مائده طهماسبی از جمله بازیگرانی است که علاوه بر تئاتر، در سینما نیز خوش درخشید. او در سینما نقشهای ماندگاری را در کارنامه خود ثبت کرده؛ نقشهایی که هر کدام به خاطره بسیاری از علاقهمندان سینما تبدیل شدهاند. گفت و گوی کوتاهی که با او داشتیم که در ادامه میخوانید.
چرا در طی این سالها کمکار شدهاید؟
دلایل زیادی دارد، اما میتوانم به چند نکته از آنها اشاره کنم. ابتدا باید بگویم که در طی این چند سال تولیدات سینما آنقدرهای هم زیاد نیست. اگر نگاهی به تعداد آثار سینمایی ساخته شده در طی سالهای اخیر بیندازیم متوجه میشویم که فیلمهای کمتری ساخته شده است. طبعاً در چنین شرایطی بازیگران نیز به علت پیشنهاد کم، کمکار خواهند شد. به هر حال باید بپذیریم در هر حرفهای فراز و نشیب وجود دارد. سینما چند سالی دوران رکود را تجربه کرد اما به نظر میرسد این شرایط کمکم رو به بهبود است و میزان تولیدات سینما افزایش پیدا کرده است.
چرا تولیدات در سینمای ایران کم شده است؟
دلایل زیادی دارد که باید توسط کارشناسان این حوزه بررسی شود و آسیبهای موجود در آن مرتفع شود. اما در مورد خودم باید بگویم که حقیقتاً فیلمنامههای خیلی خوبی پیشنهاد نشد. در شرایطی که نمیخواهم در هر کاری حضور پیدا کنم، فیلمنامهها و نقشهای ضعیف مزید بر علت شد تا طی این چند سال کمکارتر باشم.
آیا کمکاریتان در طی سالهای اخیر به دلیل وسواس بیش از اندازه خودتان نیست؟
بگذارید اینگونه پاسخ دهم، در واقع در طی ۱۱ سال گذشته همواره در جایگاهی به عنوان بازیگر قرار داشتم که میتوانستم نقشهایم را خود انتخاب کنم. به همین دلیل همواره سعی کردم مسائل زیادی را در انتخاب نقشها درنظر بگیرم. بعد از فیلم سینمایی «مارمولک» به کارگردانی کمال تبریزی و همچنین نقشی که در فیلم سینمایی «زندان زنان» ایفا کردم به یک باره با انبوه زیادی از پیشنهادهای یک شکل مواجه شدم که تماماً نقشهای مشابه این دو فیلم بود. تصور کنید اگر قرار بود مائده طهماسبی تنها به فکر حضور زیاد در سینما و یا پر کردن رزومه کاریش باشد، در حال حاضر در کارنامهاش تعداد زیادی نقش شبیه به هم وجود داشت.
بحث مالی قضیه برایتان مهم نبود؟
اگر به واقع جزو آن دسته از افرادی بودم که تنها به بحث مالی این حرفه فکر میکردم، شاید راحتتر میتوانستم قدم بردارم. البته این خود ایراد نیست اما من نمیخواهم برای حضور در نقشهای شبیه به هم در حرفهام تبدیل به کلیشه شوم و در طول مدت کاریم خود را تکرار کنم. برای اینکه به این سمت حرکت نکنم واقعاً تحملم را زیاد کردم و به بسیاری از فیملنامهها و نقشها که کلیشهای بودند جواب منفی دادم.
مواجهه مائده طهماسبی با موقعیتهای کاری جدید و وادیهای تجربه نشده چگونه است؟
اینکه هر بازیگری به دنبال تجربههای جدید و کار با کارگردانهای شاخص است امری بدیهی است. خوشبختانه به دلیل ادامه ندادن بازی در نقشهای شبیه به هم در طول فعالیتم در سینما، کاراکترهای بهتری به من پیشنهاد شد که با هم تفاوت داشتند. نقش «گوهر» در فیلم سینمایی «ماهیها عاشق میشوند» از همین دست کاراکترهاست. اصولاً برایم تأثیرگذاری نقش در آثار سینمایی بیش از کوتاهی و بلندیشان در فیلم مهم است. نقشهای کوتاه زیادی را بازی کردم که واقعاً دوستشان دارم، یکی از آنها در فیلم سینمایی «سنتوری» به کارگردانی داریوش مهرجویی است.
به عنوان یک بازیگر زن، مهمترین مشکل پیش روی بازیگران زن در سینما را چه میدانید؟
یکی از اصلیترین معضلات ما در سینما نوشتن یک شخصیت تأثیرگذار در فیلمنامهها برای بازیگران زن است، چون واقعاً بسیاری از موارد را در هنگام نوشتن درنظر میگیریم در نتیجه نوشتن برای بازیگران زن نیاز به خلاقیت دارد تا باعث محدود شدن بازیگران زن و عدم نشان دادن تواناییشان در بازیگری نشود. شرایط کنونی باعث شده است که در فیلمنامهها کمتر شاهد نقشهای تأثیرگذاری باشیم که بازیگران زن ایفاگر آن هستند. اصولاً در فیلمها شاهد مادر مهربان، مادربزرگ مهربان و خواهر مهربان هستیم که خیلی در فیلمنامه تأثیرگذار نیستند و یا لایههای زیرین این شخصیتها به خوبی پرداخته نمیشود.
اگر نگاهی به تولیدات سینمای هالیوود و نوع پرداخت آنها در شخصیتها بیندازیم متوجه میشویم که آنها برای جذب مخاطب و جذابیت فیلم گاهی براساس شخصیت یک زن در سن ۵۰ سالگی قصهای را خلق میکنند و آن را در موقعیتهای مختلف و خاص قرار میدهند و همین امر توجهها را به سمت فیلم و بازیگر و محتوای آن نیز جلب میکند.
نحوه انتخاب فیلمنامههایی که قرار است در آنها حضور پیدا کنید چگونه است؟
غیر از نقش و میزان تأثیرگذاری که در فیلمنامه دارد و یا گروهی که قرار است سازنده فیلمنامه باشند، شرایط اجتماعی، فرهنگی و تفکری که پشت متن فیلمنامه قرار دارد بسیار برایم حائز اهمیت است. باید متن پیشنهادی را بفهمم و درک کنم تا بتوانم پروژه را همراهی کنم.
با توجه به اینکه مائده طهماسبی همسر بازیگر سینما و تلویزیون فرهاد آئیش است، از نوع ارتباط کاریتان در زندگی شخصی خود بگویید.
رابطه ما در حوزه کاری بسیار خوب است و همواره نظر یکدیگر را جویا میشویم. در مجموع، دائم در حال سؤال پرسیدن از هم هستیم که از شرایط کار یکدیگر باخبر باشیم و اگر نیاز به کمک هم داشتیم، حتماً کار را انجام دهیم.
در مورد فیلمنامههای پیشنهادی با هم بسیار صحبت میکنیم و زمانهایمان را برای حضور در خانه یا هنگام فیلمبرداری با هم هماهنگ میکنیم. این بسیار خوب است که در خانه به حرفهای هم گوش میدهیم و دائم در حال تبادلنظر هستیم، البته که نقد کردن یکدیگر با توجه به اینکه سلیقه هم را قبول داریم، بسیار به ما کمک میکند. همسرم «فرهاد آییش» من را نقد میکند و من نیز همین رویه را در برابر کارهایی که انجام میدهد در نظر میگیرم.
منبع: فارس

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- «گالیله» اواخر فروردین روی صحنه میرود/ معرفی بازیگران
- فقدان معرفه النفس قرآنی/ یادداشت احمد میراحسان دربارهی شخصیتپردازی در سریال «برف بیصدا میبارد»
- «کوزوو» آماده نمایش شد
- تدوین «خائنکشی» مسعود کیمیایی به پایان رسید
- فیلمبرداری فیلم سینمایی «کوزوو» با بازی فرهاد آئیش آغاز شد
- فرهاد آئیش در «خائن کشی» کیمیایی، نقش مصدق را بازی میکند + عکس
- گفتوگو با فرهاد آئیش/ نقشم در سریال «خوب، بد، جلف» را خیلی دوست نداشتم/ استفاده از کلمه طنز، تحقیر کمدی است
- پوریا پورسرخ به «برف بیصدا میبارد» پیوست
- مائده طهماسبی: هنوز هم در کار در حال یادگرفتن هستم و کشف و شهود دارم
- ضبط «دیوار به دیوار ۲» به ۸۰ درصد رسید/ رایگان به سریال پیوست
- روایت افسانه چهره آزاد از مردی که بعد از شلیک گلوله شکارچی ها زنده ماند/ویدئو
- نمایشی با بازی حامد کمیلی و فرهاد آئیش/ ویدئو
- اجرای جدید نعیمی در فصل مدارس/ ترکیب سینماییها و تئاتریها در یک نمایش
- حامد کمیلی با «شوایک، سرباز ساده دل» به صحنه تئاتر میآید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری