
سینماسینما، کیوان کثیریان:
وزیر ارشاد در دیدارش با مسئولان جشنواره ملی فیلم فجر حرفهای مفیدی زدهاست که معمولا از یک وزیر ارشاد بعید است! یعنی ما عادت نداریم جز حرفهای کلی و بیمصرف بشنویم.
یکی اینکه: «در برگزاری جشنواره فیلم فجر توجه به برخی نکات ضروری است که شفافیت یکی از این نکات است.»
و واقعا یکی از نکاتی که این سالها به اعتبار جشنواره لطمه وارد کرده است همین نبود شفافیت و دوری از اتاق شیشهای است. این کاستی، اعتماد عمومی و البته اعتماد رسانهها به جشنواره را کم میکند.
تاکید بر اهمیت برگزاری جشنوارهای با حوزه اثرگذاری فراملی در سطح منطقه و جهان از دیگر نکات مهم سخنان وزیر است. ایران با داشتن سینمایی معتبر و پرافتخار در سطح جهان، نیاز بسیار به یک جشنواره معتبر و اثرگذار نیز دارد که از مسیر فرهنگ به توسعه دیپلماسی عمومی نیز کمک کند.
ضرورت «تعامل حداکثری با رسانهها» از دیگر نکات مهم سخنان وزیر است به ویژه آنجا که اطلاع رسانی شفاف را مانع بروز گمانهزنیها و شبهات و سوءتفاهمها میداند.
«تعامل حداکثری با رسانهها این حس را در آنها ایجاد میکند که ضلع مهم جشنواره هستند. رسانهها باید در متن باشند نه در حاشیه جشنواره. آنها باید احساس همراهی و همذاتپنداری با ما داشته باشند. ایجاد تعامل مناسب با رسانهها به احساس صداقت و امنیت در اطلاعرسانی اخبار منجر میشود.»
نگاه او به مدیریت هم جالب توجه است: «دوره مدیریتِ با فاصله تمام شده است. در گذشته ممکن بود که با این نوع مدیریت اعتدال ایجاد کرد ولی در حال حاضر فضای اجتماعی و ارتباطی ما نوع دیگری از مدیریت را ایجاد کرده است. هر چقدر نزدیکتر باشیم سوءتفاهمها کمتر میشود»
و مهم ترین نکته مورد اشاره وزیر اهمیت «نقد» است. نکتهای که همواره تمام مدیران این کشور را ناراحت و عصبانی میکند حتی اگر خلاف آن را وانمود کنند: «اصحاب رسانه و منتقدین باید این حس را داشته باشند که میتوانند به راحتی انتقاد کنند.»
سخنان وزیر محترم نسبت به اسلافش کاربردیتر و ریزبینانهتر است و نشان از آشنایی بیشتر او با حوزه تحت مسئولیتش دارد. اما جدای از این، نکته مهم، ارزیابی میزان توجه مدیران او به این سخنان است. اینکه این سخنان و توصیههای راهبردی، ویژه نشستها و جلسات است یا ضمانت اجرایی دارد و مدیران سینما آنها را جدی میگیرند و به کار میبندند؟ این مسئلهای است که باید روی آن مکث کرد. اینکه آیا کسی در مجموعه وزارت ارشاد حضور دارد که جاری شدن سیاستهای کلی مورد نظر وزیر را در زیرمجموعههای ارشاد پیگیری کند را نمیدانم. ولی امیدوارم طوری نشود که حرفهای وزیر را در حوزههای زیرمجموعهاش نشود ردیابی کرد.
یادم هست در سال ۹۲ آقای دکتر روحانی در اولین دیدارشان با هنرمندان و اهل فرهنگ، نکات کلیدی و هیجان انگیزی را مطرح کردند که هر جملهاش با تشویق شدید حاضران مواجه میشد. از جمله نکات بسیار قابل توجه، بحث نظارت بر آثار هنری و فرهنگی بود. آنقدر آن وعدهها جذاب و خواستنی بود که از فرط تشویق، صدای آقای رییس جمهور را به سختی میشد شنید. او حرفهایی را به زبان میآورد که مطالبه سالیان اهل فرهنگ بود. بلافاصله بیرون تالار، یکی از مدیران ارشد نظارتی را دیدم. گفتم؛ منظور آقای رییس جمهور شما بودیدها! پاسخم یک لبخند ساده و معنادار بود. حالا آن مدیر، دیگر در آن منصب نیست ولی روندی که آقای رییس جمهور در ردّ آن سخن میگفت نه تنها برچیده نشده بلکه استوارتر به راهش ادامه میدهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نامه سرگشاده یک کارگردان به وزیر ارشاد
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- وزیر ارشاد: در خصوص هنرمندان ممنوع الکار تجدید نظر کلی خواهد شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سومین جشن مهر سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان





