یک منتقد سینما و تلویزیون به بررسی نقاط ضعف و قوت سریال های رمضانی «زیر پای مادر» و «نفس» پرداخت.
به گزارش سینماسینما، علی نعیمی درباره پخش سریال های نمایشی در ماه رمضان بیان کرد: صداوسیما در چند سال اخیر یکی از بهترین باکس های خود را از دست داده چون فکر می کند هرچه را پخش می کند مخاطب می بیند و این مساله آفت بزرگ تلویزیون در چند سال اخیر بوده است.
این منتقد درباره ساخت سریال های مناسبتی عنوان کرد: ما شاهد این هستیم که تلویزیون با فاصله گرفتن از مردم در حوزه محتوا و رسیدن به یک نگاه سطحی و ایدئولوژی زده با نوعی از سریال سازی روبرو است که کمترین دغدغه آن، مخاطب است.
نعیمی افزود: تعجب من از این است که با وجود بسیاری از جوانان و فیلمنامه نویسانی که با ایده های بسیار پشت درهای شبکه ها طرح هایشان دست به دست می شود و به نتیجه هم نمی رسد، چطور هنوز مدیران تلویزیون اصرار دارند که طرح های خود را به نویسنده ای بسپارند که مشابه سریال «زیر پای مادر» را با همین مفهوم و محتوا و با همین شیوه روایت در کارهای خودش استفاده کرده است.
سریال «زیر پای مادر» همان ایده، مضمون و ایدئولوژی را دارد که چند سال پیش در سریال «مادرانه» به کارگردانی جواد افشار روی آنتن رفت
وی با اشاره به ویژگی های متن های سعید نعمت الله نویسنده سریال «زیر پای مادر» که این شب ها از شبکه اول سیما پخش می شود، بیان کرد: سعید نعمت الله نویسنده توانمندی است، اما اینکه از این توانمندی تنها در یک سبک و یک ایدئولوژی نخ نما شده استفاده می کند، به مخاطب تلویزیون بی احترامی است. سریال «زیر پای مادر» همان ایده، مضمون و ایدئولوژی را دارد که چند سال پیش در سریال «مادرانه» به کارگردانی جواد افشار روی آنتن رفت. سایر کارهای نعمت الله نیز مشابه همین سریال است و قصه یا محتوای جدیدی شکل نمی گیرد.
نعیمی با اشاره به محتوای سریال «زیر پای مادر» تصریح کرد: ایده هایی که در این سریال استفاده می شود، نشانه نوعی از هم گسیختگی فکری به لحاظ تصمیم گیری های کلان در سریال سازی های ماه رمضان است، به این دلیل که احساس می شود مدیران تلویزیون و سازندگان سریال ها هر دو به این نتیجه رسیده اند که یک سریال منفعل بهتر از یک سریال جریان ساز است. بنابراین سریال ها تفاوتی با یکدیگر ندارند و ایده ها همان سوژه های تکراری و بی محتواست، نویسندگان نیز قرار نیست ریسک کنند که رویکردی فراتر از خودسانسوری است.
این منتقد سینما و تلویزیون یادآور شد: این انفعال در سازندگان سریال ها باعث شده سلیقه هنری سازندگان به سلیقه سیاسی مدیران تلویزیون نزدیک شود، درحالیکه ما سال های پیش شاهد بودیم که سریال هایی ساخته شد که حداقل هنرمندان بر اساس باور خود سراغ آنها رفته اند. به طور مثال علیرضا طالب زاده بر اساس دغدغه خود سریال «صاحبدلان» را نوشت و یا «میوه ممنوعه» نوشته منسجم علیرضا نادری و علیرضا کاظمی پور نمونه های درخشان تلویزیون در سریال سازی های مناسبتی هستند. حتی سریال های موفقی از کارگردانانی چون رضا عطاران، سیروس مقدم و علیرضا افخمی را شاهد بودیم که نشان داده است هر گاه تلویزیون به هنرمند خود اعتماد کرده است، آثاری حرفه ای تولید شده است.
وی در ادامه درباره قصه «زیر پای مادر» یادآور شد: «زیر پای مادر» قصه ای نخ نما و کلیشه دارد. مفاهیم ایدئولوژی زده ای مثل عشق، خیانت، غیرت، جوانمردی که گویی در این سریال فقط روی کاغذ زیباست و در اجرا به نتیجه ای نمی رسد از مخاطبانش عقب مانده و به همین دلیل این قصه نمود بیرونی چندانی در جامعه ما ندارد و مدیران تلویزیون باید پاسخ دهند که آیا جامعه به چنین قهرمان پروری های سطحی نیاز دارد؟ البته این محتوا به دلیل تاثیر نویسنده این سریال از سینمای کیمیایی است که باز ما می بینیم خود کیمیایی نیز امروز دوران تازه ای را در سینمای خود آغاز کرده و قرار نیست در آن پوسته ضخیم سنتی خود باقی بماند. از این حیث سریال «زیر پای مادر» تنها در اجرا شامل بازیگری و کارگردانی خوب و نحوه تعامل با مخاطب است که تا حدودی موفق بوده است.
نعیمی با اشاره به قصه سریال یادآور شد: یکی از ایرادهای شخصیت ها در این سریال این است که همه تیپ هایی هستند که صرفا دیالوگ هایی را بیان می کنند و به همین دلیل گفته شد که این سریال عقب تر از جامعه است. ما در شخصیت های این سریال همه فرمول های خیر و شر را می بینیم که در یک سیکل تکراری در باقی سریال ها هم دیده می شود.
وی با اشاره به سفارش نویسی هنرمندان در سریال ها اظهار کرد: هنرمندان هم زندگی کارمندی پیدا کرده اند و دستمزدی را دریافت کرده و کاری را تحویل مدیران می دهند، کسی قرار نیست این پوسته را بشکافد. مدیران و سازندگان هر دو راضی هستند و مخاطب هم برای کسی اهمیتی ندارد بلکه تلویزیون تنها می خواهد ساعت هایش را پر کند.
این منتقد و روزنامه نگار در ادامه تصریح کرد: سعید نعمت الله چند سالی است در نوشتار خود به ساختاری دست پیدا کرده است که نشان می دهد به سینمای مسعود کیمیایی بخصوص سینمای دهه پنجاه این کارگردان برجسته کشورمان علاقه زیادی دارد. این علاقه البته باعث نشده است که او نسبت به شناخت جامعه خود و همگن کردن شخصیت های داستانش با اتمسفری که ایجاد می کند به درک درستی برسد. برای همین مخاطب با کاریکاتوری از افرادی روبرو است که می خواهند ادای قیصر را در بیاورند. اساسا خلق قیصر در جامعه امروز نیازمند شناخت جامعه در همه ابعاد آن است. نعمت الله بدون در نظر گرفتن سبک زندگی و نحوه مواجهه قهرمان هایش با مشکلات خود تنها پوسته رویی قیصر را بر تن شخصیت های داستانی اش کرده است.
نعیمی همچنین اظهار کرد: مشکل دیگر سریال سرک کشیدن در فضای چهل سال پیش و تطابق نداشتن با جامعه امروز این است که تفکر پشت سریال به دلیل نداشتن هویت و ریشه درست، دچار نوعی افکار انحرافی می شود. نویسنده سریال تنها در نقش یک تکنسین، سکانس ها را پشت هم به رشته تحریر آورده و انگار نه انگار در سال ۱۳۹۶ زندگی می کند. صحبت از عشق و خیانت و غیرت و مردانگی در این ابعادش که جای کوچکتر و بزرگتر را عوض می کند و اشکانی را در جایگاه قاضی و رخساره و خلیل را در جایگاه متهم می گذارد نشان از همان تفکر انحرافی دارد که حتی نمی تواند از پوسته سخت فضایی که فیلمنامه نویس از سینمای دهه پنجاه کپی برداری کرده خود را خارج کند.
نعیمی در ادامه درباره سریال «نفس» که این شب ها به کارگردانی جلیل سامان از شبکه سه پخش می شود، عنوان کرد: این سریال اتکای بسیاری بر کارگردان دارد و ما ردپای یک کارگردانی منسجم را در آن می بینیم.
وی با اشاره به موضوع منافقان در این سریال یادآور شد: به دلیل پیچیدگی ها و سختی هایی که پرداختن به گروهک منافقان در قبل و بعد از انقلاب دارد به تصویر کشیدن چنین موضوعاتی بسیار سخت است و یکی از هوشمندی های جلیل سامان در دو سریال قبلی این بود که مولفه داستان سیاسی را با ترکیب یک ملودرام عاشقانه به بستری تبدیل می کند که هم مخاطب از فضای آن دوران بهره ببرد و هم با قصه عاشقانه همراه شود.
این منتقد تلویزیون «ارمغان تاریکی» را یکی از بهترین سریال ها درباره منافقان دانست و با اشاره به شخصیت پردازی در «نفس» بیان کرد: مخاطب در این سریال نمی تواند با بعضی شخصیت ها همراه شود چون توازن در شخصیت پردازی وجود ندارد.
وی ادامه داد: فرمولی که برای نگارش چنین سریال هایی وجود دارد باید دقیق و ریاضیاتی باشد. باید اطلاعات را به گونه ای به مخاطب داد که با شخصیت هم همراه شود و اگر کمی اتفاقات پس و پیش شود دچار اشکال در فهم و ارتباط گیری مخاطب می شود. البته ما سریال «نفس» را در زمانی می بینیم که محمدحسین مهدویان با «ماجرای نیمروز» تعریف جدیدی از ساخت آثار تاریخ معاصر را به مخاطب نشان داد و در چنین زمانی جلیل سامان با هوشمندی کاری را می سازد که باز هم در تعریف و فضاسازی موفق است.
نعیمی با اشاره به یک ویژگی «نفس» یادآور شد: تلاشی هم در ابتدا وجود داشت که با پرده سبز شخصیت های بی حجاب را در قبل از انقلاب نمایش داد که بسیار تلاش خوبی بود چون ایده ای جذاب و امروزی است. به نظر من ساخت سریال «نفس» در تلویزیون اتفاق خوبی است.
وی با اشاره به شباهت «نفس» و «پروانگی» عنوان کرد: مولفه هایی در «نفس» وجود دارد که «با پروانگی» اثر قبلی سامان شباهت بسیاری دارد و ما باز دختر لجوج از یک خانواده مرفه را در این سریال هم می بینیم. ای کاش سامان که فیلمساز باهوشی است درگیر این تکرار نشود. البته سامان در این سریال گویی ذهن آشفته ای هم دارد و چندان نتوانسته منسجم به قصه گویی خود بپردازد.
نعیمی در پایان درباره پرداخت چنین مضمون هایی در سریال ها گفت: درنهایت روایت تاریخ معاصر که هنوز جامعه از آن حافظه تصویری مشخصی دارد بسیار سخت است.
منبع: خبرگزاری مهر/ عطیه موذن
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با جلیل سامان کارگردان «زیرخاکی»/ برهه حساس کنونی هنوز دست از سر ما برنداشته است
- گزارشی از وضعیت برنامههای تلویزیون در رمضان ۹۷/ تلویزیون در رمضان ۹۷ فضای اندوه را رقم زد/ اسیر در چرخه تکرار
- در اختتامیه اعلام شد / اسامی برندگان چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم
- بر اساس آخرین گمانه ها/ نامزدهای بخش سریال جشنواره جام جم چه کسانی هستند؟
- روز خبرنگار بهترین فرصت برای دلجویی از اهالی رسانه بود/پایان سکوت
- تعریف جدید خانواده پایدار در تلویزیون!
- واکنش متفاوت مهراب قاسمخانی به حواشی مصاحبه جنجالی بهناز جعفری
- دستور یک مدیر بالادستی برای حذف صحنههای بیحجاب سریال «نفس»
- گفت و گو با کامبیز دیرباز به بهانه پخش سریال «زیر پای مادر»/ خط کشی ندارم
- فصل دوم سریال «نفس» ساخته میشود
- گفتههای ژاله صامتی درباره سریال «نفس»/ جلیل سامان در این سریال یارکشی نکرد
- انتقاد یک نماینده مجلس از توقیف «کاناپه» و پخش سریال «نفس»
- بازیگران زن سریال «نفس» کلاهگیس ندارند، موی خودشان است
- هدف من برای ورود به سینما، کارگردانی بود / حجازیفر از همکاری با حاتمیکیا میگوید
- سریالهای رمضانی مشخص شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پس از چندبار وقفه؛ مل گیبسون «رستاخیز مسیح» را ۲۰۲۶ میسازد
- معرفی نامزدهای جوایز انجمن بازیگران آمریکا؛ نامزدی بازیگر فیلم علی عباسی/ پیشتازی «شرور» و «شوگان»
- معرفی نامزدهای جوایز ۲۰۲۵ انجمن کارگردانان آمریکا
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ پوستر جشنواره رونمایی شد/ نشان جشنواره عنواندار میشود
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود