پوران درخشنده این بار هم در فیلمش از چهره های جوان استفاده کرده است. ابولفضل میری در فیلم زیر سقف دودی یکی از همان جوان ها است که با وجود داشتن نسبت فامیلی با کارگردان سعی می کند مستقل از نام درخشنده به فعالیت حرفه ای خود ادامه دهد.سینماسینما، سمیرا قریب: ابوالفضل میری در ۱۸فروردین ۱۳۷۰ در شهر تهران به دنیا آمد.او مدرک فوق دیپلم و کارشناسی خود را در رشته ی معماری از دانشگاه خزر محمودآباد دریافت کرد.بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی خود وارد حرفه بازیگری شد و در کلاس های پوران درخشنده،هادی مزبان،علی سلاحی شرکت کرد.میری اولین تجربه بازیگری خود را در فیلم زیرسقف دودی به کارگردانی و تهیه کنندگی پوران درخشنده کسب کرد. با او به بهانه بازی در فیلم زیر سقف دودی گفت و گو کردیم که در ادامه می آید:
این روزها که فیلم اکران شده چند بار «زیر سقف دودی» را با مخاطب دیده اید. واکنش ها چطور بوده؟
در مدت اکران فیلم چندین دفعه به همراه عوامل فیلم و یک الی دو بار به تنهایی در کنار بینندگان در سالن حظور پیدا کردم.در زمان نمایش سالن غرق در سکوت بود و نگاه و توجه خانواده ها و مخاطبانی که از نسل آرمان بودند؛درگیر موضوع فیلم گشته بود.
اولین تجربه بازیگری مقابل دوربین، در نقش آرمان جوانی با مشکلات خانوادگی و روحی ساده نبوده. برای نزدیک شدن به نقش چه کردید؟
طبیعی است، من میخواستم در کاراکتری در مقابل دوربین حظور پیدا کنم که اگرچه شبیه من نبود اما بودند افرادی در اطرافم که مشکلات و زندگی شبیه به آرمان داشتند ؛پس شرایط ایجاب میکرد که با شخصیت آرمان هم خویش پنداری کنم تا بتوانم با رفتار ها و شرایط زندگی کاراکترم در فیلم اُنس بگیرم و در این راه سرکار خانم درخشنده مشورت های اَزنده ای را در اختیار بنده قرار دادند.
سینمای ایران را دنبال می کردید؟ چه نوع فیلم هایی را دوست داشتید؟
بله،سینمای ایران نه تنها بسیار با ارزش و ارزنده است بلکه به تازگی توانسته است هم در سطح ملی و هم بین الملل به جایگاهی پر افتخار دست یابد.
من عاشق سینما هستم عاشق دیدن و نقد فیلم های با ارزش اجتماعی.
به بازیگری فکر می کردید؟ از چه زمانی این حرفه برای شما جدی شد؟
به دلیل حضور در خانواده ای سینمایی از همان دوران کودکی ام مانند حال علاقه بسیاری به تماشای فیلم داشتم این علاقه ها موجب میشدند تا در دنیای کودکانه خویش بخواهم نقش های اول مورد علاقه ام را بازی کنم.علاقه های دوران کودکی موجب شد تا اکنون به دنیای بازیگری علاقه مند شوم و به دنبال شخصیت هایی بروم که در سینمای ایران آثار ارزشمندی را به ثبت رسانده اند،و بسیار خدا را شاکر هستم که خانم درخشنده را که یکی از شخصیت های ارزنده تاریخ سینمای ایران هستند را در زندگی من قرار دادند.
با توجه به نسبت خانوادگی با خانم درخشنده، مسیر ورود به سینما برایتان ساده طی شد؟
به طور قطع که نسبت خویشاوندی ام با خانم درخشنده نه تنها راه را برای من هموار و آسان نکرد بلکه سخت تر هم بود چرا که مرا نسبت به ایشان دارای حس مسئولیت بیشتری می کرد تا باعث افتخار ایشان در سینما باشم همچنین این نکته برای همه ی ما روشن است که برای خانم درخشنده حرفه اش بسیار مهم و باارزش است که نخواهد با یک نسبت خانوادگی آن را خدشه دار سازد و همانطور که تا کنون مشاهده کرده ایم خانم درخشنده در آثار خود از بازیگر های ناآشنایی چون محمدرضا غفاری،افسانه پاکرو،نیما صفایی،… استفاده کرده است. ضمن اینکه فکر می کنم شاید نسبت نداشتن با ایشان کار را برایم در مقابل دوربین آسان تر میکرد و من با همان نسبت خانواگی تاروز های آخر نیز نمیدانسم که در تست بازیگری خود انتخاب شده ام یا خیر.
برای یک جوان تازه وارد به سینما، همکاری با فرهاد اصلانی و مریلا زارعی چطور بود؟ در سکانس های مشترک از آنها کمک می گرفتید؟
برای من که به تازگی به دنیای بازیگری وارد شده ام بسیار اتفاق با ارزش و خوبی بود که در کنار این هنرمندان حرفه ای به ایفای نقش به پردازم مسلم است که در ابتدا کاربرایم بسیار سخت بود اما به مرور زمان و در طول فیلم برداری روابط دوستانه ای بین من و این عزیزان پیش آمد که به راحتی در مقابلشان نقش خود را بازی میکردم و از رفتار و تجربه هایشان برسر صحنه الگو برداری کردم و زمینه ای برای کار حرفه ای خودم قرار دادم.
سینمای پوران درخشنده ویژگی هایی دارد، مثلا توجه به نسل جوان/ بحران های خانوادگی و مسائل اجتماعی… فیلم های ایشان را دنبال می کردید؟ با آنها ارتباط داشتید؟ علاقه تون به کدام فیلم بیشتر بود؟
خانم درخشنده روحیه جوانی دارند؛ چرا که نسل جوان را بسیارخوب درک میکند و برایشان ارزش قائل است میتوانم بدون هیچ اغراقی بگویم که ایشان برایم یک دوست صمیمی است دوستی که با او مشورت میکنم،درد و دل می کنم و از ایشان کمک میخواهم میدانم که ایشان نه تنها در کنار من بلکه در کنار همه ی جوانانی که نیاز به یک هم صحبت دارند،هم صحبتی واقعی است.
طبیعی است که به سینمای ایشان علاقه و ارادت بسیار دارم و آن را دنبال میکنم.آثاری چون پرنده کوچک خوشبختی،هیس دختر ها فریاد نمی زنند،زیر سقف دودی از آثار پر افتخار و با ارزش ایشان است که من بسیار تماشایشان کردم و با آن ها ارتباط بر قرار کردم.
فکر نمی کنید آرمان کمی منفی شده؟ زیادی پرخاشگر، لوس و خودخواه است.
توجه داشته باشید که آرمان در زیرسقف دودی نماینده تمام آرمان هایی است که دچار این بحران خانوادگی یعنی طلاق عاطفی شده اند.آن ها قربانی روابط خود خواهانه و بی عاطفه ی پدر و مادر هایی هستند که اولین دوستان فرزند خود محسوب می شوند.
والدینی که بدون هیچ مهر و محبتی فقط در کنار هم در زیر یک سقف زندگی می کنند این کنار گذاشتن هایشان و این برای خود زندگی کردن هایشان تأثیرات مخربی بر روی رفتار و زندگی آرمان های این گونه زندگی ها می گذارد،آرمان هایی که به دلیل تنهایی پرخاشگر می شوند،تنها و منفی می شوند،عشق و محبت را یاد نمی گیرند و خودخواه می شوند.
برنامه جدیدی برای بازی در پروژه ای دارید؟
من در طول زمان جشنواره تا کنون پیشنهاد هایی برای بازی در سینما و تلوزیون داشته ام اما ابتدا خواستم که فیلم اکران شود تا نظرات و واکنش ها را نسبت به توانایی خود برای بازی در دنیای بازیگری بسنجم تا ببینم در کجای این دنیا قرار گرفته ام تا انتخاب کنم که می توانم بمانم یا خیر.
من برای ماندن آمده ام چرا که برای رسیدن به این موقعیت بسیار زحمت کشیدم.
امید دارم که مورد قبول مردم و بزرگانی که در تاریخ سینمای ایران صاحب نام و پر افتخار بوده اند قرار گرفته باشم و افتخار حظور در آثارشان را پیدا کنم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنشهای سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- پوران درخشنده : امیدوارم مسئولان پروانه ساخت «هیس پسرها گریه نمیکنند» را هر چه زودتر بدهند
- انگار پوران درخشنده هم باید فیلم فسیل بسازد تا به او مجوز بدهند
- داوران بخش ملی و بینالملل جشنواره۳۵ فیلم کودک معرفی شدند
- داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
- نمایش بیش از ۱۰ فیلم ایرانی در بنگلادش/ دو ایرانی در جشنواره داکا داوری میکنند
- از سوی معاون اول رئیس جمهور؛ اعضای شورای سینما منصوب شدند
- خوشامد به نسلی که سینما را می شناسد
- معرفی داوران پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم پرواز
- عکسی قدیمی از سه فیلمساز زن ایرانی
- تبریک اینستاگرامی پوران درخشنده به مناسبت ماه مبارک رمضان
- پوران درخشنده و سینمایی که آگاهیدهنده است
- رخشان بنیاعتماد، سینماگر جهانی، زن ایرانی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش