در پی اهانت روزنامه یالثارات به هنرمندان در یک جشن، در مدتزمانی کوتاه انجمن بازیگران به این موضوع واکنش نشان داد و این حق را برای اعضای انجمن بازیگران و دیگر هنرمندان محفوظ دانست که از حقوقشان دفاع کنند. با امین تارخ، رئیس انجمن بازیگران خانه سینما، دراینباره گپوگفتی داشتیم. به گزارش سینماسینما، این بازیگر سینما و تلویزیون معتقد است برخی تلاش میکنند هیچ جشنی برگزار نشود.
آقای تارخ! خانه سینما بهتازگی بیانیهای مبنیبر محکومکردن روزنامه یالثارات منتشر کرد؛ اما پیشازاین انجمن بازیگران خانه سینما با لحنی شدیدتر و محکمتر از اعضایش دفاع کرد و خواستار رسیدگی به این موضوع شد. بعد از این بیانیه اقدام دیگری درباره این موضوع از طرف انجمن بازیگران در جریان است؟
احساس میکنم همینقدر که به عنوان اولین نهاد سینمایی به این اتفاق واکنش نشان داده شد و تصور میکنم واکنش درست و بجایی بود و میتوانست خیلی شدیداللحنتر از این باشد، خوب است. درست است که به اهالی سینما توهین شده بود؛ اما در کل به مجموعه بازیگرانی که در جشن حضور داشتند، نیز این اهانت تسری پیدا میکرد. نشریه یالثارات صاحب یک موقعیت غیرقانونی است و اهانت بیشرمانهای به اهالی سینما کرده است و افراد یا نهادها درباره این عمل نشریه بیانیههایی در مطبوعات یا صفحات اجتماعی منتشر کردند. این واکنشها نشاندهنده ابعاد این موضوع است و اینجا وظیفه نهادهای قضائی است که موضوع را پیگیری کنند. در بیانیهای هم که از طرف انجمن بازیگران منتشر شد، این موضوع قید شد که برای همه اعضای انجمن بازیگران و همکارانمان در سینما این حق محفوظ است که خواستار پیگیری قضائی این موضوع باشند. طبق قاعده انجمن بازیگران شاید به لحاظ قانونی نتواند در قالب یک صنف شکایت کند و پیگیر این موضوع باشد. ما اهل شلوغکاری نیستیم و دوست نداریم جنجال بهپا شود. موضوع این است که برخی تلاش میکنند نهتنها جشن حافظ، بلکه جشنهای سینمایی دیگری برگزار نشود. جشن شهرزاد که انصافا باید برایش جشن گرفت یا جشن حافظ که علی معلم و آذر معماریان بی هیچ حمایتی این جشن را برگزار میکنند و در این راه موی سپید کردهاند و هدفشان احترام و شأن هنرمندان است و پاسخ آنها جز تحقیر چیزی نبوده. برخی دوست ندارند چنین جشنهایی برگزار شود.
در نهایت اینکه شما منتظر واکنش قوه قضائیه و وزارت ارشاد هستید؟
بله، انتشار بیانیه تنها برای آرامکردن فضا بود و همه ما باید تلاش کنیم که قضیه را به جنجالی سخت بدل نکنیم. وزارت ارشاد و قوه قضائیه دو نهادی است که باید به این موضوع رسیدگی کنند و پیگیر این موضوع باشند. نشریهای که مجوزش باطل شده است، به چه دلیل و چرا به این شکل به هنرمندان هتاکی میکند؟ نکتهای که نیاز است به آن اشاره کنم، این است که شخصیتی فقیه درباره این واژه نکاتی را گفتند و درباره جلوگیری از نفوذ خارجی این واژه مطرح شد و در راستای دیگری این واژه را به کار بردند؛ اما وقتی شخصی در تلویزیون رسمی کشور و در برنامهای سینمایی از این واژه استفاده نابجایی میکند و توهین میکند، اگر همان زمان وزارت ارشاد و نهادهای قضائی با آن شخص ویژه برخورد میکردند، مطمئن باشید این موضوع تکرار نمیشد.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقش امین تارخ در ارتقای بازیگری سینمای ایران/ موزه سینما نباید از حضور هنرمندان خالی باشد
- گنجینه امین تارخ و مازیار میری رونمایی میشود
- «ترانه تارخ»؛ پرترهای از زندگی امین تارخ/ عسگرپور: وجوه آموزشی تارخ فراتر از مرزهای خودمان بود/ اسعدیان: امین تارخ را زود از دست دادیم
- ناگریز از زندگی زیر تنها سقف امن/ نگاهی به فیلم «اجارهنشینها»
- به یاد هنرمندان درگذشته/ چشمهایی که در سال ۱۴۰۱ بسته شد
- مراسم خاکسپاری امین تارخ / گزارش تصویری
- امین تارخ درگذشت
- عرضه آنلاین فیلم کوتاه «خط ممتد» با بازی الناز شاکردوست
- مراسم تشییع پیکر محمدعلی کشاورز برگزار شد/ همیشه ماندگار
- آسیبشناسی آموزش بازیگری در ایران به روایت تارخ و همت
- مراسم ختم خشایار الوند / گزارش تصویری
- نقد و بررسی سریال “رهایم نکن” / گزارش تصویری
- گلایه امین تارخ از بیتوجهی به پیشکسوتان/ در ایران به محض پیر شدن، تو را دور میاندازند
- نظر امین تارخ درباره وضعیت امروز تلویزیون/ کمی ناامیدم
- تصویربرداری سریال «دستت را به من بده» از نیمه گذشت/ پخش از اول ماه رمضان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





