سینماسینما،علی پاکزاد – محسن قرایی کارگردان فیلم «سد معبر» معتقد است در سال های گذشته توجه ویژه ای به فیلمسازان جوان شده است که باید این موضوع را به فال نیک گرفت.
به گزارش سینماسینما، محسن قرایی بعد از ساخت فیلم «خسته نباشید» اکنون با «سد معبر» در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر حضور دارد.حامد بهداد و باران کوثری در این فیلم نقش آفرینی می کنند.
فیلمنامهای که از سعید روستایی کار کردید چه ویژگیهایی داشت؟
فیلمنامه ی سد معبر دارای داستانی سرراست و روایتی خطی است.
فیلمی که از سعید روستایی دیده شد، کاری شهری با دغدغهای اجتماعی بود، این نگاه در فیلمنامهای که نوشته هم دنبال میشود؟
بله همین طور است.
وقتی شما با فیلمنامه کسی کار میکنید که جوایز متعدد فیلم او شگفتی بسیاری را به همراه داشت، این نگرانی را ایجاد میکند که کار شما زیر سایه، عنوان او در مقام فیلمنامهنویس قرار بگیرد، این نگرانی را نداشتید؟
نه به هیچ عنوان چنین چیزی وجود ندارد.
فیلم قبلی شما خارج از شهر ساخته شد و اتفاقا جنس سینمایی که دنبال میکرد، توانست نظرها را به خود جلب کند، به نظر میرسد با توجه به حال و هوای اجتماعی که فیلم جدید دارد، از فضای کار قبلی فاصله گرفتهاید، این برداشت درست است؟
فضای این فیلم کاملا با فیلم « خسته نباشید» تفاوت دارد. چه در مضمون و چه در فضاهایی که فیلمبرداری شده با یکدیگر متفاوت هستند.
تجربه سدمعبر چطور بود؟ چگونه دغدغهها و دلبستگیهای خود را در این کار یافتید؟
سوژه ی سدمعبر یکی از پدیده ها و در حقیقت معضلاتی بود که در سالهای اخیر به شکل متناوبی تشدید شده است و با گسترش فضای مجازی مردم هم بیش از پیش با این معضل آشنا شده اند. از سالها قبل ایده ی این فیلم در ذهنم شکل گرفته بود و در اواخر سال ۹۳ توسط آقای روستایی نگارش آن آغاز شد.
.در سالهای اخیر فیلمسازان جوان شگفتیهای زیادی در سینمای ایران کردهاند (از کارگردانی چون فرهادی که در سنی کمتر از ۴۰ سال اسکار گرفت، تا خود سعید روستایی) الان احساس میکنید فضا برای کار شما و دیده شدن اثرتان چقدر فراهم است، با توجه به اینکه به نطر میرسد الان چشمها دقیقتر و جدیتر به آثار فیلمسازان جوان نگاه میکنند.؟
موجِ بسیار خوبی در سالهای اخیر شکل گرفته و ما هر سال شاهد آثار فیلمسازان جوان هستیم که هم در جشنواره موفق عمل می کنند و از آن مهمتردر گیشه، و این انگیزه را هم برای فیلمسازان جوان بالا برده و هم سرمایه گذاران و تهیه کنندگان زیرا رغبت بیشتری برای همکاری با جوانان از خود نشان می دهند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد تند پرویز پرستویی از تهیهکننده فیلم «بی همه چیز»/ حیف که خستگی کار در تنمان ماند
- ستارههای هوای ابری/ نگاهی به فیلم «بی همه چیز»
- هدیه تهرانی، نامی در بین مشاهیر بازیگری دنیا/ کوتاه درباره «بی همه چیز»
- فیلمفارسیسازی/ نگاهی به فیلم «بی همه چیز»
- روایت سید رضا صائمی و افشین علیار از فیلم «بی همه چیز»/ این فیلم ما را به تامل در رفتارهای خودمان وا میدارد
- هویت فروپاشیده/ نگاهی به فیلم «بیهمه چیز»
- بی همه چیز همه چیز تمام/نگاه روزنامه رسالت به فیلم بی همه چیز
- انتقام و وسوسه/ نگاهی به فیلم «بیهمه چیز»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی، تهیهکننده فیلم «بیهمه چیز» (بخش دوم)/ برداشتهای متفاوت از فیلم، نشانه موفقیت آن است
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی تهیهکننده «بیهمه چیز» (بخش اول)/ حوزه هنری خواستهای داشت که به پایان فیلم آسیب میرساند
- آرش آقابیک، متخصص جلوههای ویژه، در گفتوگو با سینماسینما مطرح کرد/ نگاه سادهانگارانه به این حرفه باید تغییر کند
- پیام تبریک کانون کارگردانان به کارگردانان برگزیده جشنواره/ امیدواریم پروانه نمایش «قاتل و وحشی» صادر شود
- مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر برگزار شد/ یدو بهترین فیلم جشنواره ۳۹
- داگویل وطنی بدون لرزش دست
- نفسگیر و میخکوب کننده/ نگاهی به فیلم «بی همه چیز»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش