سینما بهطورکلی در همه ادوار برای بقای خود به بازیگران مستعد (در هر رده سنی) نیاز داشته است. بازیگرانی که هم واجد ویژگیهای متناسب هستند و هم قدرت خلاقیت دارند.
به گزارش سینماسینما، ضرورت ورود نیروهای مستعد، زمانی بیشتر نمایان میشود که برای اجرای نقشهای مهم، دیگر گنجینه بازیگران شناختهشده به داد تازگی فیلم نمیرسد و باید چهرههای تازهنفس به میان بیایند و به اصطلاح طرحی نو بیندازند. البته این رویکرد، فضای رقابت میان بازیگران را بیشتر میکند و عده محدودی از بازیگران دیگر نمیتوانند عرصه نقشهای اول و جایزهبر را از آن خود کنند. از سوی دیگر، مگر یک بازیگر چقدر مجال دارد که در کارنامه هنری خود خرقعادت کند و به ورطه تکرار نیفتد؟ چون با وجود ظاهر خوشقامت ِبازیگری، سیرت پیچیده و چالشبرانگیزی دارد و ازآنجاکه گذر عمر بر کارآمدی این شغل تأثیر نزولی میگذارد، بیتوجهی به ورود بازیگران تازهنفس، رفتهرفته نیروی انسانی در سینما را محدود میکند. البته سؤال مهم و اساسی این است که تا امروز، ورود بازیگران به سینمای ایران چگونه بوده و اساسا این روشها کارآمد بوده است یا نه؟ پیش از پاسخ به این سؤال باید گفت که مقوله چگونگی ورود افراد جدید به سینما، همواره محل مناقشه بوده و تاکنون سینماگران، تهیهکنندگان و منتقدان در حرکت پاندولی روابط و ضوابط در کشمکش هستند.
اگر نگاهی اجمالی به روند انتخاب بازیگران در سینمای ایران کنیم، بهطور تقریبی این روشها انتخاب شدهاند:
– پیداکردن بازیگر (نابازیگر) بهطور اتفاقی در مکانهای متفرقه.
– معرفی بازیگر از سوی دانشکدههای هنری و فارغالتحصیلان رشتههای نمایشی.
– بازیگری؛ میراث خانوادگی/ژنتیکی.
– معرفی از سوی آشنایان (رابطه و آشناییها) به عوامل ساخت فیلم.
– ورود بازیگران از صحنههای نمایش و تئاتر به سینما.
– فراخوانهای فراگیر بازیگری نظیر آگهیهای رسانهای.
– معرفی بازیگر از سوی آموزشگاههای سینمایی.
– و شکل امروزی انتخاب بازیگر از طریق فراخوانهای تلگرامی، وایبری و حتی فیسبوکی.
جدا از اینکه کدامیک از روشها صحیح است یا نه، در این مسیر، تلقی از بازیگری و تصویر تازهواردها و عاشقان این حرفه، مسئله چالشبرانگیزی است که باید جداگانه به آن پرداخت. بهطوریکه در برخی از رسانههای رسمی در گفتوگو با عاشقان و سینهچاکان دنیای سینما، بازیگری را در حد تقلید از صدای خروس میدانند! ! و عمق فاجعه تا آنجا پیش میرود که برای رسیدن به سرزمین رؤیاهایشان – سینما – انواع و اقسام عملهای زیبایی را انجام میدهند. دریغ از اینکه نمیدانند بازیگری امری است که کاملا با روان و روحیات انسان درآمیخته و الزامات دیگری نیز دارد که مجال بیان آنها در این گزارش نیست.
سیدضیاالدین دری، کارگردان سینما و تلویزیون که برای نخستینبار امیرعلی دانایی را در سریال «کلاه پهلوی» معرفی کرد و سابقه همکاری با بازیگران کارکشته و جوان را دارد، درباره نحوه ورود بازیگران به سینما گفت: «خب اصل مطلب را شما گفتید که روشهای انتخاب بازیگر در سینمای ایران همین موارد است. اصلا خارج از آن چیزی که ذکر کردهاید در سینمای ایران نمیتوانیم کار دیگری کنیم. چون انتخابها متناسب با ظرفیت جامعه ماست و با شرایط موجود کار دیگری هم نمیتوانیم انجام دهیم».
کارگردان فیلم «سینما، سینماست» در برابر این پرسش که شکل استاندارد و جهانی انتخاب بازیگر چیست، پاسخ داد: «اگر بخواهیم نظاممند در عرصه فیلمسازی عمل کنیم، در همهجای دنیا Agent وجود دارد که البته در ایران چند جا وجود دارد که میخواهند نظیر Agent عمل کنند ولی آنجا فقط شمارهتلفن افراد متقاضی وجود دارد. درحالیکه چنین بنگاههایی در قبال این افراد و سینما، مسئولیت دارند. آنها از طریق کارآفرینی، فرهنگ ایجادکردن شاخههای مختلف را بسط میدهند و در تمام مراحل به این مقوله تخصصی نگاه میکنند. یعنی به دنبال استعدادها میروند. روی آنها سرمایهگذاری میکنند و با حفظ همه شرایط به صنعت فیلمسازی کمک میکنند. البته درست است که فیلمسازی را کمی گران میکنند ولی در عوض ضابطهمند خواهند بود». این کارگردان سینما در ادامه به مشکلات انتخاب بازیگر در سینمای ایران پرداخت و عنوان کرد: «شاید از این طرق، انتخاب بازیگران سریعتر و کمهزینهتر شود ولی بعد مشکلاتی به وجود میآید که انرژی زیادی میگیرد. مثلا با فرد تازهواردی میخواهیم قرارداد ببندیم. میپرسیم دستمزدتان چقدر است، میگوید نمیدانم. من تا حالا قرارداد نبستهام! حالا بعد از این مرحله، بعد از عقد قرارداد میبینیم یک روز مردی در دفتر فیلمسازی دادوفریاد میکند. میپرسیم موضوع چیست. میگوید من دلم نمیخواهد زنم در فیلم بازی کند! بعد کار به شکایت کشیده میشود. درحالیکه اگر این خانم از طریق بنگاه مربوطه معرفی میشد، مسئولان آنجا موظف بودند هم در برابر خانواده آن فرد و هم برابر قوهقضائیه پاسخگو باشند. به هر حال، مشکلات زیاد است و سینمای ایران با وجود صنعتبودنش، هنوز این مسائلش حل نشده است».
ابوالحسن داوودی، کارگردان فیلم «رخ دیوانه»، دراینباره معتقد است: «برای انتخاب بازیگر طبیعتا یک روش وجود ندارد. به طور مثال بازیگران حرفهای میتوانند از عهده تعدادی از نقشها، برآیند و مشکل خاصی برای آن وجود ندارد. بر اساس شخصیتپردازی، بازیگرانی که فیزیک و توانایی مطابق با نقش را دارند، میتوانند به اجرای آن بپردازند. اما درخصوص انتخاب بازیگران جوان، بهترین راه که من از فیلم دومم انتخاب کردم، تستگرفتن از آنهاست».
این کارگردان سینما که بیش از آنکه «فرایندمحور» باشد، «هدفمحور» است، در ادامه بیان کرد: «من برای هر بازیگر تست جداگانه میگیرم و بعد از دستیارانم، به انتخاب نهایی دست میزنم. چون فرایند انتخاب بازیگر یکی از مهمترین مراحل فیلمسازی است که در صورت درست عملکردن، ۵۰ درصد فیلم به سلامت در مسیر افتاده است».
به هر حال، نگاهها به مقوله بازیگری به تعداد فیلمسازان، متنوع است. بنابراین در گزارشهای بعدی سراغ سایر فیلمسازان و دستاندرکاران این امر خواهیم رفت… .
اگر نگاهی اجمالی به روند انتخاب بازیگران در سینمای ایران کنیم، بهطور تقریبی این روشها انتخاب شدهاند:
– پیداکردن بازیگر (نابازیگر) بهطور اتفاقی در مکانهای متفرقه.
– معرفی بازیگر از سوی دانشکدههای هنری و فارغالتحصیلان رشتههای نمایشی.
– بازیگری؛ میراث خانوادگی/ژنتیکی.
– معرفی از سوی آشنایان (رابطه و آشناییها) به عوامل ساخت فیلم.
– ورود بازیگران از صحنههای نمایش و تئاتر به سینما.
– فراخوانهای فراگیر بازیگری نظیر آگهیهای رسانهای.
– معرفی بازیگر از سوی آموزشگاههای سینمایی.
– و شکل امروزی انتخاب بازیگر از طریق فراخوانهای تلگرامی، وایبری و حتی فیسبوکی.
جدا از اینکه کدامیک از روشها صحیح است یا نه، در این مسیر، تلقی از بازیگری و تصویر تازهواردها و عاشقان این حرفه، مسئله چالشبرانگیزی است که باید جداگانه به آن پرداخت. بهطوریکه در برخی از رسانههای رسمی در گفتوگو با عاشقان و سینهچاکان دنیای سینما، بازیگری را در حد تقلید از صدای خروس میدانند! ! و عمق فاجعه تا آنجا پیش میرود که برای رسیدن به سرزمین رؤیاهایشان – سینما – انواع و اقسام عملهای زیبایی را انجام میدهند. دریغ از اینکه نمیدانند بازیگری امری است که کاملا با روان و روحیات انسان درآمیخته و الزامات دیگری نیز دارد که مجال بیان آنها در این گزارش نیست.
سیدضیاالدین دری، کارگردان سینما و تلویزیون که برای نخستینبار امیرعلی دانایی را در سریال «کلاه پهلوی» معرفی کرد و سابقه همکاری با بازیگران کارکشته و جوان را دارد، درباره نحوه ورود بازیگران به سینما گفت: «خب اصل مطلب را شما گفتید که روشهای انتخاب بازیگر در سینمای ایران همین موارد است. اصلا خارج از آن چیزی که ذکر کردهاید در سینمای ایران نمیتوانیم کار دیگری کنیم. چون انتخابها متناسب با ظرفیت جامعه ماست و با شرایط موجود کار دیگری هم نمیتوانیم انجام دهیم».
کارگردان فیلم «سینما، سینماست» در برابر این پرسش که شکل استاندارد و جهانی انتخاب بازیگر چیست، پاسخ داد: «اگر بخواهیم نظاممند در عرصه فیلمسازی عمل کنیم، در همهجای دنیا Agent وجود دارد که البته در ایران چند جا وجود دارد که میخواهند نظیر Agent عمل کنند ولی آنجا فقط شمارهتلفن افراد متقاضی وجود دارد. درحالیکه چنین بنگاههایی در قبال این افراد و سینما، مسئولیت دارند. آنها از طریق کارآفرینی، فرهنگ ایجادکردن شاخههای مختلف را بسط میدهند و در تمام مراحل به این مقوله تخصصی نگاه میکنند. یعنی به دنبال استعدادها میروند. روی آنها سرمایهگذاری میکنند و با حفظ همه شرایط به صنعت فیلمسازی کمک میکنند. البته درست است که فیلمسازی را کمی گران میکنند ولی در عوض ضابطهمند خواهند بود». این کارگردان سینما در ادامه به مشکلات انتخاب بازیگر در سینمای ایران پرداخت و عنوان کرد: «شاید از این طرق، انتخاب بازیگران سریعتر و کمهزینهتر شود ولی بعد مشکلاتی به وجود میآید که انرژی زیادی میگیرد. مثلا با فرد تازهواردی میخواهیم قرارداد ببندیم. میپرسیم دستمزدتان چقدر است، میگوید نمیدانم. من تا حالا قرارداد نبستهام! حالا بعد از این مرحله، بعد از عقد قرارداد میبینیم یک روز مردی در دفتر فیلمسازی دادوفریاد میکند. میپرسیم موضوع چیست. میگوید من دلم نمیخواهد زنم در فیلم بازی کند! بعد کار به شکایت کشیده میشود. درحالیکه اگر این خانم از طریق بنگاه مربوطه معرفی میشد، مسئولان آنجا موظف بودند هم در برابر خانواده آن فرد و هم برابر قوهقضائیه پاسخگو باشند. به هر حال، مشکلات زیاد است و سینمای ایران با وجود صنعتبودنش، هنوز این مسائلش حل نشده است».
ابوالحسن داوودی، کارگردان فیلم «رخ دیوانه»، دراینباره معتقد است: «برای انتخاب بازیگر طبیعتا یک روش وجود ندارد. به طور مثال بازیگران حرفهای میتوانند از عهده تعدادی از نقشها، برآیند و مشکل خاصی برای آن وجود ندارد. بر اساس شخصیتپردازی، بازیگرانی که فیزیک و توانایی مطابق با نقش را دارند، میتوانند به اجرای آن بپردازند. اما درخصوص انتخاب بازیگران جوان، بهترین راه که من از فیلم دومم انتخاب کردم، تستگرفتن از آنهاست».
این کارگردان سینما که بیش از آنکه «فرایندمحور» باشد، «هدفمحور» است، در ادامه بیان کرد: «من برای هر بازیگر تست جداگانه میگیرم و بعد از دستیارانم، به انتخاب نهایی دست میزنم. چون فرایند انتخاب بازیگر یکی از مهمترین مراحل فیلمسازی است که در صورت درست عملکردن، ۵۰ درصد فیلم به سلامت در مسیر افتاده است».
به هر حال، نگاهها به مقوله بازیگری به تعداد فیلمسازان، متنوع است. بنابراین در گزارشهای بعدی سراغ سایر فیلمسازان و دستاندرکاران این امر خواهیم رفت… .
منبع: شرق
برچسبها: آموزش بازیگری, بازیگری
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازیگری و تَوَرّم پرسونا
- عاطفه تیموری: در بازیگری باید ایدهها و افکار خودم را پیاده کنم
- بازیگری، پیوندهای بیکرانگی آفرینش
- هفت بازیگری که به دلیل بازی در فیلم، تا سر حد مرگ رفتند
- معیار انتخاب بازیگر در سینما (بخش اول)
- تاملی بر بازیگران سنتی و مدرن در سینمای ایران/ بخش اول
- علی نصیریان: بازیگرم و عشقم است که شخصیتهای متفاوت را اجرا کنم
- نابازیگری باکلاس! گزارشی از وضعیت آموزشگاههای آزاد بازیگری
- شادمهر عقیلی سکوتش را شکست؛ به سینمای ایران بازنمیگردم/ عکس
- نقد بازیهای فیلم فروشنده: تماشای خردهجنایتهای خاورمیانهای
- مسئول هنری ندامتگاه تهران بزرگ: سارقان علاقه بیشتری به بازیگری دارند
- نیوشا ضیغمی: دیگر در هر کاری حاضر نمیشوم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت





