سینماسینما٬ سمیه علیپور – اهدای سه جایزه از جشنوارهای در اتریش به ابراهیم حاتمیکیا و فیلمش «بادیگارد» رسانههای طرفدار این سینماگر را چنان هیجانزده کرده که گویی در مقطعی این کارگردان و این رسانهها جوایز جهانی سینماگران ایرانی را حاصل سیاهنماییها عنوان نکرده بودند.
به گزارش سینماسینما٬ «بادیگارد» به کارگردانی حاتمیکیا در تازهترین حضور جشنوارهای توانسته در جشنواره وین که در اتریش برگزار میشود در رقابت با سه فیلم دیگر جوایز بهترین کارگردانی٬ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین دستاورد هنری را از آن خود کند. «بادیگارد» و «میلیونها عشق در من» هر کدام سه جایزه از این رقابت بردند و «پلاتونوف» دو جایزه به دست آورد.
در حالی که حاتمیکیا با فیلمش توانسته از یک رویداد سینمایی نهچندان مطرح در اروپا سه جایزه کسب کند٬ رسانههایی که تا قبل از این چندان روی خوشی به جوایز جهانی سینمای ایران نشان نمیدادند٬ بارها و بارها اخبار این جایزه را منعکس کردند. از رسانههای مجازی٬ خبرگزاریها و مطبوعات گرفته تا خبرگزاری صداوسیما و بخشهای خبری مختلف صداوسیما بارها و بارها خبر جایزه «بادیگارد» از جشنواره وین یادآوری کردهاند.

با این وجود به نظر نویسنده روزنامه «کیهان» جای تبریک به حاتمیکیا برای جایزهاش در نشست خبری هیات مدیره خانه سینما خالی بود. به این ترتیب که در خبر چند خطی این رسانه درباره نشست خبری هیات مدیره خانه سینما٬ گلایه از تبریک نگفتن به حاتمیکیا نیز به این شکل جای گرفت: «چرا خانه سینما در مواجهه با موفقیتهای سینماگران ایرانی، تبعیض قائل میشود؛ وقتی یک کارگردان جایزه اسکار یا کن میگیرد، خانه سینما بیانیه تبریک صادر میکند، اما در قبال موفقیتهای فیلمهایی چون «محمد رسول الله(ص)» و «بادیگارد» در خارج از کشور، سکوت پیشه کرد؟»
در حالی روزنامه کیهان از سکوت در مقابل جایزه فیلم «بادیگارد» انتقاد میکند که حاتمیکیا پیش از این در مورد جوایز جهانی چنین تعبیری به کار برده بود: «بی پرده بگویم که این خرس و پلنگ و شیر و حتی سیمرغ استعداد گوساله سامری شدن را دارد و کجاست آن مفسر شجاع همچون مرتضی آوینی که با بیانی حکمیمانه این وارونگیهای معنا را توضیح دهد.» و پرسش اینجاست وقتی او با چنین نگاهی به جشنوارههای جهانی نزدیک میشود٬ چطور فیلمی به کارگردانی او از یک جشنواره اروپایی سردرمیآورد؟
او که این سخنان را در برنامه «راز» بیان کرده٬ در توضیح انتقادی که از جایزه اسکار فرهادی مطرح کرده بود٬ گفته بود: «این فریادی بود و اگر مماشات میکردم، آیندگان این بزدلی را بر من نمیبخشیدند. برای من ایران و ایرانی نامی نیست که صرفا در شناسنامهام ثبت شده باشد. هشت سال از عمر جوانیام را به بهای جانم هزینه دادم و به عنوان یک سرباز بر خودم حقی قائلم که از آن دفاع کنم. حتی اگر همه دوستدارانم از من برنجند. وارونگی همین بس که متهم به حسادت شدم. من تاجر نیستم که به ضرر و زیان جیب و آبرویم فکر کنم.»
او همچنین گفته بود: «یک فیلمی ساخته میشود و در آن نشان داده میشود که ایرانیها دروغگو هستند و بعد این فیلم در اسکار جایزه میگیرد چرا من نباید اعتراض کنم و حرف حق را بزنم مگر خط مشی من را اسکار تعیین میکند.»
حاتمیکیا حتی وقتی قصد داشت از فیلم «یه حبه قند» رضا میرکریمی قدردانی کند٬ در کنارش انتقادهایی را هم متوجه خود فرهادی و فیلم او کرده بود: «… اگر این حَبّه قندت نبود، یادمان میرفت کجایی هستیم و با کامِ تلخ در صفِ سفارتِ خرسنشان ایستاده بودیم تا از سرزمین همیشه آفتابمان به جبرِ همکار تلخمزاج، همه مهر دروغ بر پیشانی، متقاضی پناه به سرزمین همیشه ابری بگیریم.»
حالا در شرایطی که «بادیگارد» در یک جشنواره نهچندان مطرح اروپایی به موفقیتی دست یافته٬ دیگر این نوع نگاهها فراموش شده و گروهی که خود را طرفدار سینمای حاتمیکیا میدانند٬ معتقدند آنچنان که شایسته این موفقیت است از آن یاد و قدردانی نشده است٬ به نظر میرسد آنچه در جریان جایزه گرفتن فرهادی و موفقیتهای بینالمللی او مشکل داشته نه جایزههای خارجی و خرس و اسکار بلکه نام کارگردان برگزیده بوده است و اگر همین جوایز به کارگردانی چون حاتمیکیا اهدا شده بود٬ حالا این گلایه مطرح میشد که چرا آنچنان که باید فرش قرمز برای بزرگداشت و قدردانی از او پهن نمیشود.
این برخورد دوگانه در نگاه صداوسیما به موضوع جایزه حاتمیکیا نیز دیده میشود: در بخشهای مختلف خبری از جایزه حاتمیکیا یاد میشود٬ اما در مورد جایزه اصغر فرهادی و جوایز اسکاری که برای سینمای ایران به ارمغان آورد٬ چشم سینمادوستان به دهان عادل فردوسیپور و برنامه ورزشیاش دوخته شده بود تا شاید او روی آنتن تلویزیون اسمی از فرهادی و جایزهاش به میان بیاورد.
به نظر میرسد نگاههای خودی و غیرخودی نه فقط در رسانههای خصوصی٬ مکتوب و مجازی بلکه در صداوسیما که توقع نگاه برابر از آن میرود به وضوح قابل مشاهده است. میتوان تا موفقیت بعدی فیلمی مستقل از سینمای ایران منتظر ماند و این بار دید٬ باز هم صداوسیما اسمی از جایزه جهانی محصولی از سینمای ایران به میان میآورد و یا رسانههایی که امروز دغدغهمند به نظر میرسند باز هم نگرانی از تبریک گفتن به برگزیدگان جهانی سینمای ایران خواهند داشت یا خیر؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- تاخیر یک هفتهای در اکران «شب طلایی» حاتمیکیا
- سید محمود رضوی تهیهکننده سریال «حضرت موسی(ع)» شد
- سیمافیلم در اطلاعیهای اعلام کرد: ساخت سریال «موسی(ع)» به کارگردانی حاتمیکیا متوقف نشده است
- شب حسرت ابراهیم حاتمیکیا و حضور مسعود کیمیایی در موزه سینما
- سهمی دیگر برای سینمای ایران از بخش جلوهگاه شرق
- کیوان مقدم مدیر هنری سریال حضرت «موسی» شد
- برشهای کوتاه/ تصاویری از هجدهمین جشنواره فیلم فجر
- ابراز نگرانی فرزندان سلحشور از تغییرات احتمالی در فیلمنامه سریال «حضرت موسی(ع)»
- چرا ابراهیم حاتمیکیا سریال حضرت موسی (ع) را میسازد/ علاقه به ساخت اثری قرآنی؛ ادای دین به فرجالله سلحشور
- خروج از مدیوم سینما/ نگاهی به فیلم «خروج»
- راز نهفته، نگفته باقی ماند!/ نگاهی به فیلم «چ»
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد






واقعا متاسفم که اینقدر کوته فکرین