موج فمینیستی که پس از رسوایی اخلاقی تهیهکننده معروف در هالیوود به راه افتاده، میتواند امتیاز بزرگ فیلمهای زن-محور سال در فصل جوایز سینمایی و اسکار باشد.
به گزارش سینماسینما، امسال «هاروی واینستین» تهیهکننده پرنفوذ آمریکایی هر کجا باشد مطمئنا روز چهارم مارس در مراسم اعطای جوایز سینمایی اسکار حضور نخواهد داشت اما این بدان معنا نیست که تاثیری بر این رویداد مهم سینمایی نخواهد داشت.
رسوایی اخلاقی این تهیهکننده هالیوودی و شکایت بیش از ۵۰ زن از وی به اتهام آزار و اذیت و تجاوز جنسی، موجی در هالیوود به راه انداخته که به زودی خاموش نخواهد شد و به تدریج گریبان چهرههای مطرح دیگری چون «کوین اسپیسی» و «داستین هافمن» و… را نیز گرفته و صنعت سینمای آمریکا نیز ناگزیر به مواجهه با این آزار و اذیتهای پنهانی و دیگر مسائل مرتبط با تبعیض جنسی است.
با شروع فصل جوایز سینمایی و در حالی که چندین فیلم در تلاش برای جلب توجه هستند، بیشتر توجهات به سمت صدای زنان (و برخی مردانی) جلب شده که به شرایطی معترض هستند که از «هاروی واینستین» و امسال او طی این سالها حفاظت میکرده است.
«سینتیا سواتز» استراتژیست و مشاور فصل جوایز سینمایی از نشریه «آبزرور» درباره تاثیرات رسواییهای اخیر گفت: برای خبرنگارانی که جوایز اسکار را پوشش میدهند، این رویداد سینمایی همواره یک سرگرمی و تفریح بوده است اما امسال توجهات جای دیگری است و مسائل از منظر دیگری نگریسته میشوند.
از سویی دیگر، پیش از آنکه اخبار رسوایی «هاروی واینستین» مطرح شود، نفوذ او در جوایز اسکار به تدریج در حال کمرنگ شدن بود، جایی که او سابقا یکی از بازیگردانان اصلی و پرنفوذ محسوب میشد.
در حال حاضر نام نه چندان خوشنام کمپانی «واینستین» از فیلم «رودخانه باد» به کارگردانی «تایلر شرایدن» برداشته شده است، فیلمی درباره سوء استفاده جنسی و قتل.
فیلم «جنگ کنونی» دیگر محصول این کمپانی به کارگردانی «آلفونسو گومز» با بازی «بندیکت کامبربچ» و «مایکل شنون» نیز از برنامه اکران سال ۲۰۱۷ خارج شد و «کامبربچ» اقدامات «هاروی واینستین» را محکوم و آن را بسیار منزجرکننده خواند.
در تاریخ ۱۵ اکتبر، استودیو آمازون مراسم فرش قرمز فیلم «واندر ویل» ساخته «وودی آلن» را در جشنواره فیلم نیویورک لغو کرد چرا که رئیس این استودیو فیلمسازی متهم به آزار و اذیت جنسی بود و دو روز بعد نیز از سمت خود استعفاء داد.
خود «وودی آلن» نیز که در سالهای اخیر از اتهامات جنسی مبرا نبود زمانی که با «هاروی واینستین» ابزار همدردی کرد با واکنشهای زیادی رو به رو شد و به سرعت عقب نشینی کرد.
در سایه اتهامات جنسی «کوین اسپیسی» که اخیرا فاش شده است، فیلم «تمام پول دنیا» ساخته جدید «ریدلی اسکات» با بازی «اسپیسی» در نقش اصلی با نزدیک شدن به تاریخ اکران در ۲۲ دسامبر با موانع جدی بازاریابی مواجه شده است و حداقل این است که «اسپیسی» در تورهای تبلیغاتی فیلم حضور نخواهد یافت و همبازیهای او «مارک والبرگ» و «میشل ویلایمز» به تنهایی این مسئولیت را بر عهده خواهند داشت.
«نبرد و دو جنس» از «جاناتان دیتون» و «والری فاریس» با بازی «اما استون» در نقش «بیلی جین کینگ» شخصیت تاثیرگذار جنبش فمینیست و «سه بیلبورد خارج از میزوری» به کارگردانی «مارتین مکدونا» درباره مادری که درتلاش برای حل ماجرای قتل دخترش در مقابل مقامات محلی قرار میگیرد، از جمله فیلمهایی هستند که امسال میتوانند از صدای اعتراضی زنان در هالیوود علیه تبعیضات جنسی در جوایز سینمایی اسکار بهرهمند شوند.
با توجه به این که در طول تاریخ ۸۹ ساله جوایز سینمایی اسکار تنها چهار زن نامزد شاخه بهترین کارگردانی شدهاند، امسال «آنجلینا جولی» با فیلم «اول پدرم را کشتند»، «Mudbound» ساخته «دی ریس»، «لیدی بِرد» از «گرتا گرویگ» و «زن شگفتانگیز» از «پتی جنکینز» نیز در معرض توجه بیشتری خواهند بود.
اما فیلمی که میتواند بیشترین سود را از شرایط کنونی ببرد هنوز اکران نشده و فیلم «پُست» ساخته «استیون اسپیلبرگ» است که در آن «مریل استریپ» در نقش «کاترین گراهام» اولین کارمند زن نشریه واشینگتن پُست بازی میکند که دولت آمریکا را به سبب چندین سال پنهانکاری درباره جنک ویتنام به چالش کشید.
تیم «اسپیلبرگ» از پیش در تدارک بازاریابی گسترده این فیلم نه تنها با تاکید بر موضوع فمینیستی فیلم بلکه نقش پررنگ زنان پشت دوربین شامل «لیز هانا» به عنوان یک از فیلمنامهنویسان و «کریستی کریگر» و «امی پاسکال» به عنوان تهیهکننده میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تردید لئوناردو دیکاپریو درباره تصاحب هالیوود توسط هوش مصنوعی
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- آسیبشناسی سوءاستفاده از قدرت در میان سلبریتیها و سیاستمداران
- کسی برای شهرت، تره هم خُرد نمیکند/ جورج کلونی از بزرگ کردن فرزندانش در هالیوود صرفنظر کرد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ آیا اعتیاد هالیوود به دنبالهها آینده سینما را میبلعد؟
- اصغر فرهادی در لسآنجلس فیلم میسازد
- در روز همبستگی؛ نویسندگان بریتانیا در حمایت از اعتصاب در آمریکا به خیابان میآیند
- سینمای ایران جایگزین هالیوود در روسیه میشود؟
- فیلمسازی در عربستان رشد میکند/ پاداشها و طرحهای تشویقی برای سازندگان فیلم و سریال
- تماشاگران چینی به «مرگ بر روی نیل» هالیوودی اقبال نشان ندادند
- آنجلینا جولی: همکاری برد با کسی که به من تعرض کرد برایم سخت بود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





