سینماسینما، حسین سلطان محمدی:
واژه «مردم» هم در تعاریف خودخواسته خبرنگار و سینماگر، دچار خلط مبحث شده است. هر کسی برای فضاسازی بیشتر و پیشتاز شدن در افواه عمومی، می کوشد سنگ مردم را به سینه بزند و بدین ترتیب، هیاهویی به راه اندازد تا بیشتر دیده شود.
هفتم بهمن ۹۶، خبرگزاری مهر تیتر زد: «مردم از نظم تحویل بلیت ها راضی بودند/ صندلیهایی که به مردم نرسید». ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ هم، این نقل از منیژه حکمت، کارگردان فیلم «جاده قدیم» منتشر شد: «متاسفانه همه بلیتهای سینماهای مردمی که من روز گذشته به آنها سر زدهام به ارگانها فروخته شده و سهمیه هر سینما برای مردم حدود ۱۰ بلیت است.» در هر دو این جملات، ارگان ها یا سهمیه های اختصاص یافته به آنها، واجد هویت مردم نیستند. گویا مردم یعنی احجام و اجسام گوشتی فاقد هویتی که البته وقتی با عنوان دانشجو بلیت می خرند و می آیند تحویل می گیرند مردم هستند وگرنه آنها هم نباید عنوانی می داشتند. همین بی هویت هایی که برای همان سخنان دست زدند و از آنان به عنوان مردم تشکر شده است. یعنی همان ۱۰ نفر! یعنی شما به همان ۱۰ نفر گفتید که چهل سال است جسم و روح تان زخمی است؟! شما برای همان ده نفر سوا کرده از میان مردم، درد دل کرده و به چهل سال اخیر – که مشخص است به کدام سمت و سو نظر داشتید – در جامعه معترض شده اید؟ یعنی سیمرغ مردمی که خواستارش هستید را همین ده نفر در هر سئانس امسال خواهند داد؟ هنرمندی با سابقه خانم حکمت اگر مشتاق چنین سیمرغی است، باعث تعجب است. هر اثری در ایران ساخته می شود، اگرچه در همه جهان هم این گونه است، ساده و سهل ساخته نشده و سختی داشته است. بنابراین چنین واکنش لحظه ای و تندی از خانم حکمت بعید بود.
در عالم واقع و نه در عالم خودساخته، مردم، ترکیبی از همه اقشار هستند، من منتقد، خبرنگار، سلبریتی یا هنرمند یا سینماگر، پزشک، کارمند، مدیر، نظامی و … همه با هم مردم را شکل می دهیم. بنابراین اگر سهمیه بلیتی به ارگان ها فروخته می شود، یعنی اعضای آن ارگان، حتی مدیرانش، مردمی هستند. اما اگر قرار است من خبرنگار تافته جدابافته باشم، همان طور که در بحث سینمای رسانه یا طرح ترافیک و امثال آن، جلوه گر می شود، یا من سلبریتی ادعا کنم افرادی که از طریق ارگان ها به سینماها آمده اند، جزو مردم نیستند، بنابراین باید بپذیریم که خودمان هم «مردمی نیستیم». شما هم یک قشر خاص هستید، ما رسانه ای ها هم یک قشریم. اگر ما مردمی هستیم، دیگر اقشار هم مردم هستند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا به دو سؤال بزرگ جشنواره فجر پاسخی داده نشد؟/ هنر پشت گوش انداختن
- تلاش برای افزوده شدن جایزه مردمی به جشنواره تجسمی فجر
- اعلام پنج فیلم صدرنشین آرای مردمی در جشنواره چهلم
- جزئیات اخذ آرای مردمی در جشنواره فیلم فجر
- معرفی نامزدهای بخش مردمی جشنواره جامجم/ مردم به کدام بازیگران و مجریان رأی دادند؟
- «ده برادر»؛ متناقض ولی بدون تأثیر!/ نگاهی به یک مستند «جشنواره سینما حقیقت»
- در آثار نمایشی، برای رسیدن به «یسر»، چقدر «عسر» لازم است؟!
- دانش آموزان را با تخفیف به سالن ها بیاورید!
- نابودی هنرمند جریان ساز در وانفسای استفاده از شوخیهای بیپروا در سینما و تلویزیون!
- اندیشه از جیب دیگران خوردن را اصلاح کنید!
- نگاهی به مجموعههای مناسبتی ماه رمضان ۱۳۹۷/ از تلخی تا شیرینی!
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان





