مهلت معرفی فیلم از سوی کشورها برای حضور در شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار به پایان رسید.
به گزارش سینماسینما، با پایان مهلت ارسال فیلم از سوی کشورها به آکادمی اسکار همزمان با دوم اکتبر (۱۰مهر)، ۸۴ کشور فیلمهای برگزیده خود را برای حضور در شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار معرفی کردند و البته این احتمال وجود دارد که نام چند کشور دیگر نیز به این فهرست اضافه شود.
امسال کشورهای لائوس با فیلم «عزیرترین خواهر» و موزامبیک با فیلم «قطار نمک و شکر» اولین حضور خود را در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی جوایز سینمایی اسکار تجربه میکنند و کشورهای غنا، هندوراس و امارات متحده عربی نیز قرار بود برای اولین بار فیلمی را به نمایندگی از کشورشان معرفی کنند.
کشور مقدونیه نیز قصد داشت امسال فیلمی را برای حضور در این رویداد سینمایی معرفی کند اما کمیته اسکار این کشور در نهایت اعلام کرد که از میان دو فیلم نامزد، هیچ یک را به سبب نداشتن معیارهای زیبایی شناختی و رویی انتخاب نکرده و بنابراین امسال در رقابت این شاخه از جوایز سینمایی اسکار حضور نخواهد داشت.
سینمای ایتالیا که با ۱۴ جایزه، پرافتخارترین کشور در عرضه اسکار خارجی است امسال «تامبرا» ساخته «جوناس کارپینانو» و به تهیهکنندگی «مارتین اسکورسیزی» را به عنوان نماینده خود در شاخه بهترین فیلم خارجی نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار انتخاب کرد.
فرانسویها نیز که تاکنون ۱۲ بار موفق به کسب اسکار خارجی شدهاند نیز امسال فیلم «۱۲۰ تپش در دقیقه» به کارگردانی «روبین کامپیلو» را برگزیدند، فیلمی که در جشنواره کن رونمایی شد و در نهایت موفق به کسب جایزه بزرگ هیئت داوران این رویداد سینمایی شد.
سینمای کامبوج نیز جدیدترین ساخته «آنجلینا جولی» را به عنوان نماینده خود در جوایز اسکار ۲۰۱۸ معرفی کرده است.
چهارمین ساخته «آنجلینا جولی» در مقام کارگردان با عنوان «اول پدرم را کشتند» بر اساس کتاب خاطرات نوشته «لونگ اونگ» در سال ۲۰۰۰ ساخته شده است و به داستان واقعی زندگی او در دهه ۱۹۷۰ میلادی و نسل کشی حدود دو میلیون کامبوجی توسط گروه «خمرهای سرخ» میپردازد.
سینمای ژاپن نیز که ۴ جایزه اسکار خارجی در ویترین افتخارات خود دارد و تاکنون ۶۲ بار به جمع نامزدهای نهایی این شاخه راه یافته، امسال فیلم «عشق او آب را به جوش میآورد» به کارگردانی نویسندگی «ریوتا ناکانو» را به عنوان نماینده خود در این جوایز سینمایی برگزیده است.
از دیگر فیلمهای مهم حاضر در شاخه بهترین غیرانگلیسی جوایز سینمایی اسکار میتوان به «میدان» برنده نخل طلای سال ۲۰۱۸ به کارگردانی «روبن اوستلوند» از سوئد، «پایان خوش» جدیدترین ساخته «میشائیل هانکه» به نمایندگی از اتریش، «محوشدگی» ساخته «فاتح آکین» به نمایندگی از سینمای آلمان، «در جسم و روح» ساخته «ایلدیکو انیادی» برنده جایزه خرس طلای بهترین فیلم جشنواره برلین به نمایندگی از سینمای مجارستان و «بیعشق» به کارگردانی «آندری زویاگینتسف» به نمایندگی از سینمای روسیه اشاره کرد.
سینمای ایران نیز که سال گذشته با فیلم «فروشنده» دومین جایزه اسکار خود را از آن خود کرد امسال با فیلم «نفس» ساخته نرگس آبیار در این رویداد سینمایی شرکت میکند.
همچنین ارمنستان با فیلم «یهوا» ساخته آناهید آباد که محصول مشترک مرکز سینمایی ارمنستان و بنیاد سینمایی فارابی ایران است در اسکار ۲۰۱۸ حضور خواهد یافت و سینمای عراق نیز فیلم «باد سیاه» را به عنوان نماینده خود برگزیده است که در آن علاوه بر حضور مریم بوبانی به عنوان بازیگر، تورج اصلانی فیلمبردار بینالمللی سینمای ایران مدیریت فیلمبرداری آن را برعهده دارد و دیمن زندی بازیگر ایرانی نیز بازیگر نقش اصلی آن است و چند تن از دیگر عوامل آن نیز ایرانی هستند.
با پایان مهلت معرفی فیلم از سوی کشورها برای حضور در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی، آکادمی اسکار پس از بررسی فهرست فیلمهای واجد شرایط برای رقابت در این شاخه را در چند روز آینده منتشر خواهد کرد. سال گذشته در نهایت رکورد ۸۵ کشور واجد شرایط رقابت در این شاخه از جوایز اسکار شناخته شدند.
آکادمی اسکار ابتدا فهرست بلند شامل ۹ فیلم منتخب را در اواخر سال ۲۰۱۷ اعلام میکند و در اوایل سال ۲۰۱۸ نیز پنج فیلم بهعنوان نامزدهای نهایی بهترین فیلم خارجی سال انتخاب میشوند.
مراسم نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز چهارم مارس (۱۳ اسفند) برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ فیلمی که تماشاگر را میخکوب میکند
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- «یک تصادف ساده» به فهرست پنج فیلم فرانسوی برای معرفی به اسکار راه یافت
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- اسکار و فیلمهای معرفیشده برای بخش بینالمللی
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
- رئیس جدید آکادمی اسکار انتخاب شد
- آکادمی اسکار بهدنبال ملغمه بینالمللی میگردد؟
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- «امیلیا پرز» گزینهای برای اسکار / چگونه سردسته باند مواد مخدر، به زنی خیرخواه تبدیل میشود؟
- رکوردشکنی فیلم «سریع و خشمگین۹» در دو روز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان





