«مغزهای کوچک زنگزده» با دریافت شش جایزه از دوازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، با فاصله زیاد، دیگر فیلمها را پشت سر گذاشت.
به گزارش سینماسینما، دوازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، با حضور جمع زیادی از هنرمندان و نویسندگان و منتقدان سینمایی، امشب (سهشنبه ۲۷ آذر) در تالار ایوان شمس برگزار شد.
در شبی که «مغزهای کوچک زنگزده» با دریافت شش جایزه، رکورد دار دوازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی شد، «تنگه ابوقریب» سه جایزه دریافت کرد و سهم دیگر فیلمها از جمله «بهوقت شام»، یک جایزه بود.
در ابتدای این مراسم که با اجرای فرزاد حسنی برگزار شد، جعفر گودرزی، دبیر جشن، طی سخنانی از جایگاه انجمن منتقدان به عنوان سنگ محک فعالیتهای سینمایی و سیاستگذاری سینمای ایران صحبت کرد و گفت: « سینمای ایران برای ارتقا، به بزنگاه کیفی نیاز دارد.»
در ادامه، بهترینهای چهل سال سینمای کودک و نوجوان ایران به انتخاب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، به شرح زیر اعلام شد:
بهترین فیلمنامه: «باشو، غریبه کوچک»/ بهترین کارگردان: کیومرث پوراحمد/ بهترین بازیگر نوجوان پسر: مهدی باقربیگی/ بهترین بازیگر نوجوان دختر: ترانه علیدوستی/ بهترین بازیگر کودک پسر: فرخ هاشمیان/ بهترین بازیگر کودک دختر: آیدا محمدخانی/ بهترین فیلم کودک: «خانه دوست کجاست؟»/ بهترین فیلم نوجوان: «باشو، غریبه کوچک».
جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، با بزرگداشت اسحاق خانزادی، صدابردار سینمای ایران دنبال شد. محمدرضا دلپاک، رضا درستکار و محمود سماکباشی، تندیس بزرگداشت جشن دوازدهم را به اسحق خانزادی اهدا کردند.
در ادامه، جشن دوازدهم وارد بخش اهدای جوایز به برگزیدگان سینمای ایران شد. جواد طوسی، رییس شورای مرکزی انجمن منتقدان، طی سخنانی به ضرورت برپایی و جایگاه این جشن اشاره کرد.
نیما اقلیما، استعدا درخشان
نخست، جایزه خلاقیت و استعداد درخشان (فیلمسازان اول) به فیلم «امیر» کار نیما اقلیما اهدا شد.
بهترین چهرهپردازی را سعید ملکان برای «تنگه ابوقریب» از آن خود کرد.
بهترین طراحی صحنه و لباس به محمدرضا شجاعی برای «تنگه ابوقریب» اهدا شد.
بزرگداشت سعید عقیقی، ادامه بخش این جشن بود که سعید قطبیزاده و جواد طوسی برای این امر روی صحنه رفتند. قطبیزاده در بخشی از حرفهای خود گفت: «کاری که سعید عقیقی برای سینمای ایران کرد را باید در آینده سینمای ایران باید جستجو کرد.
عقیقی هم در سخنان کوتاهی گفت: «برای ارتقای سینمای ایران، نه بیرحمتر که باید عمیق تر حرف زد.»
پس از تجلیل از سعید عقیقی، اهدای جوایز سینمای ایران ادامه پیدا کرد.
تنها جایزهِ «بهوقت شام»
جایزه بهترین موسیقی متن به سهراب پورناظری برای فیلم «شعلهور» رسید.
جایزه بهترین مهندسی صدا را طاهر پیشوائی و علیرضا علویان برای فیلم «به وقت شام» گرفتند. این تنها جایزه تازهترین فیلم ابراهیم حاتمیکیا از جشن منتقدان سینمایی بود.
مهدی سعدی و هومن سیدی، جایزه بهترین تدوین را برای «مغزهای کوچک زنگ زده» گرفتند.
جایزه بهترین فیلمبرداری به حمید خضوعی ابیانه برای «تنگه ابوقریب» اهدا شد.
این جشن با بزرگداشت اصغر رفیعیجم، فیلمبردار با سابقه سینمای ایران دنبال شد. در این بخش، علیرضا داودنژاد، سیروس الوند و مهرزاد دانش در این بخش روی صحنه رفتند و تندیس اصغر رفیعی جم را به او اهدا کردند.
پس از آن، نوبت به اهدای جوایز بخش بازیگری رسید.
برترین بازیگران سینمای ایران
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به فرهاد اصلانی برای «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد.
سحر دولتشاهی هم برای فیلم «عرق سرد» جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به دست آورد.
در بخش بازیگری نقش اول مرد، امین حیایی برای فیلم «شعلهور» دیپلم افتخار گرفت. این بازیگر در سخنانی کوتاه گفت: «من این جایزه را در جشنواره فیلم فجر هم گرفتم اما جایزه گرفتن در حضور منتقدان و حضور پرشور چهرهها نسبت به فجر، طعم دیگری دارد.»
تندیس و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد هم به نوید محمدزاده برای فیلم «مغزهای کوچک زنگزده» رسید. نوید محمدزاده پس از دریافت جایزه خود گفت: «باز هم میگویم، من عاشق این جایزه هستم چون حس مسوولیت عجیبی به بازیگران میبخشد و تائید این جنس بازیگری به ما در این عرصه، جسارت میدهد.»
دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن به باران کوثری برای فیلم «عرق سرد» رسید.
تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن هم به سارا بهرامی برای فیلم «دارکوب» اهدا شد.
اهدای جایزههای بهترین فیلمنامه، ادامه بخش این جشن بود.
سه جایزه اصلی دیگر برای «مغزهای کوچک زنگزده»
دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را هادی مقدمدوست و حمید نعمتالله برای «شعلهور» گرفتند.
جایزه و تندیس بهترین فیلمنامه هم به هومن سیدی برای «مغزهای کوچک زنگزده» رسید.
هومن سیدی پس از دریافت جایزه بهترین فیلمنامه گفت: «منتقدان نه تنها ستارههای خاموش نیستند بلکه روشنی بخشند و من هر چه هستم یا نیستم، مدیون منتقدان هستم.»
اما این آخرین جایزه هومن سیدی نبود؛ چون او تندیس بهترین کارگردانی را هم برای «مغزهای کوچک زنگزده» دریافت کرد.
شاید برای همین بود که هومن سیدی که دوباره روی صحنه آمده بود، با اشاره به لرزش صدا و دستش، ذوق خود را از این که امشب، به شب او بدل شده است، ابراز کرد.
اهدای تندیس بهترین فیلم، اوج و پایانبخش دوازدهمین جشن منتقدان بود که به «مغزهای کوچک زنگزده» به تهیهکنندگی سعید سعدی رسید.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سریال «وحشی»؛ الهامی واقعی از یک اسطورهی شوم
- «وحشی»؛ اولین حضور سریالهای ایرانی در تورنتو
- درباره «وحشی»؛ شاخ و برگ ندهیم
- وحشیسازی یا وحشیزادگی؟/ روایتی از داود اشرف و زخم فرودستان در «وحشی»
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- در آستانه انتشار سریال؛ پوستر رسمی «وحشی» رونمایی شد
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- «جنگ جهانی سوم» به هلند میرود
- نامزدی جنگ جهانی سوم در سه رشته در دومین دوره جوایز سپتیمیوس آمستردام
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با علی سرتیپی/ فضای سینما را باید از تنگنظری و فشارها خارج کنیم
- «جنگ جهانی سوم» بهترین فیلم جشنواره استانبول شد
- «جنگ جهانی سوم» از ۲۶ فروردین ماه اکران میشود
- دو جایزه جشنواره لوکزامبورگ برای «جنگ جهانی سوم»
- دلایل ایرنا برای ناکامی «جنگ جهانی سوم» در نامزدی اسکار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





