با توجه به اتهامهایی که این روزها بیش از پیش گریبانگیر وودی آلن شده، «گرتا گرویگ» بازیگر برخی از فیلمهای این کارگردان اعلام کرده از همکاری با او پشیمان است.
به گزارش سینماسینما، با توجه به فعالیت کمیپن #MeToo، هر روز خبر جدیدی درباره افشای تعرضها و تجاوزهای جنسی در سینمای هالیوود منتشر میشود. در این فضا، هیچ تعجبی ندارد که صدای عوامل زن فیلمهای «وودی آلن» هم بلند شود.
«گرتا گرویگ» بازیگر و کارگردانی است که چند شب پیش جایزه بهترین فیلم بخش موزیکال و کمدی «گلدن گلوب» و نامزدی بهترین فیلمنامه را با «لیدی برد» ـ اولین تجربه خود در زمینه کارگردانی ـ به دست آورد. «گرویگ» به گفته خود با فیلمهای «آلن» بزرگ شده و در چندین پروژه با او همکاری داشته است.
او اخیرا در مصاحبهای با «نیویورک تایمز» و در حضور «آرون سورکین» ـ فیمنامهنویس و کارگردان صاحبنام سینما ـ درباره تجربههای کاریاش با سازنده «آنیهال» و «تقدیم به رم با عشق» صحبت کرد.
در این گفتوگو نظر «گرویگ» درباره افرادی چون «کوین اسپیسی»، «رومن پولانسکی» و «وودی آلن» پرسیده شد و اینکه آیا راه بازگشتی برای این چهرههای سرشناس که به آزار و تجاوز جنسی متهم شدهاند وجود دارد یا نه. «گرویگ» در پاسخ به این سوال گفت: دوست دارم به طور خاص تنها به سوالتان درباره «وودی آلن» جواب بدهم، چون چندین بار دیگر هم این سوال از من پرسیده شده است… من فقط میتوانم از طرف خودم صحبت کنم. به این نتیجه رسیدهام که اگر آنچه را الان میدانم آن موقع میدانستم، در فیلمهای او بازی نمیکردم.
این بازیگر زن در ادامه توضیح داد که از سال ۲۰۱۲ همکاریاش را با «وودی آلن» آغاز کرده اما دیگر در هیچ فیلمی با او کار نخواهد کرد. «گرویگ» سپس به پرونده «دیلن فارو» ـ دخترخوانده «آلن» ـ اشاره کرد که مورد تعرضهای جنسی پدرخواندهاش (آلن) قرار گرفته بود و از او شکایت کرد.
«گرویگ» با اشاره به نامههای سرگشاده «فارو» افزود: نوشتههای «دیلن فارو» باعث شد متوجه شوم که من دردی روی درد یک زن گذاشتهام و خودم از این اتفاق دلشکسته شدم. من در این فیلمها بزرگ شدم و به عنوان یک هنرمند اطلاعاتی کسب کردم و نمیتوانم این واقعیت را تغییر دهم اما میتوانم در آینده تصمیمهای دیگری بگیرم.
در این گفتوگو «آرون سورکین» هم گفت: دلم نمیخواهد هیچ کس غیبش بزند. با اینکه شک دارم «کوین اسپیسی» بتواند راهی برای بازگشت خود به سینما پیدا کند، اما به دنبال تغییری معجزهگونه میگردم.
موج افشاگریهای جنسی در هالیوود زمانی وجهه «کوین اسپیسی» ـ بازیگر برنده دو جایزه اسکار ـ را در هم کوبید که «آنتونی رپ» بازیگر آمریکایی، فاش کرد «اسپیسی» در سال ۱۹۸۶ و زمانی که او ۱۴ ساله بوده، قصد داشته او را مورد تعرض قرار دهد. این موضوع بازتاب فراوانی در هالیوود داشت و واکنش بازیگر «زیبای آمریکایی» به این قضیه، اوضاع را بدتر هم کرد.
رسوایی اخلاقی «هاروی واینستاین» ـ تهیهکننده پرنفوذ هالیوودی ـ آغازگر جنبش بزرگی در آمریکا و دیگر کشورهای جهان شده و تاکنون دامن چهرههای شاخصی همچون «داستین هافمن»، «کیسی افلک» و هنرمندان و نویسندگان دیگری را گرفته است.
کمپین #MeToo هم که اخیرا در مراسم اعطای جوایز «گلدن گلوب» ۲۰۱۸ به اوج خود رسید، زنان را تشویق میکند به سکوت درباره مورد تعرض و تجاوز واقع شدن پایان دهند. این جریان به رسوایی بسیاری از چهرههای هنری، فرهنگی و سیاسی در آمریکا و کشورهای دیگر منجر شده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حمایت اسپانیا؛ پنجاه و یکمین فیلم وودی آلن ساخته میشود
- وودی الن در سوگ دایان کیتون/ دنیای بدون کیتون؛ دنیایی غمگینتر
- وودی آلن صداپیشه انیمیشن «صندلی آقای فیشر» میشود
- هم زمان با اکران جدیدترین فیلمش؛ وودی آلن: عشق فیلمسازی از بین رفته است
- فیلم باید به دل بنشیند/ گفتگوی اختصاصی با فوزی بن سعید عضو هیئت داوری جشنواره ونیز ۲۰۲۳
- کدام فیلمها به جشنواره ونیز میروند؟
- زمان برگزاری کنفرانس مطبوعاتی جشنواره کن اعلام شد/ لیست احتمالی فیلمها
- نام فیلم جدید وودی آلن اعلام شد/ «کودتای شانس» در بازار برلین
- نسخه ویژه نابینایان «نیمه شب در پاریس» با صدای داریوش کاردان منتشر میشود
- وودی آلن: هیجان فیلمسازی از بین رفته است
- اختصاصی سینماسینما/ الک بالدوین سهشنبه با وودی آلن مصاحبه میکند
- نگاهی به ۲ کتاب خواندنی از «وودی آلن» در ۸۶ سالگی اش
- چین فیلم تحریم شده وودی آلن را اکران میکند
- حمله وودی آلن به یک مستند
- دنیایی عاری از اخلاق و وجدان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





