سینماسینما، پدرام عبهر:
«سارا و آیدا» قصّهی مادر و دختری است که به خاطر چکهای بیمحل و بدهیهای سنگین پسر خانواده، که حالا فراری و گم و گور شده، رسماً به خاک سیاه نشسته و دربهدر شدهاند؛ خانهشان را بانک مصادره میکند، آبرو و اعتبارشان از بین میرود و حتّی مادر پیر به خاطر یک چک پانصد میلیونی که یکی از طلبکارها به اجرا گذاشته به زندان میافتد و حالا سارا میخواهد هرچه سریعتر پول را جور و مادر را آزاد کند. و خوب میتوانید حدس بزنید که جور کردن یکشبهی پانصد میلیون تومان به این راحتی نیست.
این قصّهای است که فیلم را به جلو میراند و دقیقاً نقطهی قوّت فیلم هم همین قصّه است (با فیلمنامهای خوب از امیر عربی). شاید قصّهاش خیلی جدید و خاص نباشد (انصافاً چند فیلم در همین سالهای اخیر با همین موضوع جور کردن پول ساخته شده؟)، امّآ به اندازهی کافی پویایی و گیرایی دارد که تا آخر درگیرش باشید و بخواهید سرانجامِ شخصیتهای فیلم را پیگیری کنید. و تا همینجای کار هم «سارا و آیدا» از بسیاری از فیلمهای سینمای ایران (که معمولاً در قصّه میلنگند) سه هیچ جلوست!
نکتهی مثبت دیگری که در سارا و آیدا به چشم میآید فیلمبرداری خوب پیمان یزدانیان است، دقیقا به این دلیل که فیلمبرداریاش به چشم نمیآید (که البته نقش کارگردان نیز در این میان غیرقابل انکار است). از نماهای عجیب و غریب پرتکلّف که کارکردی ندارند و از فیلم بیرون میزنند خبری نیست. دوربین به خوبی در خدمت قصّه است و خودنمایی نمیکند و این قابل تحسین است.
امّا متأسّفانه کارگردان، مازیار میری، در برخی سکانسها عجیب حضورش را به فیلم تحمیل میکند. سکانسهایی که غالباً اضافی هستند و شاید فقط برای بیشتر متأثّر کردن تماشاگر در فیلم گنجانده شدهاند و کارکرد دیگری ندارند، و اتّفاقا گهگاه باعث کشدار شدن فیلم و از نفس افتادنش میشوند.
خطر لو رفتن فیلم: اگر فیلم را ندیدهاید پاراگراف بعد را نخوانید!
نمونهی بارزش، سکانسی است که سارا پس از دریافت خبر تصادف آیدا به بیمارستان میرود و درست در لحظهای وارد راهروی منتهی به اتاق عمل میشود که دکتر از اتاق بیرون میآید و خبرِ ناگوار را به پدر و مادر آیدا میدهد. واقعاً احتمال همزمانی این دو اتّفاق، بدون دخالت جناب کارگردان، چند درصد ممکن است باشد؟ و شیون و زاری بعد از آن چقدر به پیشبرد فیلم کمک میکند؟ حالا با بازی ضعیف و واکنش عجیب پدر بعد از شنیدن خبر کاری نداریم!
خب دوباره میتوانید به خواندن ادامه بدهید:
در مورد بازیهای فیلم هم میتوان گفت بازیها همه یکدست و قابل قبول است. پگاه آهنگرانی یکی از بهترین بازیهای چند وقت اخیرش را انجام داده (مخصوصاٌ بعد از بازی بسیار ضعیفش در «هفت ماهگی»)؛ سکانس رنگ عوض کردن و نقش بازی کردنش پای تلفن برای سعید واقعاً عالی است. غزل شاکری هم هرچند در برخی سکانسها بهتر از برخی دیگر بازی کرده امّا در مجموع خوب از پس نقشش برآمده است. و امّا بهترین بازی فیلم بدون شک از آنِ مصطفی زمانی است؛ بعد از «جیببر خیابانِ جنوبی» این دومین باری است که مصطفی زمانی قدرت بازیگریاش را به رخ میکشد و شاید نشان میدهد که تقصیر برخی بازیهای تقریباً ضعیفش بیشتر گردن فیلم و کارگردان است تا خودش (البته اگر انتخاب فیلم را، که خودش انجام میدهد، در نظر نگیریم.)
نکتهی حاشیهای: واقعا نمیدانم این قضیه اتفاقی بوده یا فیلمنامهنویس ناخودآگاه تاثیر گرفته، امّا «سارا و آیدا» از میانهی راه عجیب فیلم Flight رابرت زمکیس را در ذهنم تداعی کرد (هر چند نه هواپیما دارد نه دنزل واشنگتن!) اما شباهت موضوعی این دو (مخصوصاً در مورد دو راهی اخلاقی و تصمیم نهایی سارا)، دستکم از نظر نگارنده، غیرقابل انکار است؛ که البته این شباهت آنقدر ظریف است که نمیتوان از این بابت ایرادی متوجّه فیلم و فیلمساز دانست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- غزل شاکری صداپیشه «ژولیت و شاه» شد
- گنجینه امین تارخ و مازیار میری رونمایی میشود
- اکران «روایت ناتمام سیما» از چهارشنبه/ رونمایی از پوستر
- جایزه بزرگ جشنواره ریگا برای پگاه آهنگرانی
- حضور مصطفی زمانی در یک سریال عربزبان
- جایزه ویژه جشنواره فلورانس برای مستند پگاه آهنگرانی
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- دو جایزه جشنواره کازان برای «بدون قرار قبلی»
- مازیار میری: برای ساخت فیلم مبتذل رقابت وجود دارد!/ فروش این فیلمها بیلان مدیرها میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





