هفته گذشته خبر درگذشت نخست وزیر سابق رژیم اشغالگر قدس در تلویزیون با لحن متفاوتی پخش شد که واکنش های متفاوتی را در پی داشت.
به گزارش سینماسینما، خبر، مربوط به یک هفته پیش است ولی هنوز در بعضی از کانالهای تلگرامی میشود ویدئوی این خبر را به همراه نقدی علیه حیاتی و صداوسیما دید. با اینکه انتقاد اصلی به متن خبر است، خبری که مشخص نیست نویسندهاش چه کسی است اما حیاتی و لحنی که در خواندن این خبر به کار برده هم در امان نبودهاند. بسیاری معتقدند استفاده از این کلمات و این لحن حیاتی زیبنده یا به قولی در شأن اخبار رسمی ایران که از صداوسیما پخش میشود، نیست و اما پاسخ «محمدرضا حیاتی» را بخوانید:
در تلگرام دیدم که بعضیها روی این موضوع بحث میکردند. فقط متوجه نشدم، روی لحن گوینده مشکل داشتند یا روی متن خبر. اگر مشکل منتقدان لحن من است که باید بگویم، گوینده تابع متن است. متن به هر سبکی که نوشته شده باشد، با همان لحن هم باید خوانده شود.
قبل از اینکه اخبار شبانگاهی روی آنتن برود، متن را دیدم. با تحریریه صحبت کردیم که متنی بهتر از این آماده کنند اما قبول نکردند. به هر حال بخش خبری، باید وزین باشد چراکه استناد رسمی کشور است.
متنهایی که در اخبار گفته میشود باید ادبیاتی بهتر از این داشته باشد. درست است که ما با بعضی از کشورها مخالف هستیم، به عنوان کشور قبولشان نداریم، آنها با ما دشمنی دارند یا اینکه از لحاظ سیاسی مشکلاتی هست اما رسانه رسمی ملی باید به صورت شایستهتری اخبار مربوط به همه کشورها را منتشر کند.
اگر بحث، سر کلمه هویج است، باید بگویم که این اصطلاح هویج و چماق، اصطلاح آشنایی در دنیای سیاست است و استفاده از آن غیرمرسوم نیست. با این حال میشد از اصطلاح بهتری مثل اصطلاح پلیس بد و خوب هم استفاده کرد.
نظر شخصی من این است که در خواندن اخبار از کلمات غیرمحترمانه استفاده نشود. میتوانستیم به جای خبر مرگ خبر درگذشت را بگوییم.
منبع: تماشاگران امروز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمیکند؟/ افول ناگهانی ستارههای تلویزیونی؛ همچنان پرسش برانگیز
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- بیانیه روابط عمومی سازمان صداوسیما؛ دیدگاه جبلی درباره محتوای شبکه نمایش خانگی دوباره تشریح شد
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- رئیس سازمان صدا و سیما: تکرار آثار بدون محتوا مثل دادن آب شور دریا به فردی تشنه است
- اعتراض سازندگان «مرد بازنده» به صدا و سیما
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- حیاتی: هیچکس علت ممنوعالکار شدنم را نگفت/ تلویزیون خانه ماست
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- پخش منتخب آثار زندهیاد پرویز پورحسینی از شبکه نمایش
- مدیریت جدید صداوسیما چه چالشهایی پیشرو دارد/ در جستوجوی شبکه آرامش
- چرا سریال های تلویزیون، رایگان هم مخاطب ندارد؟
- رویا میرعلمی جدیدترین بازیگر «مستوران» شد + عکس
- درهای بسته!
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان






آره اونا هم میتونستن دانشمندان هسته ای مارو ترور نکنن و هزار جنایت دیگه رو، درضمن این صحبت های آقای حیاتی نیست