
سید ضیا هاشمی دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران به ارایه توضیحاتی درباره فیلمهای کمدی پرداخت که اجازه اکران از آغاز دهه اول محرم تا هفتم سیدالشهدا(ع) ندارند.
به گزارش سینماسینما، چندی پیش غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی در جلسه ۱۹ شهریور ماه این شورا اعلام کرد که نمایش فیلمهای کمدی در ایام محرم متوقف میشود، با این وجود از همان روز تاکنون فیلمهایی همچون «کاتیوشا» به کارگردانی علی عطشانی و «همه چی عادیه» به کارگردانی محسن دامادی که رگههایی از طنز دارند، روی پرده سینماها هستند و فیلم سینمایی «هشتگ» به کارگردانی رحیم بهبودیفر هم با همین مضمون قرار است از چهارم مهرماه به نمایش دربیاید.
نکته اصلی درباره این مصوبه که هر ساله همزمان با ایام محرم از سوی شورا اعلام میشود، اما این است که هم بازه زمانی دقیق ممنوعیت اکران فیلمهای کمدی و مهمتر از آن تعریف و شاخص موردنظر برای این گونه آثار، ارائه نمیشود و همین مسئله موجب برداشتهای متفاوت و گاه اجرای سلیقهای این مصوبه در دورههای مختلف شده است. به خصوص که شورای صنفی اکران غالبا نامی از آثار کمدی موردنظر خود که نباید در این بازه زمانی به نمایش دربیایند، اعلام نمیکند.
سیدضیا هاشمی دبیر کمیته انضباطی کارگروه اکران درباره این موضوع میگوید: ما قاعدهای داریم که فیلمهای صد درصد کمدی، از آغاز دهه اول محرم تا هفتم سید الشهدا که امسال برابر با چهارم مهرماه میشود، اکران نشوند و این موضوع از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد داده شده است. از همین رو امسال به طور مشخص ۲ فیلم «هزارپا» به کارگردانی ابوالحسن داوودی و «دم سرخها» به کارگردانی آرش معیریان که صددرصد کمدی هستند تا تاریخ یاد شده اجازه اکران ندارند ولی برای دیگر فیلمها منعی وجود ندارد.
وی افزود: فیلمهایی مانند «کاتیوشا»، «همه چی عادیه» و «هشتگ» صددرصد کمدی نیستند و تنها لحظات طنزی دارند از همین رو حتی در این ایام هم میتوانند به نمایش خود ادامه بدهند بنابراین درباره این فیلم ها تخلفی صورت نگرفته است.
هاشمی در پایان درباره درج جدول بلیت فروشی فیلم سینمایی «هزارپا» در سامانه سینماتکیت از تاریخ اول مهرماه هم گفت: درصورت امکان خرید بلیت برای این تاریخ، این یک تخلف است و ما این موضوع را به صاحبان این اثر ابلاغ میکنیم چراکه باید اکران آن از ۴ مهرماه از سرگرفته شود.
منبع: مهرنیوز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- دو نامه خطاب به خانه سینما در یک روز؛ شکاف دوباره میان تهیهکنندگان/ موسوی و هاشمی روبروی هم
- اکران «آینده» از ۲۳ بهمن قطعی شد
- همایون اسعدیان: جادوی سینما روی پرده از بین نمیرود/ به مرور نقاط ضعف و قوت شبکه نمایش خانگی مشخص میشود
- پروانه نمایش دو فیلم صادر شد
- سید ضیاء هاشمی خبر داد/ مهلت اعتراض تهیهکنندگان به لیست شورای عالی تمدید شد
- نظر بهروز افخمی و سیدضیا هاشمی درباره نشست خبری حسین انتظامی
- نوروز، چه فیلمهایی اکران میشوند؟
- جلسه تعیین تکلیف اکران نوروزی به تعویق افتاد
- توضیح ابوالحسن داودی درباره توزیع عجیب «هزارپا» در شبکه نمایش خانگی
- ۲۱ فیلم سینمایی نامزد اکران نوروزی شدند
- جدیدترین مصوبات اکران سینماها
- وضعیت تعطیلی سینماهای کشور در ایام اربعین حسینی
- هفت سینما درآمد نمایش مسابقات جامجهانی را واریز کردند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





