سینماسینما، محمد حقیقت:درکن ۲۰۱۸. فیلمساز خوبی ظهورکرد. علی عباسی متولد ایران درسال ۱۹۸۱ بدنیا آمد. چندین داستان کوتاه به فارسی نوشته است . درسال ۲۰۰۲ تحصیلاتش را دانشگاه پلی تکنیک تهران نیمه کاره رها میکند و به اروپا می آید و سرانجام در استکهلم مستقر میشود تا در رشته معماری ادامه تحصیل دهد. درسال ۲۰۰۷ از مدرسه ملی فیلم دانمارک فارغ التحصیل میشود. و در رشته کارگردانی درجه خوبی میگیرد . اولین فیلم بلند خود بنام ”شلی” را میسازد که دربخش پانارومای جشنواره برلین در۲۰۱۶ پذیرفته میشود. حالا وی با دومین فیلم بلند خود در بخش نوعی نگاه جشنواره کن شگفتی آفرید .
فیلم از رومانی نوشته جان ایوید لیندویسک اقتباس شده که علی عباسی آن را با نویسنده کتاب و یک نفردیگر به رشته تحریر در آورده اند.
سناریو بسیار حرفه ای و هوشمندانه نوشته شده و اجرای میزانسن فیلم خبر از استعداد درخشان این کارگردان تازه نفس ایرانی الاصل میدهد.
روایت فیلم داستان تینا زنی مرزبان را روایت میکند. که درکنار پلیس کار کرده و حس بویایی بسیار غریب دارد که همکاران او را متعجب کرده است. وی صورتی کمی غیره عادی دارد و خیلی سریع تشخصیص میدهد که خلافکاران چه چیزی را پنهان کرده اند. تا اینکه روزی با مردی از نوع خودش آشنا میشود و ماجرا غریب و غریب تر میشود.
تماشاگر در اینجا با دو موجود فرا انسانی روبرو میشود و هر لحظه حیرت او از آنها بیشتر میشود.
فیلم اگرچه میتواند در ژانر اورور جا بگیرد اما ژانر ها را در هم میپیچد و خود میتواند ژانر جدیدی باشد. استعداد بسیار خوب این کارگردان تازه نفس وی را از امیدهای آینده سینمای اروپا معرفی میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پنج جایزه کانادایی برای «کارآموز»
- نامزدی دو بازیگر فیلم علی عباسی در اسکار
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- گزارش سیفالله صمدیان از جشنواره فیلم کن/ از کاپولا تا مریل استریپ و علی عباسی
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ محمد حقیقت از فیلم «کارآموز» ساخته علی عباسی میگوید
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- آکادمی فیلم آلمان برگزیدگان خود را معرفی کرد/ «تالار معلمان» لولای طلا را برد
- ۳۰۱ فیلم بلند واجد شرایط اسکار شدند/ «خرس نیست» پناهی در لیست
- پیشبینی نشریه ددلاین از ۱۵ شانس فهرست اولیه اسکار بینالمللی
- مراسم جوایز آکادمی فیلم اروپا امروز برگزار میشود/ Eo برگزیده دانشجویان
- آمار تماشاگران «تا فردا» و «خرس نیست» در سینماهای فرانسه
- معرفی نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا/ نامزدی «عنکبوت مقدس» در چندین رشته
- آمار تماشاگران فیلمهای «عنکبوت مقدس» و «برادران لیلا» در فرانسه
- سینماسینما/ گزارشی از فروش فیلم «عنکبوت مقدس» در سینماهای فرانسه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





