دانلد ساترلند، آنیس واردا، چارلز برنت، اوئن رویزمن و آلخاندرو گونزالس ایناریتو در نهمین دوره جوایز سالانه هیئترئیسه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی تقدیر شدند.
به گزارش سینماسینما، دانلد ساترلند بازیگر، آنیس واردا کارگردان، چارلز برنت نویسنده و کارگردان و اوئن رویزمن فیلمبردار یکشنبه صبح به وقت ایران در مراسمی خصوصی در ری دالبی بالروم در هالیوود اند هایلند سنتر، جوایز اسکار افتخاری دریافت کردند.
مراسم نهمین دوره جوایز سالانه هیئترئیسه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی با صحبتهای استیون اسپیلبرگ آغاز شد که گفت: همه ما امشب آرزو داریم که از این فراتر برویم. همه ما امشب آرزو داریم که رویای بزرگتری داشته باشیم.
در ادامه جوایز اسکار افتخاری به چهار سینماگر کهنه کار اعطاء شد.
ساترلند متولد ۱۹۳۴ در کاناداست. او کار خود را با بازی در نقشهای کوچک در فیلمهای بریتانیایی و ایتالیایی شروع کرد و با بازی در فیلم آمریکایی “دوازده مرد کثیف” (۱۹۶۷) به شهرت رسید. ساترلند در بیش از شش دهه در بیش از ۱۴۰ فیلم بازی کرده، اما هیچوقت نامزد اسکار نشده است. “مش”، “کلوت”، “حالا نگاه نکن”، “۱۹۰۰”، “کازانووا”، “حمله ربایندگان جسم”، “مردم عادی”، “شیوع”، “افشاگری” و “کابویهای فضایی” از دیگر فیلمهای اوست. ساترلند این اواخر در سری فیلمهای “عطش مبارزه” نقش اسنو رئیس دیکتاتور را بازی کرد. او پدر کیفر ساترلند بازیگر است.
از واردا به عنوان مادر موج نو سینمای فرانسه یاد میشود. اولین فیلم او “La Pointe Courte” در ۱۹۵۶ الهامبخش این جنبش بود. واردا ۸۹ ساله که در بلژیک به دنیا آمده، یک عکاس، نویسنده، بازیگر، کارگردان و هنرمند تجسمی است. او حدود ۵۰ فیلم بلند، کوتاه و مستند در کارنامه دارد. واردا اولین بار در ۱۹۶۲ با فیلم “کلئو از ساعت ۵ تا ۷” مورد توجه قرار گرفت. این فیلم در بخش مسابقه جشنواره کن نمایش داده شد. او در سال ۱۹۶۵ با “خوشبختی” جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره برلین، همینطور جایزه لویی دلوک را دریافت کرد. واردا برای “بیسر و سامان” در ۱۹۸۵ برنده جایزه شیر طلای جشنواره ونیز شد. او در سال ۲۰۰۸ “ساحلهای آنیس” را درباره زندگی خودش ساخت که برنده جایزه سزار بهترین مستند شد. واردا در شصت و هشتمین دوره جشنواره کن جایزه نخل طلای افتخاری را دریافت کرد.
برنت یک فیلمساز مستقل است که فیلمهایش به خاطر تصویری که از زندگی آمریکاییهایآفریقاییتبار ارائه میدهد، تحسین شدهاند. او که متولد میسیسیپی است، در ۱۹۷۷ اولین فیلمش “گوسفندکش” را بر مبنای فیلمنامهای از خودش کارگردانی کرد و خودش نیز تهیهکننده، فیلمبردار و تدوینگر آن بود. “عروسی برادرم” و “با خشم خوابیدن” از دیگر فیلمهای اوست.
رویزمن برای کار خود در فیلمهای “رابط فرانسوی”، “جنگیر”، “شبکه”، “توتسی” و “وایات ارپ” پنج بار نامزد اسکار شده است. او از ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ نماینده شاخه فیلمبرداران در هیئت رئیسه آکادمی بود.
جایزه ویژه برای آلخاندرو گونزالس ایناریتو
آکادمی همچنین برای اینستالیشنِ واقعیت مجازی (یا Virtual Reality) آلخاندرو گونزالس ایناریتو با عنوان “Carne y Arena” (“عملاً حاضر، ظاهراً نامرئی”) و برای تقدیر از “یک تجربه تصویری و قدرتمند”، یک اسکار ویژه به کارگردان مکزیکی اعطاء کرد.
پروژه “Carne y Arena” اولین بار ماه مه امسال در هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. جان بیلی رئیس آکادمی اوایل این ماه در بیانیهای گفت: این تجربه هنری، درهای جدید در برداشت سینمایی را به روی ما گشوده است. هنر چندرسانهای و تجربه سینمایی ایناریتو یک نفوذ بسیار احساسی و به لحاظ ظاهری چشمگیر در دنیای پناهجویانی است که سحرگاه از صحرای جنوب غربی آمریکا عبور میکنند. این پروژه چیزی فراتر از موفقیت خلاقانه قالبِ در حال ظهور واقعیت مجازی است و به طور ذاتی ما را با واقعیتهای داغ سیاسی و اجتماعی مشهود در مرزهای آمریکا و مکزیک مرتبط میکند.
ایناریتو دو سال پیاپی در ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ برای فیلمهای “بردمن” و “بازگشته” جایزه اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرد. ایناریتو در مقام کارگردان، نویسنده و تهیهکننده “بردمن” به تنهایی برنده سه جایزه اسکار شد. او در ۲۰۰۷ نیز برای فیلم “بابل” نامزد جوایز اسکار بهترین فیلم و کارگردانی بود.
هالیوود این روزها در توفان رسوایی فرو رفته است. ۵۴ عضو هیئت رئیسه آکادمی – که شامل چهرههای سرشناس چون استیون اسپیلبرگ، تام هنکس، ووپی گلدبرگ و کاتلین کندی است – ۱۴ اکتبر در بورلی هیلز جلسه اضطراری برگزار کردند و به خلع عضویت دائمی هاروی واینستین تهیهکننده بدنام از آکادمی رأی دادند. آکادمی همان زمان در بیانیهای گفت: موضوع مورد بحث یک مشکل بسیار ناراحتکننده است که در جامعه ما جایی ندارد. هیئت رئیسه به کار خود برای بنا نهادن استانداردهای اخلاقی که انتظار میرود همه اعضای آکادمی نمونه آن باشند، ادامه میدهد.
با این حال، در مراسم جوایز سالانه هیئترئیسه آکادمی، جان بیلی رئیس آکادمی، اعطاءکنندگان جوایز (که بسیاری اعضای هیئت رئیسه بودند) و تقدیرشدگان، همگی آشکارا از پرداختن به موضوع نگرانکننده روز پرهیز کردند و در عوض سعی کردند به دستاوردهای هنری صنعت اشاره کنند.
در سالهای گذشته جوایز افتخاری آکادمی در روز برگزاری مراسم اسکار اعطاء میشد، اما آکادمی از سال ۲۰۰۹ تصمیم گرفت برای این جوایز یک مراسم جداگانه در نظر بگیرد.
فرانسیس فورد کوپولا، ژان-لوک گدار، راجر کورمن، لورن باکال، اپرا وینفری، استیو مارتین، آنجلا لنزبری، آنجلینا جولی، هایائو میازاکی، جکی چان و هری بلافونته از جمله کسانی هستند که هیئت رئیسه آکادمی در سالهای گذشته از آنها تقدیر کرده است.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- ژاپن «کوکوهو» را به اسکار میفرستد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





