سینماسینما، علی نعیمی:
«مغزهای کوچک زنگ زده»
«مغزهای کوچک زنگ زده» کامل ترین اثر هومن سیدی در مقام کارگردان است. او در تجربه های پیشین خود پله به پله تلاش کرد فرم و روایت را طوری در هم آمیزد که منطق داستان با چینش درست و حساب شده صحنه ها تبدیل به یک اثر کامل شود و حالا فیلم آخر او به نزدیک ترین و ایده آل ترین شکل ممکن در پیوند میان فرم و روایت رسیده است. سیدی در فیلمش تلاش کرده است قصه خود را به درستی تعریف کند و در این مسیر از جغرافیا و اتمسفری که ساخته است نهایت استفاده را می برد. فیلم یکی از آثار هوشمندانه سال در ارجاعات و لحظه های ناب است که دیدن چند باره اش می تواند تفسیرهای جدیدی را پیش روی مخاطب بگذارد. بلوغ سیدی در کنار نبوغ او در کارگردانی؛ «مغزهای کوچک زنگ زده» را به یک اثر تمام عیار و استاندارد در سینمای اجتماعی تبدیل کرده است. شناخت او از جغرافیایی که ترسیم کرده است آنقدر حیرت انگیز و قابل باور است که نمی توان اغراق های شخصیت ها و قصه را باور نکرد. فیلم هومن سیدی همچون یک نقاشی تر تمیز و مرتب است که خیلی خوب رنگ آمیزی شده و هیچ رنگی از خطوط تعریف شده بیرون نزده است. «مغزهای کوچک زنگ زده» یک اثر دلنشین است که با وجود ترسیم فضایی خارج از تجربه زندگی شهری و همراه شدن با مردمانی که با زندگی مدرن غریبه هستند و جهان خود را دارند توانسته است در عین نشان دادن تمامی پلیدی ها و بزهکاری های نامتعارف باز هم امیدوارانه به جهان پیرامون خود نگاه کند. جهان بینی هومن سیدی در فیلم قابل تقدیر است و به نظر می رسد با فیلمسازی در آینده روبرو هستیم که هر اثرش یک گام به جلو خواهد بود.
امتیاز: ۴ ستاره از ۵
عرق سرد
سهیل بیرقی در دومین تجربه فیلمسازی اش سراغ داستانی رفته است که به خودی خود سوژه جذابی برای پرداختن دارد. این جذابیت در سوژه اولیه البته می تواند حکم شمشیر دو لبه را بازی کند و آنقدر ایده یک خطی بر نگاه فیلمساز سوار شود که دیگر نتواند بر جزئیات متمرکز شود.
«عرق سرد» بیشتر از آنکه یک فیلم درباره ورزش و حقوق زنان باشد، یک کش مکش زن و شوهری است که با ارفاقی که فیلمساز به دنیای زنانه ترسیم شده اش می دهد در نهایت حق را به گروه نسوان می دهد. این جانب داری فیلمساز برای حفظ حقوق زنان و تاکید بر بی پشتوانه بودن برخی قانون ها در نحوه برخورد با بانوان گاهی آنقدر شکل افراط به خود می گیرد که خالق اثر را در مقام قضاوت می گذارد.
«عرق سرد» فیلم سر و شکل دار و آبرومندی است که حرف مهمی هم می خواهد بزند. بازی های روان و یکدستی دارد و به غیر از اجرای برخی از سکانس ها که توی ذوق می زند می تواند مخاطب را در نمایش عمومی سرگرم کند و با فکر از سالن سینما خارج کند. فیلم یک سکانس خیلی خوب در خانه شوهر افروز دارد که تجربه متفاوتی در شکل اجرای روابط میان زن و شوهر را به تصویر می کشد.
امتیاز:
۲/۵ از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در آستانه شش سالگی سوینا؛ نسخه ویژه نابینایان «نرگس» با صدای باران کوثری منتشر میشود
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ ۲ داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اکران فیلمی با بازی باران کوثری
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- جهانگیر کوثری: باران کوثری هم ممنوع از تصویر است هم ممنوع از خروج هم ممنوع از پوستر
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «شیر شاه» با صدای باران کوثری
- «گیج گاه» نامزد سه جایزه جشنواره پالرمو شد
- گفتگو با عادل تبریزی کارگردان «گیجگاه»/ سینمای ایران هیچ مراقبتی از هنرمندان واقعی خود نمیکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





