تایلند فیلم «تاوقتی هوا تاریک میشود» را به عنوان نماینده این کشور در بخش اسکار خارجی زبان ۲۰۱۸ معرفی کرد.
به گزارش سینماسینما، تایلند فیلم آنوچا سوییچآکورنپونگ را به عنوان نماینده رسمی خود برای بخش رقابتی بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان در نودمین دوره اسکار معرفی کرد.
آنوچا نویسنده و کارگردان است و تهیهکننده فیلم «چطور هر روز در بازی چکرز برنده شویم» بود که درباره بزرگ شدن یک نوجوان، به عنوان نماینده تایلند در سال ۲۰۱۵ برای اسکار انتخاب شده بود.
«تا وقتی هوا تاریک میشود» دومین فیلم بلند این کارگردان زن است. فیلم نخست او با عنوان «تاریخ ماندین» در سال ۲۰۰۹ ساخته شد.
در فیلم جدیدش او به یک کشتار تاریخی پرداخته که دولت تایلند در دوره پیش از توجه به حافظه جمعی، مرتکب شد. در عین حال این فیلم تمرکزی بر خاطره و طبیعت فیلمسازی است. آنوچا از این کار به عنوان قصیدهای برای ضبط خاطره و بازسازی حافظه سینما یاد کرد و آن را تلاشی برای ساختن فیلمی تاریخی در سرزمینی خواند که هیچ تاریخی ندارد.
این فیلم در جشنواره فیلم لوکارنو ۲۰۱۶ برای اولین بار به نمایش درآمد و بعد برای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین تدوین از انجمن ملی فیلم تایلند جایزه برد. این جوایز معادل اسکار آسیای جنوب شرقی محسوب میشود.
تاکنون کشورهای دیگری نمایندگان خود را برای اسکار معرفی کردهاند، که فلسطین با فیلم کمدی «واجب» به کارگردانی آنماری جاسر از جمله آنهاست. «سطح سیاه» ساخته والنتین واسیانوویچ نماینده اوکراین و درام «مسابقهدهنده و زندانی سابقهدار» ساخته میشاییل روشکام نیز به عنوان نماینده بلژیک معرفی شدهاند.
«اینکا» ساخته ایناسیو کاستیو کاتین نیز نماینده ونزوئلا برای نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار است.
پیشتر ترکیه با معرفی فیلم «آیلا: دختر جنگ» ساخته جان اولکای، عراق با فیلم «باد سیاه» ساخته حسین حسن، بوسنی و هرزگوین با «مردان گریه نمیکنند» اولین فیلم بلند آلن درلجولیک، سوییس با «نظم الهی» ساخته پترا وولپی، آلمان با فیلم «محوشدگی» ساخته فاتح آکین و سوئد با فیلم «میدان» ساخته روبن اوستلوند و برنده نخل طلای کن نمایندگان خود را انتخاب کرده بودند.
آخرین مهلت معرفی فیلمهای خارجیزبان به آکادمی دوم اکتبر (۱۰ مهر) است.
سال پیش «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی از ایران برنده این جایزه اسکار شد.
منبع: مهر به نقل از هالیوود ریپورتر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





