کامبیز دیرباز معتقد است: تلویزیون حتی بیشتر از سینما روی لبه تیغ راه میرود و اتفاقا خیلی خطرناکتر است و اگر بازیگری در تلویزیون خوب بازی نکند، در این هنر سقوط خواهد کرد.
به گزارش سینماسینما، دیرباز که این روزها سریال «زیر پای مادر» با بازی او در حال پخش از کانال فارسی آیفیلم است، در گفتوگوی خود با این شبکه، با بیان این که نقشهایی را بازی میکند که به شکل خودآگاه یا ناخودآگاه شبیه چیزی است که آرزو دارد در زندگی شبیه آن نقشها باشد، گفت: بیش از ۱۲ ـ ۱۳ سال است که نقش منفی بازی نکردهام. نه اینکه به من پیشنهاد ندادند، اتفاقا پیشنهادات زیادی داشتم اما این نقشها ایدهآل من نیستند. همیشه دوست دارم کامبیز دیرباز در نقش شخصیتی ظاهر شود که حداقل ۴ یا ۵ ماه در کاغذها و دنیای نویسنده فیلمنامه آن را دنبال کرده و تجربه کرده باشد.
او افزود: این که شخصیتهای مثبت را انتخاب میکنم، شاید اینگونه تعبیر شود که محکوم به تکرار میشوم و آن را میپذیرم، اما من اسم این مسئله را تکرار نمیگذارم، بلکه تکمیل راهی میدانم که باید آن را رفت. آگاهم که راهی را شروع کردم که استارت آن با شخصیت «مجید سوزوکی» فیلم اخراجیها زده شد. یکی از کاراکترهای ایدهآل من که آدم محکمی است و حقش را خودش میگیرد و نمیگذارد کسی حقش را بدهد. حالا هم به دنبال تکمیل همان راه هستم. شاید «غیاث» در «پشت بام تهران» تبدیل به «خلیل کبابی» در «زیر پای مادر» شده است و من احساس میکنم که نقشهایم در حال تکمیل شدن است. من اسم این را تکرار نمیگذارم بلکه تکمیل پروندهام است.
این بازیگر سینما و تلویزیون که نقشهای کمدی نیز در کارنامه خود دارد، در ادامه گفت: در این میان اگر نقش متفاوتی مثل نقشم در سریال «نابرده رنج» که کمدی هم بود، یا مثل نادر ایرانی «در چشم باد» پیشنهاد شود، از آن نقش استقبال میکنم اما در مسیر بازیگری خیلی کم پیش میآید که مدام نقش متفاوت بازی کنیم. من ادای چیزی را درنمیآورم و خودم هستم. سعی کردم در نقشهایم و انتخاب نقشهایم این را لحاظ کنم و اگر چند فیلمنامه در دستم باشد، حتما خودم را جای بیینده میگذارم و میسنجم که بیننده دوست دارد من را در نقش شخصیت مورد نظر کدام فیلمنامه ببیند و انتخابم بر همان اساس رقم میخورد.
دیرباز با اعتقاد بر اینکه بازیگری قله ندارد تا روزی بتواند بگوید به قله دست یافته و در آن پرچم زده است، اظهار کرد: همیشه وقتی کارهای خودم را تماشا میکنم، فقط ایرادات خودم را میبینم. هیچ وقت برای اولین بار از کار خودم خوشم نمیآید و این نظر لطف دوستان است اگر تعریفهایی از کار بازیگریام میشود. با اینکه بازیگری قله ندارد و میدانم که شاید هیچ وقت نتوانم به اوج برسم، اما این رفتن و صعود عاشقانه را دوست دارم حتی با این وجود که احساس میکنم هیچ وقت به نقطهای نخواهم رسید که بتوانم بگویم به جایگاه خودم رسیدهام یا نه.
برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۸۲ برای بازی در فیلم «دوئل» احمدرضا درویش، از حضورش در سینما با این تعابیر یاد کرد: با این که اولین فیلمم در سینمای حرفهای به سیمرغ بازیگری رسید ولی سیمرغ سلیقهای است و من افتخاری بزرگتر از سیمرغ دارم و آن اینکه مردم من را میخواهند و اگر این مردم من را نخواهند امکان ندارد که بتوانم بازی کنم و من را از سینما و تلویزیون بیرون میاندازند.
او اضافه کرد: مستقیما مردم هستند که حتی دستمزد هنرپیشه را برای تهیهکننده تعریف میکنند.
دیرباز به برنامه «سه ستاره» اشاره کرد و گفت: اتفاق برنامه «سه ستاره» برای من خیلی ارزش داشت به خاطر اینکه ۶۰ میلیون داور من را داوری کرده بودند و این برای من خیلی دوست داشتنی تر است.
این بازیگر سینما و تلویزیون با تاکید بر اینکه تلویزیون را خیلی دوست دارد، توضیح داد: تلویزیون برای من جایگاه ارزشمندی دارد و این بدان معنا نیست که تمام کارهای سینمایی که به من پیشنهاد میشود را رد کردم. در این دو سه سال گذشته قهرمانانی که دوست داشتم بازی کنم را در تلویزیون پیدا کردم. قهرمانانم را در قلم «سعید نعمت الله» پیدا کردم. سلیقه شخصی من در بازیگری، با فیلمنامههای قهرمان محور منطبق است و در دو سه سال گذشته کمتر در سینما فیلمنامه قهرمان محور دیدم. دلیل دیگر این است که ما شهرهایی را داریم که حتی اگر مردمش توانایی مالی سینما رفتن داشته باشند، سینمایی ندارند که بروند. آنها هم حق دارند کار و بازی خوب و همچنین قصه خوب و هیجان انگیز ببینید. این واژه «قاب جادویی» برای تلویزیون خیلی مناسب است زیرا شما در ۴۵ دقیقه مهمان ۷۰ میلیون خانه میشوید و این جادویی است.
بازیگر سریال «در چشم باد» تصریح کرد: همین جا باید بگویم که بعضی از اظهار نظرات درباره تلویزیون را نه میفهمم و نه خوشم میآید که مثلا بعضی از دوستان میگویند من اصلا تلویزیون را نمیپسندم و الان نمیخواهم در آن کار کنم و …؛ این صحبتها اصلا مناسب نیست. چون تلویزیون به نظر من حتی بیشتر از سینما روی لبه تیغ راه میرود و اتفاقا خیلی خطرناکتر است و اگر بازیگری در تلویزیون خوب بازی نکند، در این هنر سقوط خواهد کرد.
دیرباز در پایان درباره تازه ترین تجربه سینماییاش به نام فیلم «سوء تفاهم» در جشنواره سی و ششم فیلم فجر اظهار کرد: وقتی بازی در فیلم سینمایی «سوتفاهم» به من پیشنهاد شد، سعی کردم این فرصت را به اصطلاح «بقاپم»، زیرا با هنرمندان بزرگی در این فیلم بازی کردم. به همین خاطر قطعا این نقش را میپذیرفتم. مدتها بود دنبال چنین تجربهای بودم و اساسا یکی از فلسفههای بازیگری این است که بازیگر به دنبال تجربه کردن دنیاهای مختلف و فضای متفاوت است. اگر میبینید که یک هنرمند هم در نقشهای مختلف زیادی بازی نمیکند به این دلیل است که مدیریت این قضیه دست ما نیست و بضاعت سینمای ما محدود است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- معرفی هیات داوران بخش سینمایی یک جشنواره/ مهتاب کرامتی و پژمان بازغی فیلمهای ورزشی را داوری میکنند
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- اعتراض سازندگان «مرد بازنده» به صدا و سیما
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- اکران «آینده» از ۲۳ بهمن قطعی شد
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- پخش منتخب آثار زندهیاد پرویز پورحسینی از شبکه نمایش
- «تک تیرانداز» به صورت آنلاین اکران میشود
- مدیریت جدید صداوسیما چه چالشهایی پیشرو دارد/ در جستوجوی شبکه آرامش
- چرا سریال های تلویزیون، رایگان هم مخاطب ندارد؟
- «تک تیرانداز» همزمان با هفته دفاع مقدس اکران میشود
- اکران آنلاین به «جنون» رسید/ داستان یک روانپریش
- درهای بسته!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد