نزدیک به یک سال از درگذشت عباس کیارستمی فیلمساز فقید سینمای ایران میگذرد و امروز (۲۳ مه) قرار است در بخش نمایشهای ویژه هفتادمین جشنواره فیلم کن، آخرین فیلم کارنامه او تحت عنوان «۲۴ فریم» به نمایش درآید. فیلمی که هر بخش آن با الهام از یک عکس به تصویر کشیده شده است.
به گزارش سینماسینما، احمد کیارستمی فرزند کارگردان برنده نخل طلا (برای فیلم تحسینشده «طعم گیلاس» در ۱۹۹۷) هم امروز در مراسم بزرگداشت و نمایش آخرین اثر کیارستمی در کن حضور خواهد داشت. گفتوگوی او با وبسایت رسمی جشنواره درباره حضور دوبارهاش در کن، اینبار در نبود پدرش و همچنین ویژگیهای «۲۴ فریم» را بخوانید.
– حضور در کن در کنار پدرتان، چه حس و حالی برایتان داشت؟
پدرم همیشه هنگام نمایش فیلمهایش اوقات سختی داشت. همیشه وقتی کسی سالن را ترک میکرد، حتی اگر برای رفتن به سرویس بهداشتی بود یا اگر صدای خنده تماشاگران به اندازه کافی بلند نبود، پدرم عصبی میشد. من اولینبار برای تماشای «کپی برابر اصل» به اینجا آمدم. اولینبار بود که فیلمی را بر روی چنین پرده بزرگی تماشا میکردم. واکنشها بعد از پایان فیلم شگفتانگیز بود و به یاد دارم پدرم بسیار خوشحال بود. در روزهای مانده به شروع جشنواره، حرف زدن با پدرم کار دشواری بود چون خیلی عصبی بود اما بعد از آن، خیالش آسودهتر شد.
– اینبار که با آخرین فیلم پدرتان به کن آمدهاید، چه حال و هوایی دارید؟
بار سنگینی روی دوشم بوده. این فیلم متعلق به من نیست. در پنج ماه گذشته، درگیر مراحل پستولید فیلم بودهام. ناچار بودیم تغییراتی ایجاد کنیم، اما همواره سعیمان بر این بود که نظرات شخصیمان را دخیل نکنیم؛ باید خودمان را جای پدرم میگذاشتیم و حدس میزدیم اگر خودش بود چه نظری داشت. در حال حاضر، بسیار مضطربم و تازه میفهمم چرا نمیتوانستم با پدرم روز قبل از نمایش فیلمهایش حرف بزنم.
– «۲۴ فریم» درباره چیست؟ نگاه شخصی خودتان به موضوع چیست؟
پدرم بارها و بارها گفته بود از عکاسی بیش از هر چیز دیگری خوشش میآید چون مجبور نیست قصهای برایش تعریف کند. این فیلم نقطه تلاقی هنر عکاسی او، فیلمها و شعرهایش است. این فیلم در نظرم به کتاب شعری میماند که میتوانید هر زمان دلتان خواست بازش کنید، هر صفحهای را که دوست داشتید ورق بزنید و فقط یک یا دو صفحهاش را بخوانید. بیست و چهار فیلم کوتاه پیش رویتان است. وقتی «۲۴ فریم» را میبینید، نه فقط با یک فیلم، بلکه با ترکیبی همزمان از اینستالیشن (چیدمان)، فیلم، عکاسی و … روبهرو هستید. نزدیکترین اثری که تا امروز دیدهام که بتوان با فیلم آخرش مقایسه کرد، همان فیلم «پنج»ِ خودش است. اما این فیلم یک قدم جلوتر است. خودش میگفت: «وقتی به تابلوی نقاشی نگاه میکنید، تنها صحنهای را میبینید که نقاش نقاشی کرده است. اما اتفاقات قبل و بعدش را نمیبینید.» به همین خاطر، تصمیم گرفت فیلمهایی بسازد که هر کدام با مدت زمان چهار دقیقه، اتفاقات قبل و بعد را به نمایش بگذارد. راستش، خودش اسمش را گذاشته بود: «قبل از لومیر و بعد از لومیر».
– به عنوان فرزند یکی از بزرگترین فیلمسازان تاریخ، رویکرد شخصیتان نسبت به سینما چیست؟
من مراحل مختلفی را پشت سر گذاشتهام. در مقطعی، از فیلمهای اکشن حتی بیشتر از فیلمهای پدرم خوشم میآمد. عاشق فیلمهایی هستم که او برای کودکان ساخته است. وقتی اولین فیلمی را ساخت که شبیه هیچ یک از فیلمهای قبلیاش نبود، خوب به یاد دارم. «کلوزآپ» بود. اصلا از آن فیلم خوشم نیامد. هجده سالم بود و عادت کرده بودم فقط درباره بچهها فیلم بسازد. الان، نظرم این است که بهترین فیلمش است.
– پدر شما فیلمسازان جوان بسیاری را در سراسر دنیا آموزش داد. فکر میکنید وارثانی هم در سینما دارد؟ برای مثال، آناهیتا قزوینیزاده که امسال در کن حضور دارد، سینما را در یکی از کارگاههای آموزشی پدرتان آموخته است.
من عاشق آناهیتا هستم. بیصبرانه منتظرم فیلم جدیدش «آنها» را ببینم. بعد از آن که پدرم بستری شد، پیامها و ویدیوهای بسیاری از شاگردان سابقش دریافت کردم که برایش آرزوی بهبودی کرده بودند. اینجاست که متوجه میشوید تا چه اندازه عمیق زندگی آدمها را تحت تاثیر قرار داده بود. مسئله فقط فیلم ساختن نیست؛ بلکه چگونه نگریستن به زندگی است. هیچوقت خودش را فیلمساز ندانست. میگفت: «من کارهای مختلف انجام میدهم، بیشتر از آن که فیلمساز باشم، عکاس هستم.» در کلاسهایش عادت داشت بگوید: «من عکاسم. معمولا از عکاسی پول در میآورم، به همین خاطر میتوانم با فیلمهایم هر کار دلم خواست انجام بدهم.» وقتی با افرادی که سر کلاسهای پدرم حضور داشتند درباره تجربیاتشان حرف میزنید، میگویند نه تنها فیلمسازی، که چگونه نگریستن به زندگی را از او آموختهاند.
منبع: آیسینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
- آفتاب اومد بالا رفیق چه آفتابی!/ نگاهی به فیلم «طعم گیلاس»
- موزه سینمای ایران منتشر کرد؛ دو متخصص صدای سینمای ایران از «عباس کیارستمی» گفتند
- آثار کیارستمی و کارلوس سائورا در برزیل نمایش داده میشود
- یاد عباس کیارستمی افتادم که میگفت خدا کند میرکریمی، همان سیدرضای کودک و سرباز بماند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند