«چشم شب روشن» به تهیهکنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالحعلا، چهارشنبه چهارم اسفند با حضور اکبر نبوی کارشناس و مجری بخش سینما و از اعضای هیات داوران جشنواره فیلم فجر، میزبان مازیار میری فیلمساز بود.
به گزارش سینماسینما، اکبر نبوی در این قسمت با مازیار میری پیرامون حاشیهها و اخلاق حرفهای در سینمای ایران به گفتگو نشست.
قواعد بازی را باید رعایت کرد
مازیار میری در ابتدای برنامه گفت: «در این جشنواره بیاخلاقیهایی از همکاران دیده شد که بی سابقه بوده است. یک بخش این بیاخلاقیها در فضای مجازی است و به بخش دیگر آن در یک برنامه تلویزیونی دامن زده شد. این بی اخلاقیها را تاکنون کسی ندیده بوده است.»
کارگردان «سارا و آیدا» درباره داوریها اظهار داشت: «پس از اعلام نام داورها، نقطه نظراتی داشتم اما به هر حال همگی قواعد بازی را پذیرفته بودیم که در جشنواره شرکت کردیم.»
میری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: «چگونه میشود برخی از فیلمسازان پیش از برنده شدن شرکت در برنامهای را کسر شأن خود میدانند اما پس از اعلام نامزدها در همان برنامه شرکت میکنند؟!»
نباید با مسائل شخصی کسی را نقد کرد
این فیلمساز با بیان اینکه من معتقدم بازیگران هم میتوانند بازیگران را نقد کنند اما باید مراقب باشند، درباره حواشی پیرامون داوران دوتابعیتی گفت: «اصلا اگر بخواهیم یک داور خارجی بیاوریم چه میشود؟ آیا درست است که به مسائل شخصی داوران بپردازیم؟»
کارگردان «سعادت آباد» ادامه داد: «کاندید شدن یا نشدن بالقوه است اما اتهام زدن اصلا درست نیست.»
اتهام نزنیم
میری با اشاره به اعطای جوایز گفت: «در این جشنواره دو تا از جایزه ها را دو فیلم اولی بردند و این خیلی خوب است. این به معنای این نیست که ما مشکلات زیرساختی نداریم اما بهتر است نقد کنیم اتهام نزنیم.»
وارد کردن مسائل شخصی کار درستی نیست
این کارگردان با اشاره به اینکه جزو قوانین جشنواره این است که فیلمساز حق اعتراض ندارد اما منتقد میتواند نقد کند، تأکید کرد: «بهتر است نیاز جوانان را در سینما به خوبی بشناسیم. اهل سینما شریفند حتی نقد کنندگان. اما وارد کردن مسائل شخصی داوران به نقد کار درستی نیست.»
کارگردان «حوض نقاشی» ادامه داد: «تعداد زیاد علاقمندان به سینما، هم خوب است هم بد. این یعنی ما پتانسل زیادی داریم اما باید مراقب باشیم. اکنون امیدی میان جوانان شکل گرفته که کار کنند؛ این هم یک امید است هم خطر و هم آسیب.»
مین گذاری با نقدهای ناشیانه
میری با تأکید بر اینکه کسانی که علاقمند به سینما هستند سینما را اینگونه مین گذاری نمیکنند، افزود: «من هنوز به این سینما امیدوارم اما کسانی که اینگونه نقد میکنند همه چیز را به خطر می اندازند. کسانی که با این نقدهای ناشیانه جشنواره فجر را مین گذاری کردند و همه چیز را به خطر انداختهاند. چرا در سالهای گذشته این اتفاق نیفتاد و امسال بازندگان نقدهای این چنینی را گسترش داده اند؟!»
او با اشاره به جشنواره جهانی فجر اظهار کرد: «در جشنواره جهانی شکل گرفته در ایران، کشورهای دیگری هم متقاضی ورود به این جشنوارهاند که نسبت به سالهای پیش گسترش یافته است.»
در ادامه این برنامه صالحعلا نیز در جمله کوتاهی گفت: «سینه سیمرغ سوخته و ما باید درمانش کنیم.»
میری همچنین در ادامه تصریح کرد: «ما باید خودمان، خودمان را درمان کنیم. مدیرمان از میان خودمان باشد. وزیرهای فرهنگی باید پشت ما باشند.»
«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.
منبع: خبرانلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گنجینه امین تارخ و مازیار میری رونمایی میشود
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- مازیار میری: برای ساخت فیلم مبتذل رقابت وجود دارد!/ فروش این فیلمها بیلان مدیرها میشود
- انتقاد شدید مازیار میری از فیلمهای مبتذل/ آدم خجالت میکشد که حتی فیلمنامه آن را بخواند
- اولین سالگرد درگذشت ارشا اقدسی برگزار شد/ مازیار میری: ما هنرمندان بیمعرفتیم
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- «خسوف» آئینهی جامعه است؟
- علی نصیریان مقابل دوربین «اقتباس در سینما» رفت
- همایون اسعدیان: جادوی سینما روی پرده از بین نمیرود/ به مرور نقاط ضعف و قوت شبکه نمایش خانگی مشخص میشود
- دو عضو سابق و فعلی شورای صدور پروانه ساخت: شورای پروانه ساخت باید برچیده شود
- کنایه تند مازیار میری به مجری هفت به خاطر واکنشش در زمان اکران خانه پدری
- مازیار میری : آتابای خیلی فیلم خوبی بود اما از دست رفت
- داوران بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- دلنوشته مازیار میری برای حامد اسماعیلیون
- نامه تشکر مازیار میری از حسین انتظامی به خاطر ایستادگی برای اکران خانه پدری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





