سینماسینما، علی نعیمی:
«بمب، یک عاشقانه» همانطور که از اسمش معلوم است قرار است درامی عاشقانه بر بستر جنگ باشد. یک زندگی شهری در اتمسفر التهاب روزهای جنگ ایران و عراق که به موضوعی فراتر از یک اتفاق اجتماعی اشاره دارد. پیمان معادی در فیلم متاخر خود تلاش می کند از فرصت بازسازی دهه شصت به مجموعه ای از تصاویر و موقعیت هایی برسد که بیشتر شبیه آلبوم عکسی است که صرفا برای ثبت در تاریخ ساخته شده است. فیلمساز آنقدر درگیر ارائه ظریف جزئیات در مقطع سال های جنگ است که درام اصلی قصه نمی تواند به پختگی و قوام درستی دست پیدا کند. باید درباره فیلم بمب با احتیاط صحبت کرد. احتیاط از این جهت که مخاطب احساس می کند همه چیز درون ساختار فیلم دقیق است اما همه این قطعات پازل در مجموع نمی تواند تماشاگر را نسبت به پیرنگ اصلی قصه ترغیب کند.
قرار است با این فیلم مخاطب عشق را در یک بازه زمانی و مقطع تاریخی تجربه کند. اما لحن فیلم پیش از آنکه به فضای عاشقانه کمک کند از آن فضا دورتر می شود. تلاش برای نزدیکی به رابطه ای از جنس زوج معادی و حاتمی به ضد خود تبدیل شده است. نمی توان با قطعیت گفت که فیلم معادی به آن چیزی که مدنظر فیلمساز است رسیده یا نه. این سردرگمی در تمام اجزاء قصه و حضور متکثر تیپ های حاضر در فیلم نیز متبلور است و از این نظر با یک فیلم شلوغ روبرو هستیم که از ذوق زدگی فیلمساز برای تصویرهای بسته از نوستالژی های کودکانه نسل خود به چیزی فراتر از سوزاندن پوست نارنگی روی بخاری و یا توپ دو لایه پلاستیکی و گل کوچیک نمی رسد.
از طرفی چیدمان قصه و شخصیت پردازی درون آن آنقدر دم دستی و قابل حدس است که سکانس پایانی فیلم که قرار است تبدیل به برگ برنده آن باشد به یک رخداد خنثی تقلیل پیدا می کند.
گفتم باید با احتیاط راجع به فیلم صحبت کنم. «بمب، یک عاشقانه» فیلم شریفی است که فرصت دیده شدنش در نمایش عمومی برای مخاطب با تمام فراز و فرودهایش باید ایجاد شود. به شرط آنکه در یک بازبینی دوباره نقص های عمده فیلم که به درام قصه ضربه زده است برطرف شود.
امتیاز:
۲ از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در هیاتی به ریاست کارگردان سازنده «انگل»؛ پیمان معادی، داور جشنواره مراکش شد
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- سریالهای جدید پیمان معادی، آیدا پناهنده و حامد عنقا در راه است
- میزبانی سینماها از آثار جدید/ پریناز ایزدیار، پیمان معادی، پژمان جمشیدی و بهرام افشاری این هفته به سینماها میآیند
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
- با اعلام آکادمی علوم و هنرهای سینمایی؛ سازندگانِ «در سایه سرو»، روستایی و معادی عضو آکادمی اسکار میشوند
- سید جمال ساداتیان خبر داد: «زن و بچه» تیرماه در ایران اکران میشود
- نشست خبری «زن و بچه» در جشنواره کن؛ روستایی: این فیلم مستقلترین زنِ سینمای من را روایت میکند
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- در آستانه آغاز اکران؛ پوستر «بیسروصدا» رونمایی شد/ روایتی بیپرده از یک داستان بیسروصدا
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





