سینماسینما، سام بهشتی:
اگر احساسات کنار باشد، با یک نگاه منطقی به کلیت ابوقریب، می توان گفت صرفا یک فیلم خوش ریتم است و اتفاق ویژه ای نیست، بهرام توکلی جنس فیلمسازی اش در این فیلم متفاوت است، چون تغییر ژانر برایش حائز اهمیت بوده و در فیلم تازه اش هم تلاش می کند، با خلق میزانسن های متفاوت این تغییر لحن اش را نشان دهد، اما این جنس از فٌرم برای یک کارگردان تجربه گرا، نمی تواند تاثیر گذاری چندانی داشته باشد، این شاعرانگی و طراوت که در لحن وجود دارد و منقلب شدن مخاطب، صرفا به خاطر التهاب مضمون و قصه تلخی ای که روایت می شود خواهد بود نه چیز دیگری،حمید خضوعی ابیانه فیلمبرداری اش درخشان است، اما این دوربین روی دست بیش از حد و زجرآور، در خدمت لحن و محتوای اثر نیست و آزار می دهد، بزرگترین نقطه قوت فیلم فیلمبرداری و حضور فیلمبرداربا تجربه اش است، اما بدترین نقطه ضعف هم دوربین روی دست بیش از حد و میزانسن های کارگردان است، ابو قریب پر از جزئیات و خرده قصه های ملتهب از دل جنگ است، قصه اش راحت تعریف می شود، ادعایی در بیان روایتش ندارد، امیر جدیدی و حمید آذرنگ حضور نظام مندی در مقام بازیگر دارند و بازی های خوب و درستی از خود ارائه می دهند، اما با همه این وجوه مثبت، بزرگترین لطمه اش را از ادبیاتِ کارگردان و فٌرم روایی برای بیان قصه اش می خورد، اگر این دوربین روی دست ها بی اندازه، در زمان التهاب قصه استفاده می شد، با یک اثر دیگر مواجه بودیم که از نسخه فعلی با ارزش تر بود. نه بهرام توکلی، کریستوفر نولان، نه ابو قریب همانند دانکرک است، فیلم تازه توکلی، ی فیلم ساده و پر از شاعرانگی در لحظه است و نمی توان گفت شاهکار بی بدیل در سینمای جنگ است، با توجه به بضاعت موجود سینمای ایران و با درایت یک تهیه کننده با سلیقه جلوی دوربین رفته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش ده فیلم از فیلمسازان دفاع مقدس در محوطه باز موزه سینمای ایران
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- «روز صفر»؛ مرز باریک صعود و سقوط
- بهرام توکلی سریال «مترجم» را میسازد
- داوران بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- آغاز داوری/ یادداشت داوران جشنواره فجر خطاب به مخاطبان سینما
- داوران بخش «سودای سیمرغ» جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۳)/ شادی حاجی مشهدی، الناز راسخ
- تهیهکننده «نون خ» تکذیب کرد/ نویسندهای به عوامل تولید این سریال اضافه نشده است
- بهرام توکلی به نویسندگان«نون.خ۳» پیوست
- معرفی فیلمهای سینمایی آخر هفته تلویزیون
- انتشار نخستین عکس از ساعد سهیلی در «روز صفر»
- بدون کانسپت/ نگاهی به فیلم «تختی»
- جزئیات آرای ۱۰ چهره موثر سینما در سال ۱۳۹۷ آکادمی سینماسینما/ رتبه نهم: بهرام توکلی
- سعید ملکان «روز صفر» را میسازد/ صدور سه مجوز ساخت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





