سینماسینما: یک گزارش تحلیلی درباره انتخاب اعضای هیات امناء بنیاد سینمایی فارابی در روزنامه سازندگی منتشر شده است که میخوانید:
دو روز پیش اعضای هیات امناء بنیاد سینمایی فارابی انتخاب و به فاصله یک روز بعد، مدیرعامل جدید این بنیاد معرفی شد. اما آنقدر انتخاب مدیرعامل به سرعت صورت گرفت که این شائبه به وجود آمد که مدیرعامل از پیش تعیین شده و اعلام رسمی آن تنها به دلیل معرفی اعضای هیات امناء به تعویق افتاده بود. این انتخاب از این جهت عجیب است که هیات امناء هم نقشی در انتخاب آن نداشتند. معرفی اعضای هیات امنا هم که خود داستان غریبی داشت. برای اولین بار اعضای این هیات نه از میان سینماگران بلکه از میان وزرا و افرادی که در مشاغل اقتصادی فعالیت دارند، انتخاب شدند. از دو روز پیش توئیتر و اینستاگرام پر شده از اظهارنظرات و انتقاداتی که پیرامون این انتخابها وجود دارد. معلوم نیست محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد چه تصوری از بنیاد سینمایی فارابی دارد و یا اینکه اگر بخواهیم بهتر بگوییم، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی چه تصوری در ذهن وزیر از این بنیاد ترسیم کرده است که چنین افرادی را برای عضویت در هیات امناء به اسماعیلی پیشنهاد داده است.
هرچند همیشه اعضای هیات امناء نه مرجعی برای تصمیمگیری و سیاستگذاری بودند و نه نقش اساسی در مدیریت یک مجموعه دارند اما حضور افرادی که هیچ ربطی به سینما ندارند و نداشتند در این دوره حساس، بیش از آنکه حیرتانگیز باشد، سوالبرانگیز است. همیشه از بنیاد سینمایی فارابی به عنوان صندوق پول سازمان سینمایی نام برده میشد که البته در یک دهه گذشته به دلیل اعطای وامهای بدون برگشت و بدون بهره به یک سری از فیلمسازان که فیلمهایشان نه در داخل و نه در خارج از کشور نه فروشی داشتند و نه موفقیتی، سرمایه این بنیاد ته کشیده و دیگر چیزی برای پرداختن به نورچشمیها وجود ندارد. اما باز هم عدهای از فیلمسازان که انگار سرقفلی این بنیاد به دست آنهاست، همچنان از همان سرمایههای ناچیز این بنیاد استفاده کرده و فیلم میساختند، با پول فارابی در جشنوارههای خارجی هم شرکت میکردند و البته نه مانند گذشته، همچنان تغذیه آنها از این بنیاد به بهانه جشنواره کودک، جشنواره فجر و… به راه بود.
حالا اسماعیلی به پیشنهاد خزاعی دست به ساختارشکنی زده که نه انگیزهاش مشخص است و نه اهدافش. حضور مسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، جواد اوجی وزیر نفت، سعید محمد مشاور رئیس جمهوری در امور مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد، علی عسگری معاون ستاد اجرایی فرمان امام، علیرضا مختارپور قهرودی دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور، میثم نیلی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن خجسته معاون پیشین صدا و سیما، سیدمحسن مهاجرانی معاون پیشین صدا و سیما و مشاور رئیس رسانه ملی به همراه محمد خزاعی نشان میدهد که رئیس سازمان سینمایی به بنیاد سینمایی فارابی نه به عنوان بنیاد فرهنگی بلکه به عنوان یک بنیاد اقتصادی نگاه میکند. با اینکه این بنیاد سرمایه مالی اندکی دارد اما حضور افرادی مانند رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر نفت و یا دبیر شورای عالی مناطق آزاد و … به واقع چه معنی و مفهومی دارد؟ قرار است آنها برای این بنیاد ایجاد و جذب سرمایه کنند یا بالعکس راههای تازه برای هزینه کردن بودجه آن بیابند؟ جالب اینجاست که تنها فرد سینمایی این هیات هم خزاعی است که طبیعتا دیگر اعضا، نظرات او درباره سینما را خواهند پذیرفت. معلوم نیست رئیس سازمان سینمایی چه در سر دارد که هیچ سینماگر دیگری را به وزیر ارشاد برای حضور در این هیات پیشنهاد نداده است؟ منوچهر شاهسواری، سیدمحمد بهشتی، محمدمهدی حیدریان، محمدمهدی عسگرپور، شهریار بحرانی، مجید مجیدی، نادر طالبزاده و… از اعضای هیات امناء در گذشته بودند که یا در سینما مدیر بودند و یا فعالیت هنری میکردند اما خزاعی هیچ فرد سینمایی را به این هیات راه نداد تا خود تنها فردی باشد که درباره سینما میداند و میتواند درباره آن اظهار نظر کند.
انتخاب این افراد اگر به این دلیل صورت گرفته که سرمایهها به سمت سینما سرازیر شود، باز هم نشان میدهد که خزاعی در پی این است که تولید فیلمهای دولتی و موجه را که نگاهی امیدوارانه و مثبت به جامعه دارند، افزایش دهد. با بودجه کمی که در اختیار سازمان سینمایی و فارابی است؛ بعید به نظر میرسد که بتوان با دست خالی چنین فیلمهایی تولید کرد و این افراد شاید بتوانند با خود سرمایه هم بیاورند. هرچند که با درگیریهای زیاد شغلی و اداری آنها، بعید به نظر میرسد که بتوانند برای بنیاد فارابی و سینما قدم مهمی بردارند. داستان انتخاب مدیرعامل فارابی هم که از همه اینها عجیبتر است. او نه سابقهای در سینما دارد و نه شناختی از آن. سیدمهدی جوادی متولد ۱۳۶۶ است و دکترای حقوق بین الملل دارد. معاون فرهنگی وزیر کار و امور اجتماعی، رئیس کارگروه هنر و رسانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قائم مقامی شبکه کودک و نوجوان صدا و سیما و… از جمله فعالیتهایی است که در حکم او به آنها اشاره شده و البته باید رئیس انجمن تولیدکنندگان حجاب، رئیس مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه قوهقضائیه را هم به آن افزود. او تا همین روزهای اخیر در مرکز نوآوری قوه قضائیه مشغول به کار بود که معلوم نیست خزاعی بر اساس چه معیار و تجربهای او را به عنوان مدیرعامل یک بنیاد سینمایی انتخاب کرده است. سابقه اعضای هیات امناء فارابی و مدیرعامل آن نشان میدهد برای رئیس سازمان سینمایی، نه شناخت از سینما و تجربه در آن، بلکه معیارهای دیگری اهمیت دارد. معیارهایی که برای اهالی سینما ناشناخته است و اینطور که از واکنشها در این چند روز معلوم است، از این ملاکها چیزی سر درنیاوردهاند. هنرمندان پیش از آمدن خزاعی از وزیر ارشاد میخواستند یکی از اهالی سینما را برای ریاست سازمان سینمایی انتخاب کند اما نمیدانستند، چنین رئیسی، اعتقادی به استفاده از اهالی سینما در مدیریت ندارد!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- پیامهای تسلیت وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در پی شهادت رئیس جمهور در سانحه هوایی
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران برگزیدگانش را شناخت/ خزاعی: تاسیس اندیشکده سینما ضرورت است
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی