتری از واقعیت در آن است، اگر چنین آثاری در جشنواره باشد، بسیاری از کسانی که صرفا علاقمندان سینما نیستند می توانند فیلمها را به عنوان بستری تحقیقاتی و شناختی تماشا کنند و مخاطب جشنواره باشند.
فضایی که در دنیا حاکم است، فضای اعتراض است
کارگردان فیلم «دختر» ادامه داد: هیچ هنرمندی در شرایط عادی، دوست ندارد مخاطب کمتری داشته باشد. فضایی که در دنیا حاکم است، فضای اعتراض است و در تاریخ بشر چنین بی عدالتی را شاهد نبوده ایم و طبق آماری که ارایه می شود فقط ۸درصد جمعیت جهان ۸۲ درصد منابع را در اختیار دارند.
علی رغم هزینه های بسیاری که پرداخت کرده ایم در جمع نه گویان دنیا نیستیم
وی با اشاره به شکل گیری یک «نه بزرگ جهانی» تصریح کرد: ما علی رغم هزینه های بسیاری که پرداخت کرده ایم در جمع این نه گویان نیستیم، ما در گذشته یک نه گوی بزرگ در افکار جهانی بودیم و اکنون یک قدرت خوب در منطقه هستیم.
معتقدم عباس کیارستمی فیلمساز بزرگی است
میرکریمی در بخشی دیگری از سخنانش گفت: حوزه فرهنگ متغیر است و با یک نسخه کوچک نمی توان آن را اداره کرد. از این زاویه است که من معتقدم عباس کیارستمی فیلمساز بزرگی است و در فیلمهایش ذائقه و فرهنگ ایرانی دیده می شود. این تنگ نظری که کیارستمی از ما نیست همانی است که باعث می شود در جمع نه گویان نباشیم و لوکال و منطقه ای باشیم.
سیاستمداران به حرفمان گوش ندادند کار خودمان را کردیم
دبیر جشنواره جهانی فجر تصریح کرد: ما تا جایی که می توانیم می کوشیم با سیاستمداران حرف بزنیم در این باره که حوزه فرهنگ مهم است و هزینه های شما را کاهش می دهد. اما اگر کسی به حرفمان گوش ندهد، ما می کوشیم کار خودمان را درست انجام بدهیم و امسال پس از یک سال تلاش با دبیرخانه ثابتی که داشتیم، به نتایج خوبی رسیده ایم. مثلا ما برای مهمانانی که از اروپا دعوت کرده ایم این مشکل را داشتیم که آنها اگر در پاسپورتشان سفر به ایران درج شده بود، دیگرنمی توانند به آمریکا سفر کنند. پیرو تنشهای جدیدی که این آقای تازه به دوران رسیده در آمریکا ایجاد کرده هم مشکلاتی داریم. کشورهای عربی هم که با ما در زاویه قرار گرفته اند و ما می خواهیم یک مانور فرهنگی ملی داشته باشیم و در این شرایط متاسفانه تنازعات سیاسی و جناحی حقیر آنقدر وقت مملکت را گرفته که ما خودمان دست به کار شدیم.
۶۷ مهمان کارشناس بین المللی داریم که برای آمدن یا نیامدن ۴۸ ساعت از ما وقت می خواستند
دبیر جشنواره جهانی فجر درباره اتفاقات جشنواره امسال توضیح داد: امسال ما از ۶۷ کشور جهانی مهمان کارشناس؛ کارگردان، بازیگر و… داریم افرادی که از ما ۴۸ ساعت وقت خواستند تا ببینند می توانند خطر کنند و به ایران بیایند و دیگر قادر به رفتن به آمریکا نباشند و سرانجام به ما بله گفتند. ۳۰،۴۰ نفر هم از کشورهای عربی هستند البته نه از عراق و لبنان و … بلکه از مصر و الجزایر و تونس و مراکش.
از محل پایین آوردن پذیرایی مهمانها دارالفنون را راه انداختیم
میرکریمی درباره دارالفنون جشنواره فجر نیز توضیح داد: ما از محل پایین آوردن پذیرایی مهمانها و عناصری که جشنواره را لوکس می کنند، دارالفنون را راه انداختیم که شامل ۵۰نفر از جوانان زیر ۲۷ سال ایرانی و جوانانی از ۲۸ کشور دنیا است؛ افرادی که حداقل یک فیلم ساخته اند و در مجموع ۱۱۰ نفر هستند. در این فرصت ایجاد شده آنها می توانند از تجربیات بزرگان سینمای ایران و جهان بهره ببرند. امسال اساتیدی دعوت کرده ایم که وقتی می گفتند شما قرار است برای استعدادهای جوان آموزش دهید می پذیرفتند و دغدغه شان بود.
مشکل سینمای ایران، فیلمنامه نیست، نداشتن تنوع در ژانر و اجرای ضعیف است
او ادامه داد: امسال ما دو برابر پارسال فیلم داریم و یک سال تمام سینمای جهان را رصد و انتخاب کردیم. من معتقد نیستم مشکل سینمای ایران فیلمنامه است، بلکه تنوع ژانر ندارد و در ساختار و پرفورمنس ضعیف شده است. بنابراین فیلمهایی انتخاب کرده ایم که قدری با این تک آهنگی سینمای ایران که بیشتر فیلمهای اجتماعی و بدون فانتزی است، متفاوت باشد.
دبیر جشنواره جهانی فجر همچنین با اشاره به باشگاه مخاطبان تصریح کرد: اینکه مخاطبان بیایند فیلمها را ببینند و بروند به درد ما نمی خورد، ما باید مخاطب شناسی کنیم، چرن مخاطب باید در اداره جشنواره به ما کمک کنند، تعداد اعضای باشگاه مخاطبان پارسال ۸ هزار نفر و امسال ۲۲هزار نفر است و امیدوارم بتوانیم پاسخگو باشیم. سطح سواد شرکت کنندگان نیز نسبتا بالا و میانگین نزدیک فوق لیسانس است.
«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه ها از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- همایون اسعدیان: نمیدانم چرا وزیر ارشاد دوست دارد هر هفته حرف بزند؟/مسئولین شبها مسابقه دارند که فردا چه بگوییم تا مردم بیشتر عصبانی شوند!
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش