سینماسینما، پدرام عبهر: «خفهگی» یک عاشقانهی مریضِ سیاه و سفیدِ سردِ مالیخولیایی است. یک فیلمِ خوشساخت که به معنای واقعی کلمه «سینمایی» است. قابهای تصویر و حرکاتِ دوربین همگی با دقّت طراحی شدهاند، نورپردازی هنرمندانه است، طرّاحی صحنه و لباس و گریم کمنقص است، موسیقی دقیقاً با حال و هوای فیلم همخوانی دارد و اغلب در پسزمینه جریان دارد و بازیها هم حرف ندارد. و فریدون جیرانی این ارکسترِ خوشصدا را به بهترین شکل رهبری (کارگردانی) کرده است.
آخرین ساختهی فریدون جیرانی، به اعتقاد من بهترین و پختهترین فیلم این کارگردان کهنهکار است. فیلم جدید جیرانی، از خیلی جهات یادآور فیلمهای پیشین اوست؛ قرمز، شامِ آخر، پارکوی؛ همگی عاشقانههایی مریض بودند با چاشنی ترس و دلهره و آدمهای روانپریش. «خفهگی» هم داستان دختری (پردیس احمدیه) است که در سردترین و برفیترین روزهای سال، از ترس پسرعمویش (نوید محمّدزاده) که به تازگی باهم ازدواج کردهاند، راهی تیمارستان شده. به تدریج، پای پرستار تیمارستان (الناز شاکردوست) نیز به ماجرای پیچیدهی این زوج عجیب کشیده میشود.
«خفهگی» خوب آغاز میشود، بهتر ادامه پیدا میکند و طوفانی به پایان میرسد. شاید برخی منتظر هیجان بیشتری در فیلم بوده باشند. امّا به شخصه معتقدم که حال و هوای مالیخولیایی فیلم، هیجانی بیش از این را نمیطلبید. امّا در نهایت، برگ برندهی «خفهگی» نه فیلمنامه بلکه کارگردانی است. (هرچند ناگفته پیداست که بدون یک فیلمنامهی خوب، فیلم توخالی میشد.) در کمتر فیلمی از سینمای ایران چنین تصاویرِ سینمایی چشمنوازی میتوان یافت که البتّه به درستی در خدمت فضاسازی و قصّه نیز باشد. امّا در خفهگی صدا نیز به اندازهی تصویر اهمیت دارد؛ صدای بارش برف، صدای نفسها، صدای فندک، و صداهای دیگر که تقریباً به صورت اغراقشده شنیده میشوند و به ترس و تعلیقِ حاکم بر فضای فیلم میافزایند. و البته صدای موسیقی. موسیقی متن کارن همایونفر در این فیلم تشخّص نمییابد، بلکه در پس زمینه به آرامی جریان دارد و فقط گاه اندکی اوج میگیرد و باز به پشت تصاویر میخزد. شاید حتّی متوجّه موسیقی متن فیلم نشوید چرا که سعی نمیکند خودنمایی کند بلکه فقط در خدمت فضاسازی فیلم است. البتّه تکاهنگهای فیلم حسابشان جداست. کاملاً صداهای دیگر را محو میکنند و کل فضا را به خود اختصاص میدهند.
و امّا بازیها. الناز شاکردوست در نقشی بسیار متفاوت، با گریمی کاملاً متفاوت، درخشان ظاهر شده و بدون شک بهترین بازی دوران بازیگریاش را تا به حال ارائه کرده است. نوید محمّدزاده هم که همچون همیشه بینقص بازی میکند. پردیس احمدیه نیز در نقشی از لحاظ زمانی کوتاه امّا نه چندان راحت، عالی و باورپذیر ظاهر میشود. این سه بازیگر، نقش شخصیتهایی را بازی میکنند که خیلی متعلّق به جهان ما نیستند و شبیه هیچکس نیستند، با این حال میتوانند همذاتپنداری مخاطب را برانگیزند. که البته این امر همانقدر که به بازی خوب بازیگران مربوط است به شخصیتپردازی دقیق و عالی جیرانی هم برمیگردد.
خفهگی، «قرمز» جدید جیرانی است. قرمزی که این بار «خاکستری» است. خاکستریای که از «قرمز» هم خوشرنگتر است. و این خاکستریِ خوشساخت به اعتقاد نگارنده بهترین فیلمِ جشنوارهی گذشته بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- مهران مدیری و الناز شاکردوست در فیلم جدید هاتف علیمردانی
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- نوید محمدزاده با کارگردانی خودش روی صحنه میرود
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- راهیابی «آخرین تولد» به پنج جشنواره بینالمللی
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- فیلمی به تهیهکنندگی نوید محمدزاده در جشنواره لوکارنو
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





