سینماسینما، ندا فضلی:نگارگر شب، عضو آکادمی اسکار شد.حسین جعفریان بیش از۴۵ فیلم بلند سینمایی، فیلمبرداری کرده است.او نه تنها فیلمبرداری هنرمند،بلکه انسانی به تمام معناست. او چون ستاره ای بر بوم تاریکی رنج سینما می درخشد.هنرمند معاصر ما که تصاویرش روی پرده ی سینما از سطح استانداردهای جهانی هیچ کم ندارد،مارکزوار با دوربینش رئالیسم جادویی آفریده و در کمال بی ادعایی در هر کدام از فیلم هایش تابلویی از زیباترین رنگ ها را با چیره دستی تمام نقاشی کرده.
آری ، اونقاش چیره دست “نور در تاریکی”است.با شگردهای نورپردازی و استفاده ی صحیح از سایه ها، سال هاست با دوربینش در برابر دیدگان ما تصاویری شاعرانه می آفریند.او خوب می داند چطور باید عشقش به سینما را در تک تک آثارش قسمت کند. دوربین جادوگرش متعلق به سینماست و همیشه مثل خودش بوده. او دوست سینماست.آن زمان که از پشت چشمی دوربین به واقعیت می نگرد، از یاد می بریم دنیا جور دیگری ست…

او فیلمبرداری بسیار موءثر در شکل گیری شمایل بصری فیلم های “نرگس،زیر پوست شهر، نسل سوخته، نقش عشق، طلای سرخ،یک شب، چهارشنبه سوری، درباره الی و …” است.
خالق ترکیب بندی هایی پیچیده و استادانه که در آنها نوع نورپردازی، گویای ابهام روزگار ماست. کسی که با زبردستی و به گونه ای روان شناسانه ما را شریک تراویدن معنای ساده ی زندگی در تصاویرش می کند، بی هیچ اغراقی، گویی از بی سبکی شیوه ای ساخته که تنها سبک خود اوست. زلال چون آب و سبک چون باد…
عضو آکادمی اسکار با کارگردانان مطرح سینمای ایران از جمله اصغر فرهادی،رخشان بنی اعتماد، عباس کیارستمی،کیومرث پوراحمد،ابراهیم حاتمی کیا،احمدرضا درویش،کمال تبریزی،همایون اسعدیان و …کار کرده است. بی تردید یکی از بزرگترین فیلم برداران، سینمای ایران ، حسین جعریان جایش در آکادمی اسکار خالی بود، تبریک به نگارگر شب ایران، تبریک به سینمای ایران…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





