سینماسینما، منیژه بهارلو – این روزها دو فیلم «جاده قدیم» و «عرق سرد» دربرابر دیدگان سینماروهای ایرانی قرار گرفته است؛ دو فیلمی که بر حسب اتفاق دو نگرش به نقش زن در اجتماع امروزی و برداشت زنان امروز از این نقش را نشان داده اند.
«جاده قدیم» به زنی در روایت توجه کرده که در کنار ایفای نقش مادری و همسری در خانواده، در اجتماع هم حضور دارد و کارمند بانک است. این زن، هر دو نقش خانوادگی و اجتماعی را به نمایش گذاشته و البته در هیچ کدام هم، نقصانی نشان نمی دهد؛ چون تا آخرین دقایق سال کهنه و برای پاسخگویی به نیاز بانکی مردم، بر سر کار است و البته اقتدار و ابهت به موقع در کنار مهر و عطوفت را نیز در خانواده بروز می دهد. او حتی از شاخصه های عفاف و شرم و حیای ذاتی زنانه نیز چیزی در کاراکترش کم نگذاشته و آنچنان آبروداری می کند که تا آخرین لحظه، بسختی به بیان بخشی از رویدادی می پردازد که بر او در آن شب خاص گذشته است و این شرم و آبروداری را، خانواده او نیز می فهمد و قطعا تماشاگر امروزی هم درک می کند که از چه مبنای فطری و ذاتی وجود انسان برآمده است. او در جمع است و اجتماعی بودن را در خانواده نیز مراقبت می کند و این ماهیت زن را، مرد خانواده هم درک کرده و پا به پای او می آید.
اما «عرق سرد»، در نگاه به زن امروزی در اجتماع، او را در کشاکش ماندن در نقش سنتی یا تظاهر به نقشی جدید نشان داده است. زنی که ابتدا به ذات و ماهیت وجودی انسانی، ازدواج کرده و به جمع گرایش دارد اما بتدریج و در جستجوی نقشی اجتماعی به حوزه ورزش آمده و برخلاف ورزش فوتبالی که بازی می کند و کنشی جمعی است، در شهرت رسانه ای گرفتار آمده و اقدامات انفرادی را در پیش گرفته است و بدین گونه، هم با جمع که نمادش همسر اوست در می افتد و هم در برخورد با قانون، از سویه ورزشی اش فاصله می گیرد. برای او، حضور در اجتماع، به دوری از ماهیت پدیداری وجود انسانی منجر شده و زندگی مشترک هم برایش در اندازه رفع نیازهای غریزی معنا و مفهوم یافته و می اندیشد که ورزش هویتی و انگیزه ای به او داده که با آن می توان بر هر قاعده ماهوی خلقت انسان و هر قاعده قراردادی زندگی امروزی، شورید و بابی جدید در جامعه باز کرد. البته کارگردان با پوشاندن اصل ماجرای واقعی یعنی وجود فرزندی که موجب بروز اختلاف میان زن و شوهر شده بود، ماجرا را در اندازه رفع نیازهای غریزی بشری منحصر کرد؛ ولی همین نیز برآمده از ماهیت انسان است که آرامش و بهروزی را در زیست دو جنس زن و مرد در کنار یکدیگر و در گسترش خانواده قرار داده و هر اقدام جدید نظیر ورزش و … را اگر در مسیر تخریب این بنیان باشد، نفی می کند. روش زن در این فیلم، بیشتر شرمگینانه است چون وجود زن را در اندازه حداقلی ذات بشر تقلیل داده و او را وسیله ای صرفا برای پاسخ به غریزه جنسی می داند و نه وجودی برابر در گستره بزرگی چون خانواده و اجتماع. این فیلم برخلاف نکات مطرح در بعضی رسانه ها، بیشتر نکوهنده رویه اتخاذ شده توسط کاراکتر اصلی داستان است تا برانگیزنده برای تغییر در قانون قراردادی موجود در اجتماع که زن متاهل را برای خروج از کشور نیازمند اجازه کتبی همسر می داند. در این روایت، مرد داستان هم، زن را تنها برای رفع نیازهای غریزی خود می داند و بس و هیچ همراهی ای با او ندارد و او را در اجتماع و انگیزه ها و اقداماتش رها کرده است.
نکته کوتاه آخر اینکه، در نگاه به اسامی دو فیلم هم می توان استنباطی بر این دو برداشت افزود که، روش «جاده قدیم» حتی اگر آسیب زندگی امروزی او را به آشفتگی برساند، اولویت دارد بر روشی که «عرق سرد» بر پیشانی زن امروز بنشاند. زن جاده قدیم، زنی آگاه است که با وجود سختی های بسیار در زندگی، از نقش خود در خانواده و اجتماع، خوشحال و راضی است و شرمگین از آسیبی که زندگی ماشینی و پرمخاطره امروز بر او وارد آورده؛ شرمی که در «عرق سرد» کمتر بروز یافته و زن در آن، برای قرار گرفتن در جایگاه یک وجود پر شر و شور ورزشی و اقناع هوس های مادی ناپخته، بر هر چه قاعده بشری و قانونی است، طغیان های مقطعی می کند و البته بعد از اینکه در کمترین حد از پاسخ به نیازهای غریزی هم نتوانست به مقصود فردی خود برسد، شرمگین و رها و تنها، در اجتماع رها می شود. روشی که در «جاده قدیم» به جلو برده شد به رغم آسیبی که باید برایش تمهیدی اندیشید؛ بر این روند که «عرق سرد»ی بر چهره مان بنشیند، اولویت دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بیرقی «عامهپسند» را با فضای زنانه میسازد
- زنانه نه فمنیستی! / نگاهی به فیلم «عرق سرد»
- استقبال فرانسویها از نخستین نمایش «عرق سرد» در پاریس
- تمجید فرانسویها از «عرق سرد» سهیل بیرقی
- واکنش منیژه حکمت به رای شورای اکران/ تخلف یا خیانت؟!
- انتقاد منیژه حکمت از اکران مستمر فیلمهای کمدی/ اجتماعیسازان محکوم به فنا هستند
- اعتراض تهیهکننده «جاده قدیم» نتیجه داد/ اولتیماتوم داروغهزاده برای رسیدگی
- ماجرای درخواست صداوسیما برای حذف باران کوثری از تیزر «عرق سرد»
- نمایش «عرق سرد» سهیل بیرقی در جشنواره فیلم توکیو
- سحر دولتشاهی با پوششی متفاوت در یک فیلم + عکس
- فرشاد محمدی: در نشست «عرق سرد» به جای کارشناسی، پرخاشگری وجود داشت
- ۱۰ نکته جشنواره فیلم فجر که فراموش نمیشود/ نگاهی به مهمترین اتفاقات متن و حاشیه
- اسامی شش فیلم برتر از نگاه تماشاگران
- «سرو زیر آب»، فیلمی که در آب غرق شد
- منیژه حکمت: اجازه نمیدهم «جاده قدیم» سانسور شود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





