سینماسینما، ناصر صفاریان
این که یک روزنامهنگار، پس از مدتی نوشتن، حالا در زمان فعالیت یا در دوره فاصله گرفتن از کارش، مجموعه یا منتخبی از نوشتههایش را در کتابی گردآورد و منتشر کند، اتفاق تازهای نیست و بارها تجربه شده. تفاوتش اما در چگونگی این گردآوری است و این که مطالب همانطور که پیش از این چاپ شده بوده دوباره منتشر شود، یا نه فقط به قصد ویرایش، که به نیت بازنگری و بازنویسی در گذر زمان، نویسنده دستی به سرورویش بکشد.
این به روز کردن، نه فقط در خود متن، که در انتخاب نوشتهها و کنار هم قرار گرفتن موضوعهای نزدیک به هم و مشترک هم خودش را نشان میدهد و باعث میشود با مجموعهای نه فقط آرشیوی، که دارای حرفی درخور و بیزمان طرف باشیم. «افسون پرده نقرهای»، کتاب جدید بهمن مقصودلو، یکی از همین دست تلاشهای درخورتوجهیست که امسال به بازار نشر ایران راه پیدا کرده است؛ کتابی مشتمل بر مطالب پیش از این چاپشده او در نشریان سینمایی.
«افسون پرده نقرهای» در دو بخش اصلی «گفتوگوها» و «مقالات و دیدارها» تنظیم شده؛ یعنی بدنه اصلی بر مصاحبه با چهرههای مشهور بنا شده است. بخش سوم هم که به گزارش ساخت و تحلیل دو فیلم پرداخته، باز در دلش مصاحبه دارد. این کتاب که نسخه جامعتر و کامل شدهای از «این سوی ذهن، آن سوی مردمک» است که سال هفتادوهشت خورشیدی در ایران منتشر شده بود، چنان نامهای جذابی را در خود جای داده که حالا با حال و روز سینمای امروز جهان در دل سینمای رسمی امروز ایران، تصور چنین دیدارها و گفتوگوهایی برای سینمادوستان کار سادهای نیست.
به این فهرست نگاهی بیندازید: برناردوبرتولوچی، الن رنه، نیکلاس ری، اتو پرمینجر، میلوش فورمن، گریگوری پک و… خود این گفتوگوهای اختصاصی مقصودلو هم مانند مواجهشدن با این اسامی جذاب است. گفتوگوهایی که هم روانیِ متن و ترجمه (در مورد برخی مصاحبهها که اصلش به زبان انگلیسی بوده) در آن هست و هم جذابیتِ محتوایی و آنچه در میان حرفها منتقل میشود.
به همین خاطر هم هست که برخلاف برخی نمونههای مشابه که مرور نوشتههای مطبوعاتی یک سینمایینویس، نه جذاب است و نه کارایی دارد، اینجا با اثری زنده و پویا روبهروییم که ریشه در تاریخ سینما دارد و بوی کهنگی نمیدهد. کتاب مقصودلو کار دیگری از اوست در عرصه ثبت سند و ماندگار کردن تاریخ؛ درست مثل فعالیتهای بعدیاش در زمینه مستندسازیِ گفتوگومحور و ارائه اسنادی کارآمد و ماندنی از دلِ تاریخ سینمای ایران.
افسون پرده نقرهای
نویسنده: بهمن مقصودلو
طراح جلد: بهزاد خورشیدی
ناشر: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان و انتشارات دامون
چاپ نخست ۱۴۰۲
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- معصومترین بازیگر زنِ نقشهای بدنام سینمای ایران
- نگاهی به کتاب «۵۵ سال، ۸۵ فستیوال»/ دور دنیا در ۵۵ سال!
- اختصاصی سینماسینما/ سعید راد؛ طلوع و غروب یک ستاره
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- کارنامهی درخشانِ یک پژوهشگرِ دلشیفتهی سینما/ نگاهی به کتاب «افسون پردهی نقرهیی»
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- یک سند ماندگار از یک شاهکار/ درباره مستند «داریوش مهرجویی، ساختن فیلم گاو»
- نقد فیلم مستند “عباس کیارستمی، یک گزارش” (ساختهی دکتر بهمن مقصودلو)/ گزارشِ یک زخم کهنه، یک دردِ مشترک
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با بهمن مقصودلو/ سهراب شهیدثالث فرزند خلف برسون است
- بازتابِ روشنِ اندیشههای یک سینماگرِ بیهمتا/ نقد و بررسی کتاب «رئالیسمِ شاعرانهی ژان رنوار»
- گفتگو با بهمن مقصودلو درباره امیر نادری/ نادری یک فیلمساز یاغی است
- پردهخوانیِ شیرینِ رنجهای ناشنیده و ناگفته!
- حکایت مرد دانا
- بهرام بیضایی با کابوسهای خود چه میکند؟!
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





