سینماسینما، پدرام عبهر:
«شعلهور» قصّهی سقوط و تباهی شخصیتی است که به خاطر اشتباهاتش، از عالم و آدم توسری خورده و حالا اگاهانه یا ناخودآگاه از تمامِ بی مهریهایی که دیده و توهینهایی که شنیده قصدِ انتقام دارد.
فرید (امین حیایی) بعد از چهارسال اعتیاد به تریاک، مدّتی است ترک کرده و متادون مصرف میکند. بیکار است، همسرش ترکش کرده، توانایی نگهداری از پسر جوانش را ندارد، مادر و برادرش مدام به او سرکوفت میزنند، و در یک کلام پر از خشم و عقدههای نهفته است. به همین خاطر، ناگهان همهچیز را رها میکند و به زاهدان و زابل میرود تا شاید بتواند از نو شروع کند. امّا درست زمانی که نقشههای بلندپروازانهای در سر دارد و پرانگیزه و پرانرژی به دنبال رسیدن به آرزوهایش است، خشم و عقدههای درونی گریبانش را میگیرد و مسیرِ تباهیاش آغاز میشود.
«شعلهور» گامی است دیگر در مسیر فیلمسازی حمید نعمتالله. گامی که شباهتهای زیادی با فیلمهای قبلی فیلمساز دارد. بیپولی و بیکاری فرید، بیشباهت به وضعیت بهرام رادان در بی پولی نیست؛ و سقوط و تباهیاش یادآور زوال مینای «رگِ خواب» است (اقامتگاه فرید در آن حلبیآبادِ وسط ناکجاآباد نیز شباهتی انکارناپذیر با ساختمانِ تکافتادهای که مینا در آن زندگی میکرد دارد)؛ حتّی آشناییاش با وحیده، آرایش غلیظ و رگ خواب را در ذهن تداعی میکند. و از همه مهمتر مثل سایر ساختههای کارگردان، مشخّصاً پیام اخلاقی میدهد.
با این حال، به اعتقاد نگارنده، آخرین ساختهی حمید نعمتالله گامی رو به جلو در مسیر فیلمسازیاش نیست. هرچند «شعلهور» نیز همچون آثار قبلی فیلمساز، از کارگردانی و فیلمبرداری (روزبه رایگا) خوبی برخوردار است، شخصیتپردازی کاراکتر اصلی و دگردیسی او در طول فیلم به خوبی طرّاحی شده، شوخطبعیها و شیطنتها و جزییاتی که معمولا از نعمتالله سراغ داریم در آن دیده میشود، و حتّی میتوان به جرأت گفت که نسبت به چند فیلم قبلی این فیلمساز موضوع عمیقتر و دغدغهی مهمتری دارد، امّا بههیچوجه نمیتواند موفقیت «رگِ خواب» را تکرار کند. چرا؟
اوّلین مشکل، فیلمنامه است؛ فیلمنامهای از هادی مقدّمدوست و حمید نعمتالله که پر از موقیعتهای تکراری و گاه خستهکننده است. دیالوگها دقیق نوشته نشدهاند و گاه همچون صداگذاریهای خامدستانهی برخی فیلمهای قدیمی، کاملاً توی ذوق میزنند و بعضیوقتها به هیچوجه شبیه یک گفتگوی عادی و طبیعی نیستند: (یک مثال ساده: وحیده به فرید زنگ میزند. پسرش نوید گوشی را برمیدارد. وحیده میگوید که با فرید کار دارد و میپرسد: «شما پسرشونی؟» قاعدتا انتظار داریم نوید بگوید بله امّا فقط میگوید: «پسرشونم»! گویی سؤال این بوده که شما چه نسبتی با فرید دارید!) مشکل دیگر فیلمنامه اشتباهات منطقی عجیبی است که در آن دیده میشود (برای اینکه داستان لو نرود فقط به یکی از موارد اشارهای گذرا میکنم: چرا وحیده در آن موقعیت بحرانی پس از تماس با مصطفی خودش تا فرودگاه دنبال او میآید؟ در حالی که قاعدتاً اگر مصطفی تاکسی میگرفت زودتر میرسید تا اینکه وحیده آن همه راه را بیاید و دوباره برگردد!!)
مشکل دیگرِ «شعلهور» بازیها هستند. بازیها حقیقتاً چنگی به دل نمیزنند و حتّی برخلافِ شنیدهها و انتظارات، بازی امین حیایی هم (که بار اصلی فیلم را به دوش میکشد) چندان درخشان نیست و بیش از اندازه، اغراق در بازیاش دیده میشود و به اصطلاح overacting میکند.
و در نهایت، اصلیترین نقدی که به نظرم به «شعلهور» و دیگر فیلمهای حمید نعمت الله (مخصوصاً آرایش غلیظ و رگ خواب) وارد است این است که فیلمساز مشخّصاً تلاش میکند پیام اخلاقی بدهد و این مسئله به روند قصّهگویی فیلم لطمه میزند و مخاطب را دلزده میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- «غریزه»؛ شکوهِ سینمای ناب
- چه را حبیب از حمید آموخت!؟
- یک چالش عجیب در پایانبندی یک فیلم؛ تنش بین سازندگان «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» بالا گرفت
- امین حیایی در «استخر» جلوی دوربین رفت
- «زیبا صدایم کن»؛ بذرِ امید
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- پس از ۳ سال؛ «برف آخرِ» امین حیایی به سینماها میآید
- دارا حیایی: پدرم تا کی میتواند نقش یک پسر جوان را بازی کند؟
- «کوکتل مولوتف» آماده نمایش شد
- امین حیایی و امیر جعفری با یک کمدی به سینماها میآیند
- فیلمبرداری «کوکتل مولوتف» به پایان رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





