این روزها مخاطبان ترجیح میدهند با پرداختن هزینه، آثار شبکههای نمایش خانگی یا حتی ماهوارهای را ببینند و خیلی دل به آثار دست چندم تلویزیون نسپارند.
به گزارش سینماسینما، تلویزیون همواره یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی میان جوامع گوناگون بوده است. این رسانه با فراگیری بسیار میتواند به سرعت مخاطبان گستردهای برای خود فراهم کند. آنچه تلویزیون را بیش از هر رسانه دیگری قابل توجه کرده است پرداختن به آثار نمایشی و سریالهایی است که مخاطب با همذات پنداری با شخصیتهای گوناگون و یا همراه شدن با آنها و یا حتی به لحاظ سرگرمی با نمایش آثار کمدی باعث میشود تا برای لحظاتی از انچه که در طی روز پشت سرگذاشته است فارغ شود و بدون دغدغه و سخت و غیر قابل فهم بودن بتواند لحظاتی را پای این گیرنده سپری کند.
در چند سال اخیر با وجود شبکههای مختلف ماهوارهای، شبکهنمایش خانگی و همچنین شبکههای مختلف اینترنتی، تلویزیون ایران با رقبای بسیار زیادی مواجه شده است که گاها در مقابل آنها سر تعظیم فرودآورده و نتوانسته آنطور که باید و شاید با آنها در رقابت و تقابل قرار بگیرد.
بخصوص در یک دهه اخیر با شدت گرفتن نمایش سریالهای مختلف ماهوارهای که تنها جنبه سرگرمی برای مخاطب دارند ولی در اصل فرهنگ را نشانه گرفتهاند، تلویزیون از این رقابت به دور مانده و به دلیل بدهیهای مالی بسیار و همچنین وجود خط قرمزهای بسیاری که بر سر ساخت آثار گذاشته است مخاطب خود را بیش از پیش از دست داده است.
امروز مخاطب ترجیح میدهد با پرداختن هزینه آثار شبکههای نمایش خانگی و یا حتی ماهوارهای را ببیند و خیلی دل به آثار دسته چند تلویزیون نسپارد. آثاری که نه تنها جذابیتی برای مخاطب ندارند بلکه از زندگی امروز اجتماعی مخاطب بسیار دور هستند و همین عامل هم موجب پس زدن مخاطب شده است.
مخاطب دوست دارد هنرمندان محبوب خود را همیشه و نه صرفا در مناسبتهای خاص مانند نوروز در تلویزیون ببیند، در حالی که این اتفاق امروز در تلویزیون ملی رخ نمیدهد و به همین جهت آثار تلویزیونی با کاهش مخاطب مواجه شدهاند.
این اتفاقات درحالی است که تلویزیون به عنوان یک رسانه رایگان باید بتواند مخاطب خود را که گستردهتر از سایر رسانههای ارتباطی است حفظ کند.
مهمترین ویژگی یک رسانه قدرت تغییر رفتار در مخاطبش است. تمام رسانهها میخواهند رفتار مخاطب را به سمت و سویی ببرند که دلخواه خودشان است. این هدف بزرگی است که اغلب فرهنگها، تمدنها و نظریهپردازان و نخبگان به دنبال آن هستند. امروزه تلویزیون هم این نقش را دارد و به دنبال این است که بر مخاطب خود تاثیر بگذارد. این تاثیر و تاثر را هم از طریق یادگیری، آموزش، اطلاعرسانی و احتمالا سرگرمی بر مخاطب اعمال میکند تا در رفتار فردی و سبک زندگی او تغییراتی ایجاد کند.
یکی از رسالتهای اصلی رسانه، شناخت از مخاطب و انگیزههایش و سامان دادن برنامههایی است که در نهایت به وصول به این مهم منجر شود. البته فرم با محتوا نسبت دیرینه دارد. بحث مفصلی هم در این باره وجود دارد که آیا ایندو از هم جدا هستند یا نه. فرم و محتوا آنقدر با هم ممزوج هستند که نمیتوان تفکیکشان کرد. آنها باید همگن باشند و یکدیگر را تکمیل کنند. آنچه مهم است این که تلویزیون مخاطب خود را تهییج و او را به سمت و سوی اهداف خود مایل کند. مشکل اصلی هم همین جلب توجه مخاطب است. گاهی نمیتوانیم مخاطب را جذب کنیم. بخشی از علم مدیریت رسانه به این برمیگردد که چگونه مخاطب را تشویق و تحریک کنیم تا سخنانمان را بشنود و به آن توجه کند؛ البته این خود شیوهها و ترفندهای خاص و متفاوتی را میطلبد. اساس چرایی وجود رسانه به این بازمیگردد که مخاطب آن را ببیند و بشنود. برای جلب مخاطب هم تکنیکهای متفاوتی تعریف شده است؛ از روانشناسی و جامعهشناسی گرفته تا فلسفی و اعتقادی. مخاطب را ابتدا باید جلب، سپس جذب و در نهایت حفظش کرد و ماندگار.
تلویزیون اکنون هم با وجود حضور و رشد شبکههای اجتماعی یک رسانه پرنفوذ و تاثیرگذار است. اما این که چگونه بخواهد و بتواند مخاطبانش را اقناع کند، الزامات خاص خودش را میطلبد. هم دانش نیاز است و هم تجربه و در نهایت هنر جلب و جذب مخاطب. یک رسانه باید از تمام توان و ابزار خود استفاده کند و نیروهای نخبه را به کار گیرد تا مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد.
نباید این نکته را فراموش کرد که امروز مخاطب بیش از پیش به برنامههای ماهوارهای تمایل نشان میدهد و یکی از علل تمایل بینندگان به برنامههای ماهواره را میتوان جذابیت و تنوع نام برد که فقدان آنها را به وضوح در برنامههای پخش شده یا درحال پخش رسانه ملی میتوان دید.
خوراک این چند سال اخیر صدا وسیما مسیر دیگری را پیموده و بخش نمایش و سریال این سازمان به روزهای آغازین شبکههای ماهوارهای تبدیل شده و گاهی با کپی برداری کردن از شبکههای خارجی خود را بی هنر جلوه میدهد! مسیری که خبر از به وجود آمدن اختلالی در بزرگترین رسانه ایران میدهد.
به نظر میرسد، رسانه ملی مفاهیم و سوژههای ماهوارهای و فیلم فارسی را برای جذب مخاطب گرفته، به آن رنگ و لعاب به ظاهر دینی میزند و تلاش میکند اسلامی شده این مفاهیم را به نمایش بگذارد. به این شکل است که در دقایق آخر شخصیت منفی داستان به سزای کار خود میرسد، راههای ناصواب اصلاح میشود.
مسیر این سریالها ، جا به جایی خطوط حیا و شکستن قبحها و سپس تخریب نهاد خانواده سنتی به بهانه همگام شدن با جامعهای که درقسمتهای خاص کلان شهرها زندگی میکنند، در حالی که جامعه هدف و بیننده این تلویزیون گوشهای دیگر از جامعه است.
توجه به جامعهای که هنوز دارای ارزش های محکم فرهنگی و دینی هستند و به رسانه ملی و نه ماهواره اعتماد دارند و تنها رسانه سالم می پندارد، نکته ای است که برای رسیدن به هدفی روشنفکرمابانه در حال فراموشی و تخریب است و مدیران باید فکری به حال حفظ فرهنگ و ارزشها و همچنین حفظ مخاطبان خود کنند که روز به روز از تعداد آنها کاسته شده و به جایش بر میزان مخاطبان شبکههای ماهوارهای افزایش یافته است.
منبع: هنرآنلاین / سمیرا افتخاری
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازگشت ایرج طهماسب و فرزاد حسنی/ موضع صداوسیما درباره مهران مدیری
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
- بیانیه روابط عمومی سازمان صداوسیما؛ دیدگاه جبلی درباره محتوای شبکه نمایش خانگی دوباره تشریح شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند