اولین نشست برنامه «سینمای ایران برای وطن» با نمایش نسخه مرمت شده «خانه دوست کجاست؟» ساخته زنده یاد عباس کیارستمی شنبه ۴ مرداد با حضور محمود کلاری و عبدالجبار کاکایی و با اجرای حمیدرضا مدقق در موزه سینما برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، محمود کلاری در ابتدای این برنامه با بیان اینکه «خانه دوست کجاست؟» برای او معنای خاصی دارد، گفت: یکی از ویژگیهای بارز این فیلم برای من که با عکاسی این حرفه را شروع کردم و سپس با عشق وعلاقه وارد سینما شدم، نمونهای از زندگی هنرمند است و این نگاه و شیوه پرداخت نیز ازهمین زیست هنرمندانه نشات میگیرد. درواقع فرم و ساختاری که در فیلم جاری است حاصل زیست هنرمند است.
وی با بیان اینکه نگاه ساده و بیپیرایه فیلمساز به صورت شاعرانه در فیلم وجود دارد، ادامه داد: به عقیده من کیارستمی اگر فیلمساز نمیشد، شاعر میشد. او شکلی از سینما را به من معرفی کرد که سرشار از خلوص بود. «خانه دوست کجاست؟» درحالی که سرشار از جنبههای هنرمندانه است اما مخاطب را وارد فضای اثر میکند، به گونهای که شما احساس نمیکنید که درحال تماشای یک فیلم هستید.
کلاری با اشاره به علاقه کیارستمی به شعر، بیان داشت: آقای کیارستمی مجموعهای از محفوظات شعر بود و به طرز عجیبی اشعار زیادی را حفظ بودند. وقتی به اسامی فیلمهای کیارستمی نگاه میکنیم مانند «خانه دوست کجاست؟» و «باد ما را با خود خواهد برد»، باز علاقه او به شعر نمایان میشود و درواقع سهگانه عباس کیارستمی اوج تقلای شاعرانه او است.
وی افزود: برای من خیلی دلایل تعلق خاطرم به نوع سینمای کیارستمی مشخص نبود و نمیدانستم چرا این سفر سینمایی عباس کیارستمی تا این حد برای من جذاب است درحالی که ردپایی از این نگاه در آثار خود نیز دیده میشود. به نظرم دلیلش این بود که کیارستمی به بهترین شکل ممکن بلد بود یک شعر را در فیلم سینمایی به تصویر بکشد و فیلمهای او علیرغم اینکه داستان مشخصی نداشتند اما کاملا دراماتیک هستند. نکته قابل توجه اینکه هرگز این مفاهیم شاعرانه به صورت شعاری در فیلم کیارستمی مطرح نمیشدند بلکه مربوط به ذات خود فیلم بودند.
در دانشگاههای دنیا بخشی به نام کیارستمی تدریس می شود
کلاری با بیان اینکه یکی از ویژگیهایی آثار کیارستمی این است که همهچیز به شدت شخصی است، گفت: کیارستمی سعی میکرد تمام تجهیزات پشت صحنه را تاحد امکان محدود کند. اینکه به عنوان یک فیلمبردار بخواهید با عباس کیارستمی کار کنید، بسیار سخت است و نباید این تلقی ایجاد شود که او تمام صحنه را خودش میچید بلکه ما همهچیز را برنامهریزی میکردیم و جزئیات اهمیت بسیاری داشتند.
وی خاطرنشان کرد: مهمترین دانشگاههای سینمایی دنیا بخش عباس کیارستمی را آموزش میدهند و سینمای او کاملا در دنیا جا افتاده است. این مکتب و سبک و سیاق در فیلمسازان پس از او ازجمله کوروساوا، نوری بیلگه جیلان، دیوید لینچ و… به وضوح دیده میشود. آقای کیارستمی در نقطه و زمان درستی مطرح شد؛ زمانی که در ایران انقلاب شده و نگاه مردم جهان به ایران معطوف شده بود. او توانست چهرهای از مردم این کشور را به دنیا نشان دهد که کاملا نسبت به چیزی که در رسانهها مطرح شده، متفاوت بود.
کیارستمی بازیچه جشنوارهها نشد
کلاری با بیان اینکه «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلحطلب است، بیان داشت: در فیلمهای عباس کیارستمی آدمها سوالهایی مطرح میکنند، اما پاسخ مشخصی برایشان وجود ندارد و ما از بطن روایت فیلم به پاسخهای محکمتری برای این سوالات میرسیم. کیارستمی در روند زندگی خودش کودکی غالبی داشت و این سرگشتگی و بازیگوشی در زندگیاش همواره جاری بود و در فیلمهایش نیز نمایان میشد.
وی تاکید کرد: عباس کیارستمی بازیچه جشنوارهها نشد و جوایز را جدی نگرفت و مسیرش را به درستی پیش گرفته بود اما تقدیر کارش را ساخت.
این استاد فیلمبرداری پیشکسوت سینما، گفت: هیچکس بر این باور نیست که عباس کیارستمی ذهن سادهای داشت همه معتقد هستند که او ذهن بسیار پیچیده و چند وجهی داشت و چشم او در محیط و فضاهایی، جزئیات شگفانگیزی را میدید.
وی ادامه داد: الزاما واقعیت محض باورپذیر نیست بلکه شما واقعیت را باید به نوعی بسازید که قابل باور باشد و تبحر عباس کیارستمی دقیقا در همین نکته بود.
کلاری در پایان صحبتهای خود بیان داشت: عباس کیارستمی با زبان، فرهنگ و ماهیت ایرانی پیوند خورده بود.
پیدا کردن گوهر انسانیت از ارزشهای مهم فیلم است
در ادامه این نشست عبدالجبار کاکایی با اشاره به خلوص فیلم «خانه دوست کجاست؟» گفت: من نسبت به توانایی سینما رشک میبرم زیرا توانسته است در برخی موارد شعر را به حاشیه ببرد و خیلی حرفها را میتوان در پرده سینما واضحتر بیان کرد. پایه و اساس مفهومی «خانه دوست کجاست؟» تقابل مدرنیته و سنت است. درواقع این فیلم نشان میدهد که تمام تلاش بشر، برای پیدا کردن گوهر ارزشمند اخلاق و انسانیت در تلاش هستند.
وی افزود: در حوزه شعر ما در تقابل میان سنت و مدرنیته رویکردمان تسلیم بود و یک نوع بازگشت و رجوع به گذشته در ادبیات شکل گرفته بود. این اتفاق در فیلم «هامون» زنده یاد داریوش مهرجویی نیز به نوعی روایت شده است.

کاکایی تصریح کرد: پیدا کردن گوهر انسانیت و شرافت، پیدا کردن ارزشهای سنتی و تقابل سنت و مدرنیته از ارزشهای مهم این فیلم هستند.
کشف نگاه کودکانه کیارستمی نسبت به زندگی
کاکایی درباره نسبت فیلم با شعر سهراب سپهری نیز بیان داشت: نگاه یک کودک به جهان بدون پیشفرض است و ما هرچه سنمان بالاتر میرود، پیشفرضهای ذهنیمان نسبت به عناصر جهان بیشتر میشود. به عقیده من نگاه عباس کیارستمی در این فیلم کشف نگاه کودکانه نسبت به زندگی بود. سهراب سپهری نیز تقریبا همین مفاهیم را در شعرش برجسته میکند. درواقع عباس کیارستمی بروز و تجلی یک سهراب سپهری در عرصه سینما بود.
وی با اشاره به مفهوم دوستی ادامه داد: هدف این فیلم در نهایت کشف مفهوم دوستی است نه خود دوست. درواقع تلاش انسان ایرانی برای حفظ صداقتش در جهان مدرنیته به مثابه همان تلاش کودک در فیلم «خانه دوست کجاست؟» است.
کاکایی در بخش دیگری از این نشست گفت: مولانا محصول محیط شهری و مدارس کلاسیک فقهی و شمس برخاسته از نظام روستایی بود. مواجهه این دو باهم باعث شد تا مولانا با نظام مفهومی آشنا شود که فراتر از نظام درس و مدرسه است.
وی درباره شاعرانهترین صحنه فیلم «خانه دوست کجاست؟» گفت: خیلی از صحنهها و دیالوگهای این فیلم شعرهستند اما مواجهه پسربچه با پدربزرگش بسیار برای من نمادین بود. همچنین سکانس پایانی فیلم و این دیالوگ که «من مشق تو را نوشتم» برای من بسیار جالب توجه بود.
کیارستمی به من یاد داد فریب دنیای رنگارنگ را نخورم
کاکایی ادامه داد: تأثیرپذیری عباس کیارستمی از اشعار سهراب سپهری کاملا مشهود بود و فضاسازی کلاس درس در فیلم او شبیه به اشعار کتاب «اتاق آبی» سهراب سپهری است.
وی با اشاره به یادداشتی که پس از تماشای فیلم «خانه دوست کجاست؟» برای کیارستمی نوشته بود، خاطرنشان کرد: ما در دهه شصت بیشتر ذیل مجادلات سیاسی و اجتماعی شعر میگفتیم و من با دیدن فیلم کیارستمی و نگاه انسانی در بطن جامعه به یکباره به سن ۱۶ و ۱۷ سالگی خودم پرتاب شدم. فیلم کیارستمی هویت جامعه را به من معرفی کرد و نگاه من در آن زمان از مسائل سیاسی و اجتماعی به مسائل سنتی سوق پیدا کرد. از همانجا بسیاری از غزلها و اشعارم درباره فضای سنتی شهرم ایلام سروده شد. من از عباس کیارستمی یاد گرفتم که فریب این دنیای رنگارنگ را نخورم.
«خانه دوست کجاست» نسبت مستقیمی با وطن دارد
رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی هم که در میان تماشاگران این نشست حاضر بود با تشکر از مجموعه تصویرشهرشهرداری تهران، سالن های سینما و تهیه کنندگان آثار جهت مشارکت در برنامه «سینمای ایران برای وطن» و همکاران در سازمان سینمایی، فیلمخانه ملی و موزه سینما که شرایط برگزاری چنین برنامه ای را فراهم کردند گفت: عباس کیارستمی بزرگ و یک افتخار بزرگ برای ایران و سینمای ایران است. به قول برخی از اندیشمندان شعر درهر اثر هنری جریان دارد و اثر هنری نیز در شعر ساکن میشود و یک رابطه شکلی و معناداری بین ساخت اثر هنری و سرایش شعر وجود دارد. شما گاهی با گوش اثر هنری را میشنوید و گاهی با چشم یک اثر هنری را میشنوید. این شنیدن یعنی افق انسان برای پذیرش حقیقت باز است و این نکته به درستی در سینمای عباس کیارستمی دیده میشود.
وی با اشاره به اینکه کیارستمی فخر سینمای ایران است، بیان داشت: به همین دلیل است که اولین روز از مجموعه رویداد« سینمای ایران برای وطن» را با نمایش فیلم «خانه دوست کجاست» به یاد عباس کیارستمی شروع کردیم که نسبت مستقیمی با وطن دارد.

فریدزاده با بیان اینکه «خانه دوست کجاست؟» سکنی گزیدن آدمی در زبان و نسبت او را با جهان تایید میکند، گفت: عباس کیارستمی پیوند عمیقی با زبان و شعر داشت و بسیار متواضعانه این امر را بیان میکرد.
وی ادامه داد: کیارستمی پیوند عمیقی با زبان و شعر داشت و خیلی متواضعانه این مساله را پنهان میکرد و به دنبال فخرفروشی نبود. او با شعر و خاک عمیقا پیوند داشت و یکی از ایرانی ترین فیلمسازان سینمای ایران است.
رییس سازمان سینمایی در پایان تاکید کرد: تقریبا هیچیک از دانشکدههای تخصصی سینما در جهان را پیدا نمیکنید که آثارعباس کیارستمی در آنجا به نمایش درنیاید و تدریس نشود و افسوس که این فیلمساز بزرگ در سرزمین خود غریب واقع شد.
در ابتدایاین نشست حمیدرضا مدقق که اجرای برنامه را بر عهده داشت، گفت: «خانه دوست کجاست؟» به عنوان دومین اثرعباس کیارستمی یکی از پرافتخار ترین فیلم های سینمای ایران محسوب می شود که برای اولین فیلم برنامه «سینمای ایران برای وطن» در نظر گرفته شده است و جا دارد از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برای اصلاح و مرمت فیلم که با همکاری یک شرکت خارجی انجام شده است تشکر کنیم.
اولین روز برنامه «سینمای ایران برای وطن» با نمایش فیلم «خانه دوست کجاست؟» آغاز شد و پیش از نشست نیز آنونس این فیلم با صدای بهروز رضوی پخش شد.
این برنامه امروز (یک شنبه) با نمایش فیلم «شیر سنگی» ساخته مسعود جعفری جوزانی در ساعت ۱۶ در موزه سینما ادامه پیدا کرد و در ساعت ۱۸ نشست فیلم با حضور کارگردان و علیرضا شجاع نوری تهیه کننده و بازیگراین فیلم برگزار شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- هشدار محمود کلاری نسبت به از بین رفتن سینمای جدی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- کانون کارگردان سینمای ایران درخواست کرد؛ شورای پروانه ساخت را برچینید/ ممیزی فیلمنامهها را پایان دهید
- سه جایزه جشنواره سلیمانیه برای هنرمندان ایرانی
- «آدمفروش» و یادآوری سینمایی که از دست رفته/ قصهگویی در برابر شتاب
- «آدمفروش» نوعی بازی با نور و رنگ، که آدمها در آن مهمان تصاویرند
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- افتتاح «سینمای ایران برای وطن» با فیلم «خانه دوست کجاست؟»
- افق سینمای ایران باید افق استانداردهای جهانی باشد
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- نکوداشت زندهیاد مهدی مسعودشاهی برگزار شد/ مدیری از جنس مهر
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- آکادمی علوم سینمایی اوراسیا آغاز به کار کرد
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





