سینماسینما، حسین سلطان محمدی: در کشور ما که رسانه ملی، انحصاری است، انتظار این است که در همه زمینه ها، بر نشانه های ملی و قراردادی کشور، تاکید کند و مرتب و مستمر، با تکرار این نشانه ها که شامل سرود ملی، نشانه ها و علائم پرچم رسمی و اسامی قراردادی ساختارهای جغرافیایی و اداری است، آنها را در ذهن اتباع این نظام، زنده نگه دارد. برای همین، وقتی نکات متفاوت با این قواعد بنیادین در این رسانه و آن هم در شاخه ای از آن که معاونت سیاسی است، رخ نماید؛ در عالم ارتباطات، ناگهان تئوری توطئه شبهه می افکند و ما را وادار می سازد با نشانه های مشابه، برابرگذاری کرده و توضیح بخواهیم. آنچه در این مختصر گفته شد، ناظر بر چند چیز است که در شامگاه روز ۵ آذر، در خبر ساعت ۲۱ سیما دیده شد.
نکته نخست و برابر با آنچه در تصاویر دیده شده، در اخبار هواشناسی بود که گوینده اخبار خواند و در زیرنویس ها هم دیده شد که از واژه «خراسان بزرگ» استفاده شده است و خبر از برف و کولاک در این جغرافیای جدید و در آسمان خراسان بزرگ داده و از رانندگان خواسته شده بود برای تردد در جاده های «خراسان»، لوازم ایمنی همراه داشته باشند. «خراسان بزرگ» یعنی چی؟ وقتی در قاعده اداری و تقسیمات جغرافیایی، استان خراسان به سه قسمت خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی، تفکیک شده، نوشتن این واژه، ما را در بدبینانه ترین برداشت، به نقشه داعش می رساند که در خلافت ادعایی اش، از «خوراسان» نام می برد! (دو تصویر زیرنویس پیوست این متن است)


نکته دوم، در پرچمی از ایران بود که در بخشی از خبر، در بک گراند گوینده خبر نشان داده شد. در این پرچم و در بخش سوم و پایینی پرچم، برخلاف قاعده رسمی نشانه های پرچم که ۱۱ الله اکبر در ردیف بالایی و ۱۱ الله اکبر در ردیف پایین، با پایه کرسی یکسان است، ۱۱ الله اکبر ردیف پایینی، واژگون و معکوس بود. این گرافیک را چه کسی طراحی کرده است؟ چه کسی ناظر پخش بود؟ (تصویر یادشده را ببینید)

و البته که، افتتاحیه جشنواره فیلم مقاومت در تالار وحدت بود ولی این تالار متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، برخلاف زیرنویس خبری که نوشته بودند «تالار وحدت حوزه هنری»!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اطلاعیه انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران؛ ناتوانی تشکیلات تلویزیون با بودجه بیانتها در همراهی با مردم
- «برگهای افتاده» در سینماتک برج آزادی
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- خود را دریابیم/ مرثیهای برای هنرمندان
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- سه وزیر حاضر، رئیسجمهور غایب/ چه کسانی برای سینما تصمیم میگیرند؟
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- طی نامهای به رییس سازمان صدا و سیما؛ یک نماینده مجلس درباره تعطیلی پلتفرمهای داخلی هشدار داد
- نامه عجیب رییس ساترا به رییس صداوسیما/ آیا دستورالعمل جدیدی در حوزه نظارت بر پلتفرمها اعلام خواهد شد؟
- معاون سیاسی صداوسیما مطرح کرد؛ «شهر فرنگ» فضای خبری نداشت/ «چاپ اول» چالشی نبود
- حبیب اسماعیلی: شبکه جم فیلمها را رایگان تبلیغ میکرد/ تلویزیون چه خصومتی با سینما دارد؟
- سرپرست شبکه نمایش سیما منصوب شد
- اعتراض عضو کمیته علمی کرونا و پاسخ «خندوانه»؛ با مجوز کدام نهاد ماسکها را برداشتید؟/ مجوز شورای سلامت صداوسیما را داشتیم
- چهار هزار امضا برای پس گرفتن شبکه نمایش خانگی از ساترا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





